נציגה בשיחות השלום בין ממשלת אפגניסטן לטליבאן נפצעה קל בניסיון התנקשות. פאוזיה קופי בת ה-45, שהייתה בעבר חברת פרלמנט, הותקפה בשישי אחר הצהריים בסמוך לבירה קאבול כשחזרה מביקור במחוז פרוואן שבצפון המדינה.
קופי היא אחת מ-21 הנציגים של ממשלת אפגניסטן בשיחות השלום עם הטליבאן, שיחלו בימים הקרובים. השיחות בין הצדדים יוצאות לדרך בעקבות ההסכם שהושג בפברואר בין ארה"ב לארגון הטרור. לקראת השיחות הקרובות נדרשה ממשלת אפגניסטן לשחרר 5,000 אסירים מהטליבאן. גורמים אפגנים אמרו ל-AP שהשיחות יהיו בקטאר ויחלו ב-20 באוגוסט.
4 צפייה בגלריה
אפגניסטן פאוזיה קופי נציגה בשיחות השלום עם טליבאן שרדה ניסיון התנקשות
אפגניסטן פאוזיה קופי נציגה בשיחות השלום עם טליבאן שרדה ניסיון התנקשות
פאוזיה קופי. אחת מארבע נשים במשלחת האפגנית
(צילום: AP)
דובר משרד הפנים באפגניסטן אמר שפאוזיה קופי ואחותה מרים הותקפו כשעצרו בשוק במחוז קראבה. חמושים פתחו לעברן באש ופצעו את פאוזיה בידה. ראש המשלחת האפגנית לשיחות השלום, מוחמד מסום סטנקזאי, אמר שקופי שרדה את המתקפה ומצבה טוב.
קופי בת ה-45, פעילה למען זכויות הנשים בארצה, נחשבת למבקרת חריפה של הטליבאן. ארגון הטרור הכחיש שהוא מעורב בירי. הטליבאן ודאעש, שני ארגונים יריבים, מבצעים לעיתים מתקפות נגד גורמים בממשלת אפגניסטן.
נשיא אפגניסטן אשרף ראני אמר שמדובר ב"מתקפה פחדנית". עבדאללה עבדאללה, שעומד בראש מועצת הפיוס הלאומית, קרא לרשויות לתפוס את מי שביצעו את המתקפה.
שהרזאד אקאר, שעומדת בראש הנציבות העצמאית לזכויות האדם באפגניסטן, אמרה שהירי הוא "מתקפה מחרידה". היא הוסיפה שהיא מזהה "דפוס מדאיג של ניסיונות התנקשות שעלול להשפיע בצורה שלילית על האמון בשיחות השלום".
4 צפייה בגלריה
זירת פיגוע של הטליבאן בקאבול, ארכיון
זירת פיגוע של הטליבאן בקאבול, ארכיון
זירת פיגוע של הטליבאן בקאבול, ארכיון
(צילום: EPA)
קופי שרדה ניסיון התנקשות ב-2010. חמושים ירו לעברה כשהיא חזרה לקאבול אחרי שהשתתפה באירוע לציון יום האישה הבינלאומי. היא הייתה אחת הנשים הבודדות שהיו במשלחת האפגנית שניהלה כמה סבבים של שיחות עם הטליבאן ב-2019.
אותן שיחות היו במקביל למגעים בין נציגים איסלאמיסטים לנציגים מטעם ארה"ב בקטאר, שהובילו להסכם בין הצדדים בפברואר. בזמן השיחות סיפרה קופי ל-AFP שבעבר היא קיבלה איומים מקיצוניים רק על ששמה לק בציפורניים.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
בפברואר: הסכם בין ארה"ב לטליבאן
(צילום: AP)
מלבד קופי, במשלחת האפגנית לשיחות השלום שיחלו בימים הקרובים יש עוד שלוש נשים. "אני חושבת שהפעם השיחות יהיו רציניות", אמרה בשבוע שעבר. "יש תחושת גאווה, אבל בינתיים גם המון מתח", סיפרה.
קופי, אלמנה ואם לשתי בנות, הייתה האישה הראשונה במשפחתה שלמדה בבית ספר. לימודיה במכללה לרפואה הופסקו בשנת 1996 כשהטליבאן עלה לשלטון. אחרי הפלישה האמריקנית ב-2001 הפכה לדמות משפיעה בפוליטיקה וב-2005 הייתה האישה הראשונה בתפקיד סגנית יו"ר הפרלמנט האפגני.