ישיבת הממשלה שכונסה הבוקר (יום ה') כדי לדון בהכרזה על שורת הגבלות לימי חנוכה ביישובים יהודיים ולאחר מכן בחגים הנוצריים ביישובים ערביים, שבה וחידדה את המחלוקות בין השרים בנוגע ליישום המתווה שמציע משרד הבריאות. לפי שעה נראה כי הצעת משרד הבריאות לא תיושם במלואה.
לפי ההצעה שהוגשה לשרים, ייאסר כבר מהערב לשהות בבית מגורים של אדם אחר בין השעות 17:30 עד חצות. עבירה זו תוגדר פלילית והקנס עליה יהיה 500 שקלים. החריגים שייקבעו לאיסור השהייה בבית אדם אחר: אספקת מוצר או שירות חיוני וקבלתם, טיפול רפואי, טיפול סוציאלי חיוני או רפואה משלימה, סיוע לאדם שיש לו קושי או מצוקה, שהייה של קטין בבית הורה החי בנפרד, טיפול חיוני בבעל חיים, שהיית קטין בבית אחר לצורכי השגחה של הורה היוצא לצורך חיוני. עם זאת, מסתמן שההגבלות לא ייכנסו לתוקפן כבר הערב.
5 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
סגר לילי. ארכיון
(צילום: AFP)
במהלך ישיבת הממשלה הוצג סרטון של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתנצלת על כך שארצה סוגרת את המדינה בחגי הכריסמס, ולאחר הצפייה בסרטון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בשיח התקשורתי אנחנו כל הזמן בכשלים אבל יש את מבחן התוצאה. התחלואה היא מהנמוכות בעולם אבל המעבר הגיאומטרי הוא כל כך מהיר שאתה רואה את גרמניה שנחשבה למוצלחת ביותר, ומתים שם 500 איש ביום. העקומה התהפכה, אנחנו בתחילתו של גל שלישי".
שרי כחול נוטים להתנגד לסגר לילי ביישובים יהודיים וידרשו להטיל סגר לילי רק ביישובים אדומים וכתומים כפי שכבר הוחלט לפני חודש ולא יושם ולהעלות את הקנסות והאכיפה. מתנהלים מגעים מאחורי הקלעים בניסיון להגיע לפשרה.
נתניהו העריך כי עד גמר הרבעון הראשון של השנה הקרובה יסתיים חיסון האוכלוסייה בסיכון. השר זאב אלקין תהה: "איך זה הגיוני שפותחים קניונים ועוברים להגבלות חדשות? זה משגע את הציבור. אי אפשר להטיל מגבלות מהיום להיום כמו שכתוב בתקנות ואם כבר לא אישרו אתמול אז חייבים להכניס לתוקף רק ממחר למרות שהיום יש כבר הדלקת נרות". ראש הממשלה השיב: "אתה צודק, אי אפשר מהיום להיום".
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "אנחנו מנסים להגיע לפגיעה מינימלית במשק ובחברה, אבל למנוע את התפשטות המחלה. אין ויכוח שיש עלייה מתמדת. בעקבות כל מיני דיונים בקבינט ובתקשורת אני רוצה לומר שאין קונץ-פטנטים. הצעדים הם כואבים, ולי הם כואבים לא פחות מאף אחד אחר. כשאני רואה חדרי כושר סגורים וקניונים זה לא עושה לי טוב". אדלשטין אמר עוד: "בתסריט האופטימי, ההשפעה האמיתית של החיסונים תהיה אי שם בפברואר".
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
זעם על התנהלות הישיבה. השר כץ
(צילום: לע"מ)
שר האוצר ישראל כץ מתנגד בתוקף להצעות משרד הבריאות, ודורש להפעיל את ההגבלות רק מהשעה 19:30. "משמעות ההצעות היא פגיעה קשה בעשרות אלפי בעלי עסקים בתחום המסחר שרק חזרו כעת לפעילות ובמאות אלפי מועסקים שיחזרו למעגל האבטלה, והחזרת הסגר בדלת האחורית", אמר השר כץ בישיבת הממשלה. "הצעת המל"ל הייתה סגירה מהשעה 19:30 בחג החנוכה ויש לדבוק בה".
שר המדע יזהר שי אמר בישיבת הממשלה: "אני מתנגד למגבלות חנוכה הרוחביות, מתנגד למגבלות המסחר המוצעות. מציע להוריד מהפרק את שתי ההצעות האלו. בניגוד ללקחים שכבר הפקנו בעבר, מוצעות פה מגבלות חמורות מהיום להיום, זה לא סביר בכל קנה מידה וגם לא מתבקש מחומרת המצב. גם אם כל ההצעות מקובלות על כולנו, והן לא, צריך לאפשר לציבור להתארגן במשך מספר ימים".
במהלך הישיבה הודיע ראש הממשלה נתניהו כי הוא צריך לצאת, ובעקבות כך הישיבה הופסקה. שר האוצר ישראל כץ סירב להציג את עמדת משרדו בהיעדרו של ראש הממשלה: "הדיון כאן לא תקין". כץ אמר עוד: "אני לא עורך דין, אבל הדיון לקוי. אני מתנגד בצורה חריפה לעמדת משרד הבריאות. המגבלות סותרות את עמדת המל"ל והחלטות שקיבלנו בקבינט הקורונה".
השר אלון שוסטר אמר: "ההגבלות על חג החנוכה עברו את גבול הטעם הטוב. אני לא אוהב שמליאת הממשלה עוקפת את הקבינט ומנסה לקבוע כאן החלטות". השרה מירב כהן הצטרפה לביקורת: "יש כאן חוסר עקביות. זה מוזר שאנשים יכולים לעשות שופינג בקניונים אבל לא יכולים להדליק נרות עם ההורים שלהם. ההצעה שמובאת יוצרת בלבול". השרה פנינה תמנו-שטה הסתייגה אף היא: "כשרה אני מצרה על כך שאני יותר מעודכנת מהתקשורת במקום שנקבל עדכונים שוטפים בממשלה".
לפי הצעת המל"ל, ההגבלות יחלו כבר הערב ויימשכו עד צאת חנוכה ב-18 בדצמבר. השלב השני של ההגבלות יהפוך ל"ריסון מהודק" במקרה שבו יהיו יותר מאלפיים נדבקים ביום או שמקדם ההדבקה יגיע ל-1.3. השלב השלישי, סגר מלא, יחל במקרה שבו יהיו יותר מ-3,500 נדבקים ביום או שמקדם ההדבקה יגיע ל-1.4.
המל"ל הציג את האסטרטגיות השונות לטיפול במגפה שנעות בטווח שבין "מיגור" ("הסתערות על כל נדבק, סגר והגבלה קיצוניים"), "ריקוד זהיר" (400-200 נדבקים ביום, נסיגה מדורגת כאשר מקדם ההדבקה יורד מ-1, שילוב בין פתרונות דיפרנציאליים וגורפים), "סבבים" (2,000-1,000 נדבקים חדשים ביום, התנהלות לפי קיבולת החולים הקשים, הקלה מרבית על המשק בין סבבים) ו"חסינות עדר" (הגנה על קבוצות סיכון ופתיחת כל השאר. מחיר הטעות – קטסטרופה).
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"חשש ממשי לזינוק נוסף ומסוכן ברמת התחלואה". אדלשטיין
(צילום: יואב דודקביץ')
בהצעת משרד הבריאות נכתב כי "לנוכח העלייה במדדי התחלואה ומגמות התפשטותה הרחבות, קיים חשש ממשי לזינוק נוסף ומסוכן ברמת התחלואה, בימי חג החנוכה בגלל ריבוי ההתכנסויות ואירועי הדלקת נרות הצפויים בימי החג בשעות הערב. התכנסויות אלה צפויות במידה רבה להגביר את היקפי המגעים בין בתי אב, מגעים המתאפיינים בשהייה בסמיכות של משפחה וחברים במשך מספר שעות, אכילה משותפת ועוד, בעיקר בקרב המגזר היהודי, ולתרום תרומה משמעותית להתפשטות נוספת ומסוכנת של המחלה".
לכן מציעים במשרד הבריאות צעדים שמטרתם לצמצם באופן ניכר את ההתכנסויות וההתקהלויות בימי החג תוך התמקדות בשעות הערב. להערכת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, הגבלת אירוח בבית האחר, קביעת איסור התקהלות בשטח סגור ופתוח וסגירת מסחר לא-חיוני בשעות הערב יובילו לצמצום משמעותי של המגעים האופייניים לימי חג החנוכה, ובכך יסייעו לבלימת מגמת ההאצה שבה מצויה כעת המחלה.
יחול איסור על התקהלות של שני אנשים או יותר במבנה, למעט אנשים הגרים יחד וכן תוגבל התקהלות של עד עשרה אנשים בשטח פתוח. בבתי תפילה תוגבל התפוסה לעשרה אנשים. בהתערבות שר הפנים אריה דרעי הוחלט להשאיר את הגבלת מספר המתפללים מחוץ לבתי התפילה על 20. יחול איסור על פתיחת מסחר, כולל קניונים ושווקים ולמעט חנויות חיוניות (מזון, תרופות ומוצרי היגיינה) ואיסור על הפעלת גני חיות, שמורות טבע, גנים לאומיים ומוזיאונים. לא תהיה הגבלה על פעילות של מקומות עבודה שאינם אלה. תתאפשר הפעלת ספריות.

5 צפייה בגלריה
מחסומי משטרה בתל אביב
מחסומי משטרה בתל אביב
המשטרה צפויה לאשר את המגבלות בחג. ארכיון
(צילום: עמית הובר)
המגבלות המוצעות לא יחולו ביישובים שמרבית תושביהם אינם יהודים, כולל באזור מזרח ירושלים. לתקנות אף צורפה מפה של ירושלים בחתימת ראש הממשלה נתניהו.
משרד הבריאות הפעיל גם את סעיף הדחיפות בנימוק שמדובר בהוראת שעה לפרק זמן קצר של שמונה ימים, שתכליתו צמצום מפגשים המתרחשים בחג החנוכה. עו"ד אורי שוורץ, היועץ המשפטי של משרד הבריאות, קבע כי "אין מניעה משפטית לקבל את ההחלטה המוצעת".
באיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית אמרו: "סגר לילי רוחבי והטלת גזירות גורפות ולא מידתיות על הציבור, פוגעים באמון הציבור ובהתמודדות עם מגפת הקורונה. ההצעה החדשה המסתמנת ברגע האחרון לפני חנוכה היא למעשה 'אותה גברת בשינוי אדרת' ולכן אינה מוצדקת ופוגענית. העמדה המקצועית לא השתנתה - אסור להטיל מגבלות שרירותיות לא צודקות ולא מוצדקות על הציבור".
טיוטת ההגבלות שבה דנה הממשלה גובשה אתמול בהתייעצויות בין משרד הבריאות למשרד ראש הממשלה, כדרך לעקוף את התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לסגר הלילי הרוחבי. היועמ"ש קבע כי אין אפשרות משפטית להטיל סגר לילי על כלל מדינת ישראל שכן משרד הבריאות לא היה מוכן להמליץ עליו. שרי כחול לבן צפויים להתנגד לסגירת המסחר. עם זאת, משרד הבריאות יאפשר כנראה למסעדות לפעול במתכונת של איסוף עצמי.
הגורמים המשפטיים סברו שסגר לילי מהווה פגיעה לא-מידתית בחירויות מבלי שיש הוכחה של גורמי הבריאות שצעד דרסטי כזה יהיה אפקטיבי, ולכן מצאו מעקף והחליטו לקבוע איסור על התקהלויות במרחב הפרטי והציבורי – ולסגור את המסחר.
לפי הערכת מומחים, אם מגמת התחלואה תימשך כפי שהיא - ישראל תגיע לריסון מהודק בתוך שלושה עד שישה ימים. אם לאחר מכן לא יירד מקדם ההדבקה מתחת ל-1 - לא יהיה מנוס, לדבריהם, מלהגיע לסגר מלא.
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, אתמול אובחנו 1,828 נדבקים חדשים בקורונה ב-70,215 בדיקות. לפיכך, שיעור החיוביים לנגיף אתמול עמד על 2.5%. מספר החולים שמצבם קשה עומד על 318, ומהם מחוברים 100 למכונות הנשמה. מניין הנפטרים מסיבוכי המחלה עומד על 2,934.
אל רשימת היישובים האדומים הצטרפו הבוקר קריית ביאליק ואבו גוש.

מתווה לחזרת תנועות הנוער

במקביל, בממשלה אושר היום מתווה חזרת פעילות ילדים ונוער במסגרת החינוך הבלתי פורמלי. המתווה גובש על ידי משרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה יחד עם משרד הבריאות ובשיתוף פעולה מלא עם הנהגת תנועות וארגוני הנוער. לפי המתווה, רק גוף שיחתום על מסמך התחייבות למתווה מול מנהל חברה ונוער במשרד ההשלכה הגבוהה והמשלימה יורשה לחזור.
שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין אמר: "נאבקנו להחזיר את הפעילות החשובה הזו כי אנחנו סבורים שהפעילות הזו מייצרת מסגרת חינוכית-התנדבותית עבור בני הנוער ומסייעת להתפתחות שלו. יחד עם זאת המתווה הוא לא קל למימוש, הוא דורש שימור במהלך הפעילות על הקפסולות המקוריות מבית הספר ובנינו אותו יחד עם הנהגת תנועות וארגוני נוער בשיח יצירתי עם משרד הבריאות".
בהכנת הכתבה השתתפו אדיר ינקו ותמר טרבלסי חדד
פורסם לראשונה: 08:51, 10.12.20