5 צפייה בגלריה
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
שריין מהלכים בהסכמים. גנץ עם הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
כתנאי לממשלה החדשה ובמסגרת הסעיפים הביטחוניים בהסכמים הקואליציוניים, שר הביטחון בני גנץ שריין כמה מהלכים משמעותיים עבור צה"ל - שהוקפאו בשל המשבר הפוליטי המתמשך, הקשו על הצבא לממש את התוכניות ארוכות הטווח שלו, וחלקם פגעו בצבא ובמשרתיו.
גם הטבות כלכליות לתושבי אשקלון והעוטף, לצד חוק גיוס עם הורדת גיל הפטור והרחבת המשרתים במסגרות אזרחיות, הוכנסו להסכם על ידי כחול לבן. זאת בכפוף לחתימה הסופית שצפויה ביממה הקרובה.
5 צפייה בגלריה
התייעצויות בקריה בזמן מבצע "שומר החומות"
התייעצויות בקריה בזמן מבצע "שומר החומות"
התייעצויות בקריה בזמן מבצע "שומר החומות"
(צילום: AFP)

הסעיפים הביטחוניים בהסכמים:

- קידום ותקצוב קבוע לתכנית הרב-שנתית של צה"ל, "תנופה". התוכנית שהחלה לפני כשנה באופן צולע בשל היעדר תקציב מדינה. נדבכים תפיסתיים-מבצעיים בתוכנית החלו להתממש בצבא, אך חלקים מרכזיים בה ובהם הצטיידות ארוכת טווח לכוחות - נתקעו.
גם ההתנהלות התקציבית המאולצת של הצבא, שנבעה מהמשבר הפוליטי והבחירות החוזרות, הקשתה על התפקוד השוטף: צה"ל נאלץ לבקש אישור מהאוצר על כל הוצאה כספית משמעותית בשל התקציב ההמשכי הבלתי נגמר, שהתבסס על תקציב 2018.

5 צפייה בגלריה
בסיס אמ"ן החדש בנגב: חיבור בין יחידות שונות במתקן אחד
בסיס אמ"ן החדש בנגב: חיבור בין יחידות שונות במתקן אחד
בסיס אמ"ן החדש בנגב: חיבור בין יחידות שונות במתקן אחד
(צילום: דובר צה"ל)
- פתרון תחבורתי מהיר לאלפי משרתי קבע במודיעין, שיעברו לבסיס אמ"ן החדש בנגב. סעיף נוסף שיתבטא בתקציב של מאות מיליוני שקלים, ושוריין בהסכמים הקואליציוניים בידי שר הביטחון גנץ - שימשיך בתפקידו - נוגע למחלוקת שעיכבה מגה-פרויקט במעבר צה"ל לנגב.
מדובר בפתרון תחבורתי ראוי ומהיר לאלפי משרתי קבע באגף המודיעין שיתבקשו להעתיק את מקום עבודתם ממחנות אמ"ן במרכז הארץ, בעיקר בגלילות שליד הרצליה, לבסיס אמ"ן החדש שמוקם באזור באר שבע. רבים מהמשרתים סירבו לכך ואיימו כי יפרשו מצה"ל אם משך הנסיעה לבסיס יהיה ארוך ומסורבל, יותר משעה-שעה וחצי לכיוון, ועיקר המחלוקת נגע להקמת תחנת רכבת ומסילה למחנה החדש והענק. בהסכם הוחלט כי יימצא ויתוקצב פתרון תחבורתי לסוגיה הבוערת והדחופה, שנפגעה אף היא מהמשבר הפוליטי המתמשך.
- קידום ומימוש רפורמת "נפש אחת" למען נכי צה"ל. הרפורמה שכבר אושרה בממשלה עוגנה גם כן בהסכמים, אחרי שאושרה עקרונית בממשלת המעבר - אך מימושה בחקיקה עוכב, בין היתר בשל מחלוקות על חלק מהסעיפים עם גורמי האוצר.
5 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת
הפגנת נכי צה"ל עבור הרפורמה, בחודש שעבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- מימוש חלק מרכזי בתוכנית גיוס שירות אזרחי מורחב. במסגרת ההסכם גנץ צפוי לממש גם חלק מרכזי בתוכנית הגיוס שלו לשירות אזרחי מורחב, כדי לרתום אוכלוסיות נוספות לתרומה למדינה. חוק הגיוס שעוכב ונדחה אינספור פעמים בשל הבחירות החוזרות צפוי לעבור בממשלה החדשה, עם הורדת גיל הפטור באופן שיעניק גם אפשרויות תעסוקה נרחבות לצעירים חרדים בשוק האזרחי. כאמור, הוא צפוי להגדיל את כמות המשרתים במסגרות אזרחיות וקהילתיות, כמו השירות הלאומי.
5 צפייה בגלריה
 בסנאטור לינדזי גרהאם בביקור באשקלון
 בסנאטור לינדזי גרהאם בביקור באשקלון
קידום הטבות לתושבי אשקלון - שהפכה למוקד האש במבצע האחרון
(מתוך הטוויטר של לינדזי גרהאם)
- עיגון בחקיקה של הטיפול במצבי חירום לאומיים כמגפה ואסונות טבע, תחת הרשות הלאומית לחירום שבמשרד הביטחון. שני סעיפים נוספים שגנץ הכניס להסכמים, שצפויים להיחתם סופית רק ביממה הקרובה וחלקם עשויים להשתנות, הם: קידום הטבות מס כלכליות לתושבי עוטף עזה ואשקלון - שהפכה למוקד האש העיקרי של חמאס במבצע "שומר החומות". סעיף נוסף הוא תקצוב מלא של משרד הביטחון לתוכנית "ממדים ללימודים", שבבסיסה מלגות לימוד אקדמיות לתואר ראשון ללוחמים בתום שירותם.
יש לציין כי חלק מהסעיפים בהסכמים הללו נחתמו בין כחול לבן לבין יש עתיד. עם זאת, הצדדים מעריכים שהם ימומשו לאור ההיכרות של יו"ר ימינה וראש הממשלה המיועד נפתלי בנט, וכן של יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, עם הצרכים הביטחוניים של צה"ל.