"ממשלת ישראל לא עומדת במלואה בסטנדרטים המינימליים למיגור תופעת הסחר בבני אדם, אבל היא עושה מאמצים משמעותיים לעשות זאת". אמש (יום חמישי) פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית את הדו"ח השנתי אודות המאבק העולמי בסחר בבני אדם, והציגה תמונת מצב עגומה בנוגע למאמצים של מדינת ישראל להיאבק בתופעה המחרידה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי הדו"ח, לראשונה מזה עשור, מדינת ישראל ירדה למדרגה השנייה מתוך ארבע - מדרגת המדינות שאינן עושות מאמצים מספקים כדי למגר את הסחר בבני אדם בתחומן. פרט לישראל, המדינות הנוספות שירדו בדירוג למדרגה זו הן קפריסין, ניו זילנד, נורבגיה, פורטוגל ושווייץ.
בדו"ח נכתב כי ממשלת ישראל המשיכה להפעיל מקלטים ומתקנים אחרים שהעניקו לנפגעים מגוון רב של שירותי טיפול ושיקום, אך מאמצים אלו לא היו רציניים ומתמשכים בהשוואה למאמצים בתקופת הדיווח הקודמת, אפילו בהתחשב בהשפעת מגפת הקורונה על יכולת הממשלה למנוע סחר בבני אדם.
כמו כן נטען כי "מדיניות זיהוי קורבנות הסחר של ממשלת ישראל מעוררת לעתים טראומות עבור קורבנות הסחר ומעכבת את הגישה לטיפול הדרוש עבורם, לפעמים במשך שנים. בנוסף, ממשלת ישראל צמצמה את המאמצים הכוללים חקירה, העמדה לדין והרשעת סוחרים".
יש לציין כי אחת הסיבות לנתונים המדאיגים הללו היא ששנתיים לאחר שאושרה על ידי הממשלה - התוכנית הלאומית למאבק בסחר עדיין לא תוקצבה ולכן היא איננה מיושמת בפועל.
במסגרת עתירת המוקד לפליטים ולמהגרים, התחייבה המדינה במאי 2020 בפני בג"ץ כי בתוך חצי שנה היא תקים מנגנון ערר על החלטות חוליית הסחר של משטרת ישראל, ותנסח לראשונה באופן ברור ומוגדר את תנאי הסף להכרה באדם כקורבן סחר בבני אדם. מחלקת המדינה מציינת כי המשטרה אמנם החלה בתהליכים אלו, אך טרם השלימה אותם עד לרגע זה.
"זוהי קריאת השכמה למדינת ישראל", נמסר מהמוקד לפליטים ומהגרים. "שנים ארוכות אנחנו מתריעים על טיפול לקוי וחסר בתופעה המחרידה של סחר בבני אדם והחזקה בתנאי עבדות בישראל. אנו מקווים שהממשלה החדשה תענה להמלצות מחלקת המדינה ותגלה אחריות כלפי האנשים והנשים השקופים ביותר בישראל. הצעד הראשון בדרך לכך הוא ליישם את התוכנית הלאומית למאבק בסחר בבני אדם ולפעול לשינוי מדיניות העסקת מהגרי העבודה, שמהווה כיום כר פורה להתפתחות עברות העושק, העסקה בתנאי עבדות וסחר בבני אדם".
עוד ציינו במוקד בנוגע לתכנים בדו"ח כי בעקבות התראות חמורות מצידם למשטרת ישראל על דרכי חקירה לא מקצועיות ואף פוגעניות שחיבלו בעצם היכולת של ישראל לגלות רשתות סחר, להגן על הקורבנות ולהעמיד את הסוחרים לדין - מחלקת המדינה ממליצה לישראל ליצור הליכי חקירה מוגנים יותר שימנעו טראומה חוזרת לקורבנות.
"המוקד לפליטים ולמהגרים קורא לממשלה החדשה לתקן את העוול הזה באופן מיידי ובהול. תקצוב ויישום התוכנית הלאומית למאבק בסחר בבני אדם הוא אינטרס לאומי מן המעלה הראשונה".
הדו"ח סיווג גם 17 מדינות ב"דרגה שלישית" בגין אי-עמידה בסטנדרטים מינימליים כדי לעצור את מה ששר החוץ אנתוני בלינקן כינה "מעגל לא אנושי של אפליה ואי-צדק". משמעות הסיווג היא שהמדינות הללו עלולות לאבד סיוע מארה"ב, אם כי החלטות על סנקציות כאלו יתקבלו רק בהמשך השנה.
בין המדינות שנמצאת ב"דרגה השלישית" ניתן למצוא את מלזיה וגינאה ביסאו, אפגניסטן, אלג'יריה, בורמה, סין, קומורו, קובה, אריתריאה, איראן, ניקרגואה, צפון קוריאה, רוסיה, דרום סודן, סוריה, טורקמניסטן וונצואלה. על רוב המדינות הללו הטילה ארה"ב סנקציות מסיבות אחרות.
2 צפייה בגלריה
"ישראל לא עושה מספיק כדי למגר את התופעה". אילוסטרציה
"ישראל לא עושה מספיק כדי למגר את התופעה". אילוסטרציה
"ישראל לא עושה מספיק כדי למגר את התופעה". אילוסטרציה
(אלכס נסטר)

ישראל על הדו"ח: "נמשיך לפעול בנחישות למיגור התופעה הקשה"

היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בסחר בבני אדם הגיבה על הדו"ח: "מדינת ישראל פעלה לאורך השנים וממשיכה לפעול בצורה נמרצת ונחושה במאבק בתופעת הסחר בבני אדם - מניעת התופעה, הגנה על קרבנות העבירה ואכיפה כלפי העבריינים, תוך התמודדות עם הדפוסים החדשים של הסחר בבני אדם והתאמת הכלים והמענים בתחום זה. מודל הפעולה המשולב הישראלי הוכיח את עצמו, ואף זכה להכרה בכל העולם, באופן בו מדינות רבות מבקשות ללמוד מניסיונה והישגיה של ישראל.
"הדו"ח בשנה החולפת מדרג את ישראל בקבוצת הדירוג השנייה נוכח פערים באכיפה ובמישורים נוספים, ובכלל זה, עיכובים בהעברת תקציבים נדרשים לצורך טיוב המאבק בתופעות הסחר בבני אדם בישראל, זאת, בין היתר, כתוצאה ממשבר מגפת הקורונה וכן בשל היעדרו המתמשך של תקציב מדינה, חוסר היציבות הפוליטית ששררה בישראל בשנים האחרונות, וקיומן של ארבע מערכות בחירות ברצף.
"היחידה לתיאום המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים תמשיך לפעול בנחישות ולהוביל את שיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים בממשלה שהינם בעלי מחויבות עמוקה לקידום נושא זה, יחד עם ארגוני החברה האזרחית וכן הגופים והמוסדות הבינלאומיים, למיגור תופעה קשה זו, הפוגעת בליבת זכויות האדם ומתאפיינת במחיקת האנושיות של בני אדם למטרות ניצול ורווח כלכלי. היחידה תקדם תהליך למידה מעמיק והפקת לקחים בעקבות הדו"ח, במטרה כי ישראל תשוב בהקדם למקום ההולם אותה כמדינה מובילה ברמה עולמית בתחום, המשמשת דוגמא לאחרים".
מ"קו לעובד" נמסר בתגובה על הדו"ח של מחלקת המדינה האמריקנית, כי "נכשלו מאמציה העקביים של ישראל לטשטש את העובדה שהיא מייצרת ומשמרת מבני העסקה שמביאים לתופעות של ניצול קשה של עובדים לא ישראלים, עד כדי סחר בבני אדם ועבודות כפייה. כבילת אלפי עובדים למעסיקיהם, שעבוד-חוב מובנה של עשרות אלפי מהגרים, סחר גואה בהיתרי פלסטינים, אזלת יד אכיפתית של הרשויות ועצימת עיניים שיטתית מפגיעה בזכויות יסוד של עובדים בשם תכליות עמומות ואינטרסים זרים - כל אלה נחשפו אמש בדו"ח של מחלקת המדינה, והביאו למסקנה כי ישראל כשלה במאבק העולמי נגד סחר בבני אדם".