תת-אלוף במיל' אפי איתם ימונה בקרוב ליו"ר יד ושם, במהלך שרבים רואים כמינוי פוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שכן אין לאיתם היסטוריה כלשהי של עיסוק ציבורי בשואה. לטענת המתנגדים למינוי, איתם - שהיה בעבר חבר כנסת ושר מטעם המפד"ל - נבחר מכיוון שמינויו עשוי "לקרוץ" לציונות הדתית ולהעביר קולות מרשימת ימינה לליכוד. חבר הכנסת אלעזר שטרן מיש עתיד טען היום (ראשון) באולפן ynet: "נתניהו מתייחס ליד ושם כמו עוד מוסד ציבורי שהוא צריך להשתלט עליו - ודרך אגב, גם לפרק אותו".
3 צפייה בגלריה
אפי איתם אפי פיין
אפי איתם אפי פיין
"מינוי ביד ושם חייב להיות א-פוליטי". אפי איתם
(אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
עימות בעקבות המינוי. אלעזר שטרן
(צילום: ירון ברנר )
לדברי שטרן, "יש גם התחייבויות של אפי איתם למנות שם מנכ"ל, תת-מנכ"ל ומנהלי מחלקות. שמעתי שהוא היה מועמד פעם למפעל הפיס, נתניהו מינה אותו ואז עוזי דיין בא. אני אומר דבר אחד - יד ושם הוא מעבר לכל הפוליטיקה. במיוחד בימים האלה, שזיכרון השואה הולך ונהיה יותר קשה ופחות ניצולים נמצאים איתנו, צריך היה לקחת את התפקיד הזה למקום הכי ציבורי והכי בקונצנזוס".
לטענת שטרן, "היה צריך למנות ועדה לא פוליטית של אנשי מקצוע מומחים, שחיים את חקר השואה, הנחלת מורשת השואה והיחס לניצולים. נתניהו מפרק את המשטרה ואת בית המשפט העליון על-ידי שתילת אנשים שלו, וגם ביד ושם ישימו אנשים שכל מה שיש להם זה שהם ליכודניקים שמשתחווים לנתניהו. זה הכול".
יו"ר הקרן להתחדשות קהילות בישראל, יצחק לקס, טען מנגד כי איתם הוא מינוי ראוי: "אני אומר את הדברים כדור שני לשואה, כבן לניצולת אושוויץ. כשאני מסתכל על הערכים שאיתם מביא איתו, הם תואמים לחלוטין את מה שאני מצפה ממוסד כמו יד ושם, שמנחיל את זכר השואה. איתם הוא תת-אלוף, בעל עיטור מופת, שחילץ פצועים תחת אש. הנושא של קדושת החיים הוא בראש מעייניו. הוא גם היה בחילוץ של הישראלים במבצע אנטבה, שם הייתה סלקציה בין הנוסעים היהודים, הישראלים, לבין שאר הנוסעים במטוס, מה שמזכיר את הימים הנוראיים של גרמניה הנאצית".
3 צפייה בגלריה
"מינוי ערכי, לא פוליטי". לקס
"מינוי ערכי, לא פוליטי". לקס
"מינוי ערכי, לא פוליטי". לקס
(צילום: אתר עמידר)
לא זכור לי שאפי איתם התעסק אי פעם בנושאים שקשורים לשואה. "אתה טועה לחלוטין. מי שנכנס ללשכתו של אפי כמח"ט וכאוגדונר, ראה מיד את התמונה של הילד הקטן בגטו וורשה שעומד עם ידיו המורמות והנאצים מכוונים אליו רובה. הוא גם אמר בעבר שזו הסיבה שבגללה הוא בצבא. זו המשמעות של 'לעולם לא עוד'. לא עוד כצאן לטבח, לעולם לא עוד יהודים יובלו למוות. יש לנו מדינה וצבא. איתם הוא דמות מופת ובעל ערכים שמאוד חשובים לנו, לעם היהודי ולעולם כולו".
ח"כ שטרן השיב: "גם אני דור שני, וכל החיים שלי הייתי פעיל בזה, ואני מסתובב כל הזמן ביד ושם. אני יו"ר הקרן לניצולי השואה בכנסת, ועמדתי בראש הארגון לרווחת ארגוני השואה - והכל בהתנדבות. על מה אנחנו מדברים פה? כל החיים שלי אני מתעסק בזה, וניצולי השואה והארגונים יודעים שאני מתעסק בזה - אבל ברגע שאני איש פוליטי אני לא רוצה להיות שם. יד ושם זה מעל כולנו. אתה מתעלם מזה שאפי איתם הוא מנהיג הבית היהודי, ובשנים האחרונות הוא פעיל בליכוד, ומי שמביא אותו זה אנשים שמה שיש להם זה ג'וב".
"לא אמרתי מילה אחת רעה על איתם, וגם לא אגיד", הוסיף שטרן. "אבל לפני כל המחמאות, שעם חלקן אני מסכים - לא בהקשר של השואה. מינוי ביד ושם חייב להיות א-פוליטי. הסערה הזו לא קשורה לימין ולשמאל, יד ושם הוא דבר שצריך לשמור אותו מעל כולנו - אלא אם כן אנחנו מחליטים שגם אותו מפרקים".
"אני לא חושב שהמינוי הוא מינוי פוליטי", ענה לקס. "הוא מינוי ערכי, ואנחנו רוצים לראות את הערכים שהוא מביא איתו כדי להמשיך ולהנחיל את זכר השואה. אפי יכול להגיד באופן צלול וברור את האמירה 'לעולם לא עוד'".
"זה רק דבר אחד שיש ושם מנחיל", השיב שטרן. "'לעולם לא עוד' זה ערך מרכזי, אבל יש עוד כמה דברים שעליהם לא דיברת".
לאחר מכן תקף שטרן את ראש הממשלה ושר הביטחון, בני גנץ, וקרא לחברי מפלגתו להתאחד מחדש תחת הנהגתו של יאיר לפיד. "יש בכחול לבן אנשים טובים, ואני מקווה שהערכים שבזכותם היינו יחד יעלו שוב לטובת מדינת ישראל", אמר.