3 צפייה בגלריה
טיסת אל על נחתה במרוקו
טיסת אל על נחתה במרוקו
נחיתת טיסת אל על במרוקו, השבוע
(צילום: משרד החוץ של מרוקו)
משלחת מטעם מרוקו תגיע בתחילת השבוע הבא לישראל, כדי לקדם את פתיחת משרדי הקישור הדיפלומטי בישראל. המשלחת גם תדון בשדרוג היחסים לדרג שגרירויות, ובהקמת קווים של טיסות ישירות בין המדינות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך מרוקו מוחמד השישי שוחחו בסוף השבוע לראשונה מאז ההכרזה על חידוש היחסים בין ישראל למרוקו. בשיחה בירכו המנהיגים זה את זה על חידוש היחסים, ההסכמים וחתימת ההצהרה המשותפת ביחד עם ארצות הברית השבוע ברבאט.

בשיחה, שהתנהלה בצרפתית, עברית וערבית, סיכמו נתניהו ומלך מרוקו גם על התהליכים והמנגנונים ליישום ההסכמים. ראש הממשלה אף הזמין את המלך לביקור בישראל, והודה לו על אירוח המשלחת הישראלית בראשות היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת.
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי המלך ציין את הקשר האמיץ והחם עם יהודי מרוקו ויוצאי מרוקו בישראל, וכי ראש הממשלה נתניהו ציין בפניו כי בישראל כולה ישנה התלהבות רבה מהסכמי השלום בין המדינות. נתניהו סיפר שבתום השיחה שלו עם המלך מוחמד השישי הוא ביקש לסיים את השיחה במשפט הסיום של הסרט "קזבלנקה": "זו תחילתה של ידידות מופלאה". לדבריו, "שנינו צחקנו".
3 צפייה בגלריה
בנמין נתניהו, מלך מרוקו מוחמד ה-6
בנמין נתניהו, מלך מרוקו מוחמד ה-6
נתניהו אמר למלך מרוקו: "זו תחילתה של ידידות מופלאה"
(צילום: AFP, אוהד צויגנברג)
השיחה בין השניים נערכה אחרי שביום שלישי נחתמו בארמון המלך המרוקני הסכמי הנורמליזציה בין שתי המדינות. ההסכמים נחתמו במעמד חברי המשלחת האמריקנית-ישראלית שהמריאה למרוקו בטיסה ישירה של אל על ביום שלישי לבירת מרוקו רבאט. מרוקו הצטרפה בכך לאיחוד האמירויות, בחריין וסודן שכוננו יחסים דיפלומטיים עם ישראל בחודשים האחרונים.
את המשלחת האמריקנית הוביל ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. את המשלחת הישראלית הוביל היועץ לביטחון לאומי בן שבת. המלך מוחמד אמר לבן שבת כי פניו לבניית יחסים עמוקים, מלאים וארוכי טווח בין ישראל לארצו.
נציגי המדינות חתמו על הסכמים בנושאים שונים: פטור מוויזות לנושאי דרכונים דיפלומטיים ודרכוני שירות, שיתוף פעולה בתחום המים, שיתוף פעולה בתחומי הפיננסים וההשקעות והסכם נוסף לשיתוף פעולה בתחום התעופה האזרחית וטיסות ישירות בין המדינות.
3 צפייה בגלריה
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
התקבלו בחגיגיות. המלך מוחמד, קושנר ובן שבת בארמון ברבאט
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה הודיע בפגישה שקיים עם ראש המל"ל ועם היועץ קושנר כי בעוד כשבוע וחצי ייפתחו המשרדים הדיפלומטיים בשתי המדינות. באופן יוצא דופן פתח מלך מרוקו מוחמד השישי את ארמונו לשיחות עם המשלחת הישראלית, שהתקבלה בשטיח אדום.
שרת התיירות של מרוקו פאטה אלואי אמרה בריאיון ל"ידיעות אחרונות" שפורסם ביום שישי כי ישראל ומרוקו יפתחו קווי תעופה ישירים בין שתי המדינות תוך חודשיים-שלושה. השרה אמרה שיש התלהבות בשני הצדדים לקיים טיסות ישירות. "אנו מקבלים בברכה את כל התיירים הישראלים שרוצים לבוא למרוקו. מדי שנה מבקרים במרוקו בין 40 ל-50 אלף יהודים מרוקאים. התיירים האלה ימשיכו להגיע ולחזור למרוקו", אמרה.
היא הוסיפה כי כדי לענות על צרכי שוק התיירות הישראלי ולעמוד באתגר של קידום התיירות הישראלית במרוקו, משרד התיירות המרוקני ביצע מחקר להבנת השוק הישראלי והחל בגיוס סוכני תיירות משתי המדינות. כמו כן ישנה כוונה להכשיר עוד מדריכי תיירים שיטפלו בתיירים הישראלים.