ברחבי הארץ, מצפון עד דרום, החלו אתמול (שני) בהיערכות שיא לקראת מזג האוויר הסוער שצפוי לפקוד את אזורנו מהלילה שבין שלישי לרביעי. לפי התחזיות, בצפון ובירושלים צפוי לרדת שלג וברחבי הארץ ירדו גשמים עזים מלווים בסופות רעמים, ברד וקור. חזאי ynet דני רופ מסביר כי מקור הסערה באוויר קר מאוד שמגיע אלינו מהמערב אחרי כחודש שבו שהה מעל מרכז ומערב אירופה. אתמול הכתה הסערה ביוון וחלק ממנה בדרך מזרחה אלינו עם שילוב של אוויר קר (פולרי) שמצטרף מרוסיה.
7 צפייה בגלריה
שלג בהר הרצל ירושלים
שלג בהר הרצל ירושלים
הר הרצל, 2019
(צילום: עידו כהן)
בהודעה שנשלחה לתושבי צפת הודעה מטעם העירייה שלפיה עליהם להיערך למזג האוויר הסוער ולהקדים לרכוש מוצרים חיוניים כגון תנור "חירום" המופעל באמצעות גז או נפט (במקרה של הפסקת חשמל), תאורת חירום/פנס, תרופות חיוניות ומוצרים כגון חיתולים חד-פעמיים, מזון לתינוקות ומוצרי היגיינה בסיסיים רדיו המופעל באמצעות סוללות (טרנזיסטור) ואת חפירה לפינוי שלג בשבילי הגישה לבתים והחניות.

אתמול בבוקר התכנס מטה החירום בעיריית צפת והחל בהיערכותו למערכת החורפית הסוערת. בסיום הישיבה נמסר כי המוקד העירוני יתוגבר החל מהיום אחר הצהריים. "יוכן מערך לאיתור מוקדי קפיאה ופיזור מלח בצירים ראשיים בדגש על צירי הגעה למרכז הרפואי זיו ובסיסים צבאיים", אמרו בעירייה - והוסיפו כי "אגף הרווחה בשיתוף ארגוני המתנדבים יפעלו להקל על קשישים ובעלי צרכים מיוחדים". ראש העיר צפת, שוקי אוחנה, אמר: "מטה החירום העירוני פועל בכל החזיתות".
7 צפייה בגלריה
תדרוך של עיריית צפת לעובדים שלה לקראת השלג הצפוי
תדרוך של עיריית צפת לעובדים שלה לקראת השלג הצפוי
מכינים את הרכבים לשלג
(צילום: דוברות עיריית צפת)

התושבים התבקשו להימנע מנסיעה מחוץ לעיר החל מיום רביעי לפנות בוקר מחשש לחסימת צירים - בדגש על השכונות הצפוניות. כמו כן, ממליצים בעירייה לתושבים להכין את סביבת הבית לסערה: לבדוק תקינות מערכת חימום, לוודא איטום גגות ופתחים (חלונות ותריסים), לנקות ולפתוח תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות, לגזום עצים וענפים בגינות פרטיות בסמיכות לכבלי חשמל, לחזק דודי שמש ולהסיר חפצים שעלולים לעוף, כגון עציצים ואדניות.
גם במועצה האזורית גולן הגבירו את הכוננות לקראת המערכת הסוערת. במועצה קיימו הערכת מצב ובסופה נמסר כי "כרגע צפוי שלג מגובה של 600 מטרים ומעלה שיחל ככל הנראה ביום רביעי לפנות בוקר. בנוסף, מדובר במערכת רוויית משקעים ולכן צפויה זרימה משמעותית בנחלים וסיכויים להצפות בכבישים". בכל הנוגע ללימודים בצפון הגולן, נמסר כי המועצה תחליט ביום רביעי בהתאם להתקדמות המערכת. לתושבים נמסרה המלצה לעקוב אחר אתר המועצה, האפליקציה והעמודים ברשתות החברתיות.

המפלסות ערוכות: גם בירושלים מחכים לשלג

גם בירושלים, שצפויה גם היא להיצבע בלבן, נערכים ביתר שאת לסערה: בעירייה קיימו היערכות מיוחדת "במטרה לתת מענה לכלל התרחישים הצפויים, לרבות ירידת שלג בבירה". לפי ההודעה, בעירייה נערכים לגיוס והפעלה של 220 כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) לפינוי צירים חסומים וכן להפעלת מטות אזוריים וצוותי סיור, ולהפעלת מערך פיזור המלח ולתגבור מוקדנים במוקד העירוני.
מיום שלישי ב-19:00 יפתח מרכז שליטה בעירייה ומערך טיפול בנפגעים. ב-22:00 תפעיל העירייה את מטה החירום במתכונת של 80 כלים, ולמחרת, מ-08:00, תופעל מתכונת מלאה של כלי הצמ"ה והחמ"ל העירוני.

"כחלק מההיערכות לחורף", נמסר מטעם עיריית ירושלים, "האגף לשיפור פני העיר בשיתוף חברת החשמל ביצע גיזום עצים במרחב הציבורי. אם ירד שלג, טרקטורים יפלסו את הכבישים על-פי הצורך". כמו כן, במנהל קהילה ורווחה בעיריית ירושלים נערכים לבצע סיורים מקדימים לאיתור וטיפול בדרי רחוב, להפעלת מערכי החירום הקהילתיים וצוותי הרווחה לטיפול באוכלוסייה וכן לתגבור כוננים לסיור בחירום.
גם בעיריית ירושלים ממליצים לתושבים לבדוק את תקינות מערכות החימום - ובעיקר את אלו המחייבות אוורור. כמו כן, יש לוודא איטום גגות ופתחים לרבות חלונות ותריסים, יש לנקות ולפתוח תאי ניקוז המים בחצרות ומרזבים על הגגות. בנוסף, יש לבדוק בטיחות מערכות חשמל ולהצטייד בתאורת חירום. "חשוב לחזק מעמדי אנטנות, דודי שמש וחפצים אחרים על הגגות. כמו כן, יש לפנות חפצים שאינם מוחזקים ועשויים ליפול ממקום גבוה או לעוף כגון - עציצים, אדניות, ריהוט ושלטים", מסרו בעירייה.
7 צפייה בגלריה
אתר החרמון נפתח למבקרים
אתר החרמון נפתח למבקרים
אתר החרמון עדיין סגור כרגע לאור סגירת הרכבל
(צילום: אתר החרמון )
בירושלים ממליצים לתושבים עוד "להימנע משהייה תחת סככות, פרגולות, צריפים או מבנים ארעיים מחשש לקריסה. בעת חשש לקרה יש לפתוח את ברז המים החמים לכדי טפטוף, זאת כדי למנוע קפיאת מים בצינורות קולטי דוד השמש (שכן קפיאה גורמת להתבקעות הצינורות). הציבור מתבקש להימנע מפעולות שיש בהן סכנה בטיחותית, לשמור על ערנות וזהירות בנהיגה ובתנועה בצירים ולהימנע מתנועה שאינה חובה".
7 צפייה בגלריה
טרקטרונים של מד"א
טרקטרונים של מד"א
טרקטורוני החירום של מד"א
(צילום: דוברות מד"א )

היערכות שיא במשטרה, במד"א ובחברת החשמל

גם במשטרת ישראל, מטבע הדברים, נערכים לטיפול באירועים שעלולים להתרחש בשל מזג האוויר. "במערכת זו צפוי מזג אוויר גשום וסוער עם משקעים משמעותיים, ולכן ייתכנו הצפות ושיטפונות במוקדים שונים ברחבי הארץ, קרה ורוחות חזקות שיובילו לגלים גבוהים וסכנה לרחצה בים", נמסר מהמשטרה.
"משטרת ישראל נערכת למתן שירות מיטבי לציבור משתמשי הדרך בכבישי הארץ בכלל ובצירים הראשיים בפרט. כמו כן, יחידות החילוץ והמערך האווירי של המשטרה יופעלו בתוך זמן קצר במוקדים השונים ככל שיידרש, זאת במטרה להציל חיים ולאתר נעדרים".
במשטרה אמרו כי ידאגו לפרסם כל העת מידע על חסימות כבישים ושיבושי תנועה בשל מזג האוויר. "מומלץ לציבור להיות קשוב לאמצעי התקשורת", אמרו. "כמו כן, ניתן לקבל מידע על שינויים בהסדרי התנועה גם באמצעות מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל שמספרו 110. בכל אירוע חריג המצריך התערבות משטרתית מיידית - יש לפנות ללא שיהוי למוקד החירום שמספרו 100".
7 צפייה בגלריה
מפלסת השלג באתר החרמון
מפלסת השלג באתר החרמון
(צילום: אתר החרמון)
הנחיות לנהגים:
  • מומלץ לוותר על נסיעות שאינן הכרחיות או טיולים בנחלים ואזורים שעלולים להיות מוצפים נוכח מזג האוויר הסוער.
  • הרחצה בים בעת רוחות חזקות וגלים גבוהים מסוכנת וקיימת סכנת טביעה, לכן יש להימנע מרחצה ובילוי בחופי הים.
  • רוחות חזקות עלולות להוביל לקריסת עצים, עמודים וכו', וכן להתעופפות של חפצים שונים. יש לדווח על כל מפגע מעין זה לרשויות בהקדם, וכן לקשור/לאבטח במרפסות ובגינות חפצים מסוכנים שעלולים לעוף כתוצאה מהרוחות ולהוביל לפגיעה בעוברי אורח.
  • מומלץ לפנות לגורמים המוסמכים לפני יציאה לטיול בשטח לשם קבלת מידע חיוני ועדכני.
  • יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות וביצוע פניות חדות.
  • יש להדליק אורות דרך במהלך כל הנסיעה ולנהוג לאט ובזהירות בפרט כשיש קרה על הכביש עקב סכנת החלקה.
  • כשהכביש רטוב, מרחק הבלימה גדל. לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים.
  • יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים מאחר שכניסה עם הרכב לשלוליות ובורות המוסתרים על-ידי הצטברות מים על הכביש עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.
  • יש להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על שימוש בטלפון הנייד.
  • יש להימנע מכניסה לשלוליות שלא ניתן לאמוד את עומקן ולהיזהר משאר מפגעים על הכביש.
  • יש להימנע מחציית מקורות מים וממקומות עם זרימת מים חזקה.
  • בעת מזג אויר גשום, קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. יש להאט הנסיעה באזורי מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.
  • הקפידו על תדלוק הרכב והיערכותם מזון ושתייה, תרופות ומטען לטלפון הנייד לצורך שהות ממושכת ברכב.
  • בטרם הכניסה לרכב: חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם פגומים. יש לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים לנהג, וכן לנקות את פנסי הרכב הקדמיים והאחוריים- על מנת לראות ולהראות בהתאם.
7 צפייה בגלריה
נחל שחק שחוסם את הכניסה והיציאה לחצבה
נחל שחק שחוסם את הכניסה והיציאה לחצבה
שיטפון בערבה. ארכיון
(צילום: אורן קורין)

בנוסף, במד"א הכשירו באחרונה עשרות נהגי אמבולנס ופראמדיקים שיפעילו 14 טרקטורוני חירום חדשים בירושלים, צפת, בית ג'אן, שמשית ומסעדה. בעת שגרה, הטרקטורונים הללו פזורים בערי חוף ובסמוך ליערות במטרה לסייע, לטפל ולחלץ נפגעים וחולים בשטחים אלו.
"הטרקטורונים המיוחדים הותאמו ואובזרו במיוחד עבור צרכי מד"א באורות אדומים, סירנה וציוד מיוחד שאליו מתחברת האלונקה ומיועדים לפעול בתנאי שטח מורכבים ותנאי עבירות קשים", הסביר אלי בן שמחון, האחראי על יחידת האופנועים והטרקטורונים במד"א
מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר: "מגן דוד אדום ערוך ומוכן למזג האוויר הצפוי לפקוד את המדינה בימים הקרובים. בתקופה האחרונה הרחבנו באופן משמעותי את הכלים המיוחדים וביצענו הכשרות נרחבות לצוותים, על מנת לטפל במקרי חירום בכל תנאי השטח - בעיקר במזג אוויר סוער. אנו מאחלים המשך חורף בריא ומוגן".
כפי שצוין, כחלק מהמערכת החורפית צפויות רוחות חזקות, עומס קור עז והיערמות שלג. בחברת החשמל נערכו לכך ומבקשים מהציבור לחזק או להסיר חפצים שעלולים להתעופף ולפגוע ברשתות החשמל. כמו כן, נמסר כי מוקד 103 וצוותי השטח תוגברו. עבודות יזומות - בוטלו. גנרטורים וציוד כבד הועברו לאזור גוש עציון, אריאל, קצרין וצפת.
"חברת החשמל תפעל לתיקון נזקים והחזרת אספקה סדירה מהר ככל שניתן", נמסר מטעם חברת החשמל. "עם זאת, חשוב לציין כי לעיתים, בשל אופי הפגיעה ברשת או הנגישות למקום, משך הטיפול עשוי להימשך שעות. יש לדווח על חוטים קרועים או מפגעים ברשת. ניתן לדווח על מפגעי בטיחות באפליקציה, אתר האינטרנט, פייסבוק ומוקד שירות הלקוחות שמספרו 103.
הנחיות חברת החשמל:
  • אין לגעת בחוטי חשמל קרועים עקב סכנת התחשמלות. יש לדווח על כך מיד למרכז השירות 103 או למוקד משטרת ישראל 100, באמצעות האפליקציה של חברת החשמל או בעמוד הפייסבוק של החברה.
  • חשמל ומים הם סכנת חיים. יש להתרחק ממתקני חשמל בעת הצפות, להימנע משימוש במעלית ולהישמע לתמרורים בהיעדר רמזורים.
  • הציבור מתבקש להסיר ולפנות מגגות או ממרפסות חפצים שעלולים להתנתק ולפגוע ברשת החשמל.
  • הכינו סוללות גיבוי למכשירים מצילי חיים וסוללות טעונות לתאורת חירום ולטלפונים ניידים.
  • בדקו שאמצעי החימום בבית תקינים וראויים לשימוש יעיל.
  • הקפידו על חלונות ודלתות סגורים, כולל החריצים שבין החלון והדלת למשקוף ולסף, כדי למנוע כניסת קור הביתה.
  • חממו רק את החלל שבו אתם שוהים. הימנעו מחימום הבית כולו אם אין בכך צורך.
בעמותת "עזר מציון" מחוז ירושלים אמרו כי "הארגון יעמיד אמבולנסים בעלי אבזור לנסיעה בשלג לצורך הסעת חולים ומוגבלי תנועה לטיפולים רפואיים וליעדים מיוחדים באזור ירושלים. כמו כן, גויסו מתנדבים עם רכבי 4X4. לתיאום יש להתקשר לטלפון 02-5002111. המוקד יהיה זמין 24 שעות. עדיפות עליונה תינתן לחולי דיאליזה, חולים אונקולוגיים ולטיפולים רפואיים דחופים".
בהנהלת "עזר מציון" מבקשים מבעלי רכבי 4X4 המוכנים לסייע בהסעת חולים ומקרים מיוחדים להתקשר בהקדם וליהרשם אצל רכז "מחוברים לחיים" מרחב ירושלים במספר 054-2093222.

לוח הזמנים לסערה הצפויה

מהלילה שבין שלישי לרביעי ועד השעות המוקדמות של בוקר יום חמישי צפויה סערה של ממש - בעיקר מבחינת הקור. גם לאחר מכן, אל תוך סוף השבוע, ירד גשם ושלג אך בעוצמה נמוכה יותר ובליווי עלייה במידות החום.
מחר בבוקר, יום שלישי, עדיין יהיה נוח באופן יחסי. שינוי דרמטי יתחולל בחלק השני של היום: גשמים יחלו לרדת והרוח תתחזק. בלילה כבר יהיה סוער עם רוחות של מעל 50 קמ"ש, משבי רוח של כ-80 קמ"ש, גלים בגובה 4-3 מטר, ברקים ורעמים וכמויות ברד רבות.
השלגים שרבים מחכים להם יגיעו ככל הנראה בשני גלים: הראשון ברביעי בבוקר והשני בלילה. בירושלים יירד שלג שלפי התחזיות עשוי להיערם לגובה של 20-5 ס"מ. עם זאת, ביום חמישי בבוקר תורגש עלייה בטמפרטורות ולכן סביר להניח שמהר מאוד הוא יימס. באותו יום עדיין יירדו גשמים במרכז ושלג בצפון, אך בעוצמה נמוכה יותר.
ביום שישי ירדו גשמים לסירוגין וביום שבת הם צפויים להיפסק. הרוחות החזקות ינשבו גם באילת, שם הן עלולות ליצור סופה דרומית. מדובר במזג האוויר הסוער הראשון השנה, ומבחינת הקור - אולי העוצמתי ביותר בשש השנים האחרונות.
מאיגוד ערים כינרת נמסר כי עקב הסערה הצפויה ייסגרו כל חופי איגוד ערים כינרת לכניסת נופשים מטעמי ביטחון, החל מהיום, יום שלישי, ב-20:00.

עוד תחזיות לארץ ולעולם באפליקציה של דני רופ באייפון ובאנדרואיד
פורסם לראשונה: 21:59, 15.02.21