כל חברי האופוזיציה הפרו-דמוקרטית בהונג קונג התפטרו היום (ד') מהפרלמנט המקומי במחאה על החלטתה של ממשלת הונג קונג לסלק מהפרלמנט ארבעה מעמיתיהם הפרו-דמוקרטים. 15 חברי הפרלמנט הפורשים הודיעו על החלטתם שעות אחרי הודעת הממשלה.
3 צפייה בגלריה
המנהיגה קארי לאם. טוענת שיש מקום למגוון דעות
המנהיגה קארי לאם. טוענת שיש מקום למגוון דעות
המנהיגה קארי לאם. טוענת שיש מקום למגוון דעות
(צילום: רויטרס)
ממשלת הונג קונג החליטה לבטל את חברותם של ארבעת המחוקקים בפרלמנט אחרי שוועדה בקונגרס הסיני אישרה חוק הקובע כי מי שתומך בעצמאות הונג קונג, מסרב להכיר בריבונותה של סין על העיר, מאיים על הביטחון הלאומי או מבקש מגורמים חיצוניים להתערב בענייני העיר צריך להיפסל.
המחוקקים הפורשים הודיעו כי אף שהם מתפטרים, הם לא יוותרו לעולם ולא יזנחו את המאבק. חברת הפרלמנט קלאודיה מול, שנמנתה עם המתפטרים, הזהירה: "הצעד הזה של בייג'ינג נועד להשמיע את צלצול פעמוני המוות המבשרים על קץ המאבק למען הדמוקרטיה בהונג קונג".
הונג קונג, נזכיר, היא עיר אוטונומית-למחצה שבמסגרת העברת השליטה בה מבריטניה לסין ב-1997 נקבע כי האוטונומיה הנרחבת שלה תישמר; אלא שבשנים האחרונות מזהירים פעילים בה כי בייג'ינג מהדקת את אחיזתה בעיר, ובצל המאבק שלהם בחודשים האחרונים נקטה ממשלת סין צעדים שבמערב אומרים כי מחסלים למעשה את האוטונומיה של הונג קונג.
3 צפייה בגלריה
הונג קונג הצבעה על החוק נגד ביזוי המנון סין חבר פרלמנט פיזר חומר מסריח
הונג קונג הצבעה על החוק נגד ביזוי המנון סין חבר פרלמנט פיזר חומר מסריח
בית המחוקקים שלל הונג קונג. "לא יהיה חותמת גומי"
(צילום: AFP)
מנהיגת הונג קונג קארי לאם, שהפעילים למען הדמוקרטיה מחשיבים אותה לעושת-דברו של המשטר בבייג'ינג, אמרה במסיבת עיתונאים היום שהעיר זקוקה לבית מחוקקים שיהיה מורכב מפטריוטים. למרות זאת טענה כי בית המחוקקים לא יהפוך לחותמת גומי של המשטר בבייג'ינג, ושיש בו מקום למגוון דעות.
ההתפטרות ההמונית של חברי הפרלמנט מהמחנה הפרו-דמוקרטי מותירה את הפרלמנט של הונג קונג כשכל החברים בו הם תומכי המשטר הסיני. עוד לפני ההתפטרות היה לתומכי סין רוב בפרלמנט, אבל העובדה שכעת הם נותרים לבדם תאפשר להם להעביר הצעות חוק המיטיבות עם המשטר הסיני מבלי שייתקלו בשום התנגדות או קשיים.