הפליטה שמגורשת לסכנת מוות: היא חוותה זוועות בארץ מולדתה קונגו, הצליחה בדרך לא דרך להגיע לישראל - וביקשה להעניק לה מקלט מדיני. עכשיו, בתום ארבע שנות המתנה מייסרות ומתוחות, התבשרה ד' בת ה-40 כי למרות המלצה חריגה של ועדת הפליטים להכיר בה דחה שר הפנים אריה דרעי את בקשתה. המשמעות: היא מועמדת לגירוש בחזרה לארצה, לסכנת המוות.
2 צפייה בגלריה
ד' אשר עברה אונס בקונגו
ד' אשר עברה אונס בקונגו
בדרך לסכנת מוות. ד'
ד' עברה חיים נוראיים. לפני עשר שנים נחטפה על-ידי מורדים בארץ מוצאה ונפלה קורבן לאונס מחריד. "הייתי במטבח, נכנסו חיילים והכו אותי", סיפרה. "בעלי ניסה להתנגד והוכה. לקחו אותי עם בנות נוספות למחנה רחוק, כלאו אותנו ואנסו אותנו". מספר שנים לאחר מכן המורדים שאנסו את ד' הועמדו לדין והיא העידה נגדם במשפט. לאחר ששוחררו הם רדפו אותה ואת יתר העדות, היא עצמה נורתה על ידיהם מספר פעמים ונפצעה.
כשחזרה לביתה מהאשפוז מצאה אותו הרוס. בעלה ושני ילדיה נעלמו, ומאז היא לא ראתה אותם ולא יודעת מה עלה בגורלם. היא מצאה מקלט בכנסייה ולפני כארבע שנים נמלטה מקונגו והגיעה לישראל, מצולקת גופנית ובעיקר נפשית כתוצאה מהזוועות שעברה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ש"ס
ישיבת סיעה ש"ס
התעלם מהפנייה. שר הפנים דרעי
(צילום: עמית שאבי)
בהיעדר טיפול רפואי, משום שלא היה לה שום מעמד, מצבה הנפשי החריף מיום ליום והיא מוגדרת כאובדנית. ד' הנואשת ביקשה מישראל להעניק לה מקלט מדיני, ובחוות דעת של רופאים לזכויות אדם שנכתבה עליה נאמר: "ההחמרה המתמשכת במצבה אינה גזירת גורל. אם מעמדה יוסדר היא תוכל לקבל טיפול רפואי לייצוב בריאותה ולשיקומה ותוכל לחזור למעגל העבודה".
באופן חריג המליצה ועדת הפליטים בישראל להכיר בה כפליטה, והסבירה זאת בכך שעדותה אמינה וכי החשש שלה לחזור לארצה הינו מוצדק. הגופים המרכיבים את הוועדה – משרדי הפנים, החוץ והמשפטים – קבעו כי לפי אמנת הפליטים היא ראויה לקבל מעמד שכזה בישראל. הוועדה המליצה ברוב קולות מוחלט לשר הפנים אריה דרעי להכיר בה כפליטה, זאת בעוד המתנגד היחיד היה יו"ר הוועדה, עו"ד ציון אמיר. השר דרעי העדיף משום מה לאמץ את דעת היחיד שלו, התעלם מיתר חברי הוועדה ודחה את בקשת הפליטה.
עו"ד תומר ורשהעו"ד תומר ורשהצילום: אנטון מיסלאבסקי
"החלטת שר הפנים להעדיף עמדה בודדת מול כלל עמדות אנשי המקצוע, כולל אנשי משרדו שלו – היא למיטב ידיעתי תקדים אכזרי שאין לו כל הסבר", אמר עו"ד תומר ורשה, בעל משרד מוביל להגירה ומעמד בישראל המייצג את ד'. "מדובר בזלזול בוטה בחיי אדם. ד' חוותה זוועות שאוסרות על גירושה ומזכות אותה במעמד פליט. אנו פונים לשר הפנים בבקשה שיבטל את הטעות הנוראה והמיותרת".
מלשכת דרעי נמסר בתגובה: "מאחר שמדובר בבקשה למקלט מדיני לא נוכל להתייחס לגופו של תיק. נציין כי הוועדה המייעצת לענייני פליטים כשמה כן היא – מייעצת לשר הפנים. שר הפנים, כבעל הסמכות, יכול לאחר בחינת החומר המובא לפניו לקבל כל החלטה ובסמכותו לא לקבל את המלצת חברי הוועדה".