מטחי הרקטות מרצועת עזה לא פוסקים, ההתפרעויות בלב ישראל נמשכות, וכעת גם הגזרה ביהודה ושומרון מתלהטת, עם תשעה פלסטינים שנהרגו אמש (שישי) בעימותים עם כוחות צה"ל בכמה מוקדים. העימותים החריגים והקשים הללו מהווים הישג עבור חמאס, שהשאיפה המרכזית והמטרה העליונה שלו בשנים האחרונות הייתה לנסות להבעיר את הגדה המערבית.
6 צפייה בגלריה
מהומות בחווארה
מהומות בחווארה
מהומות בחווארה, אתמול. תשעה פלסטינים נהרגו מאש צה"ל
(צילום: רויטרס)

בכך מקווה חמאס לערער את היציבות באזור ואת משילותה של הרשות הפלסטינית. מאז שסימן חמאס לפני חודש את יום ירושלים כיום שיא ההסלמה, הוא ניסה בכל כוחו ואמצעיו להתסיס את צעירי הגדה המערבית ומזרח ירושלים. הוא גייס לכך את סוגיית מסגד אל-אקצה ואת הרמדאן. פיגוע הירי בצומת תפוח שבו נרצח תלמיד הישיבה יהודה גואטה בן ה-19 היווה זרז לתהליך שאליו שאף חמאס – ולאחר מכן גם המהומות בתוך ישראל.
חמאס ניצל את חולשתה של הרשות הפלסטינית והחל להוציא הפגנות פומביות בערים הפלסטיניות עם הנפת סממנים המזוהים עם הארגון כמו דגלים וכרזות תמיכה בו ובמנהיגיו. חשוב להבין כי מדובר באירוע חריג משום שזה שנים ארוכות שמנגנוני הרשות הפלסטינית מדכאים בכוח מפגני כוח של חמאס בשטחה. נראה שבישראל זיהו בימים האחרונים שחמאס צבר ביטחון עצמי רב מדי בגדה המערבית ולפיכך ביצעו צה"ל ושב"כ באמצע השבוע מבצע מעצרים מרוכז בלילה אחד של עשרות פעילי חמאס בכל רחבי הגדה.
למרות זאת הצליח הארגון לשלהב אלפי צעירים פלסטינים ולגרום להם לצאת אתמול לנקודות העימות עם כוחות הביטחון. בשל העובדה שישראל טרודה במהומות בערים המעורבות היא העבירה את כוחות משמר הגבול מהגדה המערבית ואת מקומם תפסו חיילים שלא התנסו מעולם בפיזור הפגנות באמצעים לא-אלימים. זו ככל הנראה אחת הסיבות למספר ההרוגים הגבוה בעימותים. הצעירים הפלסטינים שהתעמתו עם הכוחות בכפר עוריף הגדילו לעשות והוציאו את תסכולם באמצעות שריפת רכבים של המשטרה הפלסטינית ששייכים לתחנה המקומית בכפר. אלו מראות שלא זכורים ברשות הפלסטינית זה שנים ארוכות.
6 צפייה בגלריה
מהומות ליד רמאללה
מהומות ליד רמאללה
כוחות צה"ל במהומות ליד רמאללה. המג"בניקים המנוסים נשלחו לטפל במהומות בלב ישראל
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מהומות ליד רמאללה
מהומות ליד רמאללה
מציתים צמיגים בהתפרעויות
(צילום: AFP)
הכמות הגדולה של ההרוגים בעימותים משרתת את האינטרס של חמאס, ודאי כאשר הלוויותיהם יתקיימו היום – יום הנכבה. אתמול המשיך דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, לנסות וללבות את היצרים במזרח ירושלים ובגדה המערבית סביב סוגיית מסגד אל-אקצה. "מה שמייחד את המערכה הזו הוא האחדות של עמנו בכל מקום. כל הברכות לבני עמנו המתקוממים בירושלים, באל-אקצה, בשטח ישראל ובגדה המערבית. אני קורא לכם לצאת ולהתקומם בכל מקום ואנחנו נתמוך ונהיה הגב שלכם".
אמש, אחרי שהתבררו מספרי ההרוגים העימותים, יצא חמאס בהודעה לפלסטינים מהגדה המערבית שכל כולה שלהוב יצרים. "אתם העתודה האסטרטגית להתנגדות הפלסטינית. אמרתם היום את מילתכם בכל הכוח. המשיכו והתעמתו עם האויב הישראלי בכל הזירות. לכל מי שבידו נשק, אבן או סכין צריך להכות בכוח באויב הציוני. התעמתו איתם בנקודות החיכוך ובתוך ההתנחלויות. הדם הפלסטיני הוא קו אדום, אל-אקצה היא קו אדום, תמשיכו. אנחנו בדרך לניצחון".
בעימותים ובהפרות הסדר אמש ברחבי יהודה ושומרון השתתפו אלפי פלסטינים. אחד מההרוגים בעימותים נורה בעיירה יעבד הסמוכה לג'נין שבצפון-מערב השומרון, שם הייתה הפרת סדר גדולה מאוד נגד צה"ל שבה השתתפו בין מאות לאלפים. חיילי צה"ל ירו שם באוויר לכיוון מכונית פלסטינית שהתקרבה אליהם במהירות. המכונית התנגשה בעמוד ושני יושביה נפצעו והועברו לטיפול הסהר האדום. לא היו נפגעים בקרב החיילים.
במקביל נרשמו לא מעט אירועים של יידויי אבנים וצמיגים בוערים בעשרות מוקדים ביהודה ושומרון - בין היתר באזור יקיר, נופי נחמיה, חברון ואריאל וגם באזור כוכב השחר שבבנימין. מסביב ליישוב יצהר בשומרון הוצתו מספר מוקדים וכוחות הכיבוי ביחד עם התושבים נאבקו באש.
אחד ההרוגים, נידאל ספדי, בשנות ה-20 לחייו, נפגע בעימותים ליד הכפר עוריף, דרומית לשכם. שני פלסטינים - עווד חרב (23) מהכפר אסכאכא ושריף סלימאן (38) מהכפר מרדה - נהרגו במרחב סלפית לאחר שנפגעו מירי חי בבטן ובחזה. הרוג נוסף, יוסף נווסארה (26) מהכפר פחמה, נפצע בעימותים במחסום דותן, בסמוך לכפר הפלסטיני יעבד. הוא הובהל לבית חולים ושם מת מפצעיו.
החמישי, צעיר בן 20, נהרג מירי במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים בכניסה הדרומית ליריחו. השישי, עיסא ברהם, נהרג מירי של כוחות הביטחון בעיר ביתא שבשכם. השביעי, בן 22, נורה בחזהו בעימותים עם כוחות הביטחון בכפר סאלם מזרחית לשכם. השמיני (20) נפצע מירי כוחות הביטחון בכפר סאלם ומת מפצעיו. התשיעי, בן 22, נפצע מירי כוחות הביטחון בעימותים בטול כרם ומת מפצעיו.
לפי הדיווחים פלסטיני נוסף נורה בראשו בקטטה עם מתנחלים בכפר ריחיה שמדרום לחברון – ומת מפצעיו בבית החולים. מקרי המוות הללו מצטרפים לחיסולו של מחבל שניסה בצהריים לדרוס ולדקור חיילים ליד עפרה שבבנימין. לקראת חצות סוכל פיגוע דקירה סמוך לשכם, וגם במקרה הזה המחבל נורה ו"נוטרל" לפי צה"ל.