4 צפייה בגלריה
מאהר אלאח'רס
מאהר אלאח'רס
מאהר אל-אחרס בבית החולים קפלן
מאהר אל-אחרס, פעיל הג'יהאד האיסלאמי שנעצר מנהלית ושובת רעב יותר מ-90 יום במחאה על מעצרו, יישאר בבית החולים קפלן ברחובות ללא פיקוח של שירות בתי הסוהר. כך קבע בצהריים (יום א') הרכב שופטים בבג"ץ במסגרת עתירה שהגיש אל-אחרס נגד הכוונה להשיב אותו למרפאת הכלא שבו ריצה את מעצרו.
לפי ההחלטה, מעצרו ישוב להיות מושהה והוא יישאר כאמור בבית החולים שבו הוא מאושפז. אל-אחרס הודיע כי הוא ממשיך בשביתת הרעב שלו. למעשה, האשפוז יימשך בעת שאל-אחרס לא כבול ולא נמצא תחת אחריות שירות בתי הסוהר.
4 צפייה בגלריה
מפגן תמיכה לשחרור מאהר אלאח'רס
מפגן תמיכה לשחרור מאהר אלאח'רס
הפגנת תמיכה בעציר מול בית החולים קפלן
(צילום: הרשימה המשותפת)
בתחילת הדיון הפרקליטות דרשה לחדש את צו המעצר המנהלי, אך לאחר שהשופטים מתחו ביקורת על כך - הושגה הסכמה כי אל-אחרס יישאר באשפוז בבית החולים קפלן, וצו המעצר המנהלי יושהה.
לעמדת הפרקליטות, "צו המעצר המנהלי הותלה – בפסק הדין בעתירה הראשונה – על רקע מצבו הרפואי של העותר. בהתאם לחוות הדעת הרפואיות שהתקבלו בעניינו של העותר, לרבות חוות הדעת העדכנית שהתקבלה ביום שישי האחרון, מצבו הרפואי של העותר נותר יציב וללא שינוי זה ימים ארוכים, במצב שבו העותר בהכרה מלאה אולם חלש.
"עם זאת, יש לגורמי הרפואה קושי להעריך את מצבו הרפואי של העותר לאשורו, הואיל והוא מסרב באופן עקבי לכל בדיקה או ניטור המוצעים לו בזמן אשפוזו. יחד עם זאת, לעמדת בית החולים קפלן, בהינתן שהאשפוז לא תורם לשיפור מצבו של העותר או מבטיח כי תימנע הידרדרות במצבו, ניתן מבחינה רפואית לשחררו מבית החולים ככל מטופל אחר המסרב לטיפול".

סכנה לביטחון האזור והסתה

אל-אחרס, תושב הכפר סילת א-דאהר שבאזור ג'נין, נעצר לאחר שבמערכת הביטחון השתכנעו לנוכח מידע מודיעיני כי מדובר בפעיל בולט של הג'יהאד האיסלאמי שמעורב בפעילות ארגונית שמסכנת את ביטחון האזור וכן מסית ומתבטא בקיצוניות.
אל-אחרס נעצר ב-27 ביולי והוצא נגדו צו מעצר מנהלי לתקופה של ארבעה חודשים. באותו היום הוא פתח בשביתת רעב במחאה על מעצרו המנהלי שלטענתו אינו מוצדק ואינו חוקי.
עם התמשכות שביתת הרעב, הידרדר מצבו הבריאותי של פעיל הג'יהאד האיסאלמי וב-27 באוגוסט הוא הועבר למתקן רפואי של שירות בתי הסוהר ברמלה. כשבוע לאחר מכן מצבו המשיך להידרדר ובעקבות כך הוא הועבר לאשפוז בבית החולים קפלן.
בעקבות אשפוזו, עתר אל-אחרס לבג"ץ שהורה על הפסקת המעצר המנהלי מאחר שלא נשקפת ממנו מסוכנות בזמן שהוא מאושפז בבית החולים קפלן. בהמשך דחה בג"ץ עתירה נוספת שבה דרש הפלסטיני להורות על שחרורו המיידי.
4 צפייה בגלריה
מפגן תמיכה לשחרור מאהר אלאח'רס
מפגן תמיכה לשחרור מאהר אלאח'רס
עשרות השתתפו בהפגנת התמיכה
(צילום: הרשימה המשותפת)
4 צפייה בגלריה
הילדה תוקא מחבקת את אביה מאהר אלאח'רס
הילדה תוקא מחבקת את אביה מאהר אלאח'רס
מאהר עם בתו תוקא בבית החולים לאחר התערבות שר הביטחון
( מתוך הטוויטר של אחמד טיבי)
פרקליטיו של אל-אחרס, עורכי הדין אחלם חדאד ותמיר בלנאק מארגון "רופאים לזכויות אדם", ציינו בעתירה כי "כוחות שב"ס ומאבטחים של בית החולים קפלן נכנסו לחדר שבו מאושפז העותר, הוציאו את אשתו שהייתה מלווה אותו, נעלו את הדלת, ולאחר מכן העבירו אותו לבית חולים של שירות בתי הסוהר ברמלה. לטענת פרקליטת איו"ש, הצעד אירע לאור בקשת בית החולים קפלן".
בתגובה לכך עתר אל-אחרס שוב ביום שישי לבג"ץ, והיום התקיים דיון בבקשתו. הפרקליטות הודיעה כאמור כי כל עוד אין שינוי במצבו הרפואי של אל-אחרס בבית החולים, היא מסכימה להפסיק את מעצרו המנהלי. בג"ץ קבע אפוא כי המעצר המנהלי יופסק.

"רשויות הכיבוש נושאות באחריות"

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) אמר: "התוצאה היא שהוא נשאר בבית החולים ואפשר יהיה לבקרו, אבל זהו מצב אובסורדי שלפיו אל-אחרס עצור למעשה בבית החולים ואינו יכול לצאת לבית חולים פלסטיני. אני חושש מאוד לחייו ורשויות הכיבוש נושאות באחריות למה שיקרה לו".
ג'בארין הוסיף: "אין שום ספק שהוא אינו מהווה כיום שום סכנה במצבו הבריאותי ויצטרך יותר מחודש כדי שיוכל לחזור לשגרה, אם בכלל. אז מדוע ממשיכים להחזיק אותו בבית החולים בקפלן כאשר צו המעצר יפוג ממילא בעוד חודש ימים? מדוע לא לאפשר לו לקבל טיפול רפואי בבית חולים פלסטיני וכך גם להציל את חייו?".
עשרות אנשים הפגינו אתמול מול בית החולים קפלן ודרשו לשחרר את אל-אחרס. ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר בהפגנה: "השלטון הצבאי מחזיק באל-אחרס כשבוי בתנאים בלתי אנושיים. העברתו לכלא במצב הנוכחי תהיה הוצאה להורג בכל מובן שהוא, רצח בכוונה תחילה של עציר שמוחזק חודשים ללא כתב אישום".
אל-אחרס עצמו אמר לפני שמצבו הידרדר: "הם עצרו אותי מנהלית ללא שום מעשה שעשיתי. אני רוצה לעבור לבית חולים בשטחים ולמות שם ולא בבית חולים קפלן. עוברים עליי ימים קשים, זאת התעללות באדם ואין להם נגדי אפילו משהו קטן. אני דורש את התערבות כל הגורמים לפני שירצחו אותי".
חבר הכנסת אחמד טיבי צייץ היום בטוויטר את תמונתו של אלאחראס עם בתו תוקא וכתב: "לאחר ימים רבים מול דלת חדרו בביה"ח קפלן הילדה תוקא מחבקת את אביה מאהר אלאחראס, לאחר התערבות בגץ. האב שובת רעב זה היום ה-91 במחאה על מעצרו המינהלי".
בהכנת הכתבה השתתף רועי רובינשטיין