פרסום ראשון: ועדת ההשגות אישרה אמש (ג') לשני ישראלים לצאת מגבולות הארץ עבור המתת חסד בשוויץ. הוועדה בראשות השר צחי הנגבי, המשמשת כוועדת הערעורים של ועדת החריגים, קיבלה את הערעור שהוגש על החלטת ועדת החריגים שאסרה זאת. לצד העובדה שהמתת חסד אינה חוקית בארץ, חשש הוועדה היה מפני העברת מוטציות חדשות של נגיף הקורונה בין הגבולות.
אורי לוי, בן 72 מתל אביב, הוא אחד משני הישראלים שהורשו לצאת מישראל לשם התהליך. לפני כחודש, בדיוק ביום שבו הוא היה אמור להמריא לשוויץ, השמיים נסגרו והוא נותר בארץ.
בדיון הלילי, שבו השתתפו נציגים ממשרדי המשפטים הבריאות, אישרו את המהלך לאחר שהגיעו למסקנה שהמתת חסד אינה נכללת במשמעות החוק למניעת אדם לצאת מישראל - וכי יש לראות בו ככל ישראלי שרשאי לצאת מהארץ לצמיתות, או לתקופה ממושכת, מאחר שאין חשש ששובו לגבולות המדינה ילווה בסיכון הכנסת מוטציות נגיף הקורונה.
1 צפייה בגלריה
אורי לוי
אורי לוי
לוי ובני המשפחה
(צילום: אלבום פרטי)
השר הנגבי סבר שהוועדה כלל לא צריכה לדון בשאלה אם המתת חסד היא לגיטימית או לא, משום בישראל היא כאמור לא חוקית. ואולם, אם אדם רוצה לצאת מהארץ ולא לחזור אליה – הוא רשאי לעשות זאת על פי החוק שמסדיר את עבודת ועדת החריגים. נציג משרד המשפטים אף קבע בפני הוועדה כי אין לה שיקול דעת בנוגע לנושא המתות החסד - וכי החוק קובע שזכותו של אדם לצאת אם הוא לא חוזר.
לגבי השאלה אם אין אותו ישראלי שטס מארץ "תופס מקום" של נוסע אחר שסובל ממקרה דחוף יותר, צוין כי השניים מתכוונים לטוס במטוס פרטי ולכן זה לא רלוונטי. הם ילוו בידי ארגון "דיגניטאס".
ראש ועדת ההשגות השר הנגבי מסר כי "המחוקק הסמיך את הוועדה שלנו לצמצם ככל הניתן את סבלם של האזרחים שנפגעים מסגירת השמיים, תוך איזון עם החובה למנוע כניסת זנים חדשים של הנגיף לארץ. במקרה הומניטרי ייחודי זה נענינו לבקשת הערר, בלי לסכן את הציבור, ותוך מחויבות להקלה על ייסוריהם של המערערים".