בבוקר שאחרי ליל ההצתות הגדול מלקקת עכו את פצעיה וחוששת מפני חידוש העימותים הערב (יום ד'). במהלך ליל אמש – בהפגנות הזדהות של צעירים ערבים עם המאבק על מסגד אל-אקצא והמבצע בעזה – הוצתו והושחתו כ-20 בתי עסק וסמלי שלטון, בהם נקודות משטרה, צימרים, מסעדות ומלון. ראש העירייה שמעון לנקרי ביקש את התערבות שב"כ ופנה לראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת לקבל תגבור לכוחות המשטרה בעיר. נתניהו אישר כי שתי פלוגות מג"ב יגיעו לעיר.
מוקד האירועים, והמקום הידוע מכולם שנפגע, היה במסעדת "אורי בורי" של השף אורי ירמיאס מנהריה, ובמקביל הוצת מלון הבוטיק "אפנדי" שבבעלותו. שני העסקים ממוקמים בעיר העתיקה בעכו.
"המסעדה הייתה מלאה באנשים, חלקם דיפלומטים", שחזר הבוקר. "הייתי פה עם אשתי ובתי והכל היה רגוע. בשלב מסוים הגיעו ארבעה רעולי פנים, שברו את אחד החלונות במסעדה וברחו. היה פה מישהו עם נשק אבל לא הייתי מוכן שיעשה משהו בלתי הפיך. אמרתי 'אוקיי, הם קיבלו את הכותרת שרצו'. זמן קצר אחר כך קיבלתי טלפון שזרקו בקבוק תבערה ללובי של המלון. רצתי לשם, התחלתי עם לכבות מטפים ופינינו את האורחים, רובם אנשים מבוגרים. לצערנו אחד מהם, בן 84, נפצע קשה והוא מורדם ומונשם ברמב"ם".

4 צפייה בגלריה
המסעדה שנשרפה בעכו
המסעדה שנשרפה בעכו
בבוקר שאחרי ההצתה. כך נראית מסעדת "אורי בורי"
(צילום: שמיר אלבז)

בזמן שניהל את פינוי במלון קיבל ירמיאס טלפון ועודכן שהמסעדה בוערת: "חששתי כי אשתי והבת היו פה. הגעתי למקום וראיתי להבות. ניסיתי לכבות עם צינור והשכנים עזרו. חלקם הביאו רכיבים לצינורות המים, אחרים הצילו את הכיסאות והכניסו אותם לחצר שלהם. היה לי ברור שהמסעדה כבר אבודה אז פעלתי שהאש לא תתפשט לשאר המבנה, והצלחתי". כוחות הכיבוי, לדבריו, הגיעו למקום רק כשעה וחצי לאחר פרוץ האש.
"התחושה היא קשה, בעיקר אכזבה נוראית", המשיך ירמיאס. "מצד שני הייתה תמיכה פה של השכנים ומכל האנשים שמכירים אותי, אם זה אנשים מהווקף או מהפוליטיקה הערבית המקומית, שממש באו ותומכים ומציעים עזרה. השבאב, החבר'ה הצעירים האלה, חלקם לא שייכים לעכו. אני מאוד קשור לעיר הזאת ומאוד אוהב אותה. יש פה אנשים טובים ואנשים רעים. האנשים השפויים צריך להילחם בכל הקיצוניים. אין קיצוניים שלנו שהם טובים ואין קיצוניים שלהם שהם רעים. כל קיצוני זה רע. רע לחברה, רע לחיים המשותפים, רע לעתיד של הילדים שלנו".
4 צפייה בגלריה
הנזקים לאחר ההפגנה
הנזקים לאחר ההפגנה
תוצאות ההתפרעות בעכו, אמש. "הצעירים האלה, חלקם לא מעכו"
(צילום: דניאל סלאמה )
4 צפייה בגלריה
הנזקים לאחר ההפגנה
הנזקים לאחר ההפגנה
הנזקים לאחר ההפגנה
(צילום: דניאל סלאמה )
הבוקר הגיעו עובדי "אורי בורי" למסעדה ולא האמינו למראה עיניהם. חלקם פרצו בבכי ואחרים החזיקו את ראשיהם במשך דקות ארוכות. גם העוברים ושבים הביעו הזדהות וכאב, אך סירבו לדבר גלויות. "זה הרס של החיים שלנו פה בעכו", אמר אחד מהם. "המופרעים האלה שרפו לנו את החיים. זה פשוט לא יאומן. עשרות משפחות, בעיקר של ערבים, מתפרנסות מהמקומות האלה. זה פשוט לא מעניין אותם".
בשנים שחלפו מאז מהומות יום כיפור בעכו בשנת 2008 עברה העיר מהפך בכל הקשור לתיירות, בעיקר באזור העיר העתיקה. אחרי אירועי אמש תהו בעיר אם ניתן יהיה לשקם את הענף שמהווה נדבך כל כך משמעותי בפרנסת תושביה. "זו מכה קשה מאוד לדו קיום", אמר ירון שפילמן, עובד חדש במלון אפנדי, שעזב את המקום כשעה לפני השריפה. "קשה מאוד. אבל אני מאמין שבסוף מתגברים על הכול".
שפילמן סיים את עבודתו במלון סמוך ל-21:30 ונסע לביתו בקריות כשהוא נאלץ לעקוף מחסומים ופקקים שנגרמו עקב ההפגנות בעיר. "הגעתי לפה הבוקר ועיניי חשכו", הוא אומר. "פשוט שלא להאמין שזה אותו מקום. מפויח, שברי זכוכיות על הרצפה, מים".
ראש העיר לנקרי כינס הבוקר ישיבת חירום מיוחדת של ראשי המינהל בעירייה והורה לטפל בנזקים. כמו כן, כאמור, הוא נפגש בלשכתו עם נציג שב"כ וביקש ממנו לטפל ביסודיות בחקירת האירועים.

גם בחיפה היו אמש עימותים קשים במהלך פיזור הפגנה בשדרות בן גוריון במושבה הגרמנית. המשטרה הפעילה פרשים, מכת"זית ורימוני הלם. המפגינים עברו לרחובות הסמוכים, יידו זיקוקים, לעתים בכינון ישיר לעבר השוטרים, והציתו מספר רב של פחים.
שכנים סיפרו שהמתפרעים עקרו גדרות בחצרות הבתים והוסיפו אותן לאש. ראש העירייה עינת קליש רותם נפגשה גם היום עם מפקדי המשטרה והכיבוי בעיר, וכן שוחחה עם שר הביטחון בני גנץ. לדבריה, "עצוב, כי הזכות להפגין בדרך חוקית הופכת שוב לאלימה ולבלתי חוקית, פוגעת קשות בשגרת החיים, משחיתה את המרחב הציבורי, רומסת ערכים ועסקים ומביאה למתחים, לטינה ולשנאה בין התושבים. חיפה ידעה ימים קשים. יחד נדע היטב לעבור את התקופה הקשה הזו. יש על מי לסמוך. השפיות תנצח את האלימות. החיים המשותפים לעולם לא ייסוגו ואף לא יתרפסו בפני האלימות".

נתניהו: אם צריך נשתמש באגרוף ברזל

בצהריים הגיע נתניהו לעכו והתייחס הן להסלמה בדרום והן למהומות האלימות בערים המעורבות וביישובים הערביים: "אנחנו במאבק בכמה חזיתות. אתמול בלילה, לאחר דיונים והחלטות בקריה לגבי רצועת עזה, הלכתי ב-2:00 לפנות בבוקר ללוד כי עוד חזית נפתחה שם. אנחנו ממשיכים במאמץ לעצור את האנרכיה להחזיר את המשילות לערי ישראל. אם צריך - עם אגרוף ברזל".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהערכת המצב בעכו
בנימין נתניהו בהערכת המצב בעכו
נתניהו והשר אוחנה, הבוקר בעכו
(צילום: חיים צח, לע"מ)
על שליחת כוחות מג"ב לערים בתוך ישראל הוסיף: "יש מקומות שנשלטים עכשיו על ידי המשטרה. ביקשתי לציין זאת בסמכויות של מצב חירום. גם זה היה קצת במאבק משפטי, אבל פתרנו אותו, ועכשיו אנו מצוידים בכלים למקרה הצורך להטיל עוצר. אני קורא לכל מנהיגי הציבור הערבי לגנות את זה ולפעול בכל דרך לעצור את זה".
לנתניהו הצטרף השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שהזכיר שהורה על גיוס 16 פלוגות מילואים של מג"ב שיתגברו את משטרת. "הכרזנו על אירוע חירום אזרחי בלוד, ואנחנו נשקול את הצורך לעשות זאת גם בעכו", אמר.