כחצי יממה אחרי שהפסקת האש נכנסה לתוקף, הבטיח בצהריים (שישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מעתה תהיה "משוואה חדשה": "אם חמאס חושב שנסבול טפטוף רקטות - הוא טועה. נגיב בעוצמה אחרת על כל גילוי של תוקפנות נגד יישובי העוטף או כל מקום אחר", אמר בהצהרה בקריה בתל אביב. אחריו מסרו הצהרות גם שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן. ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.
"כשיצאנו למבצע הגדרתי את היעד המרכזי שלו - השבת השקט תוך ביסוס הרתעה", אמר נתניהו "הנחתת מכה קשה על ארגוני הטרור. כך עשינו. לא הכול ידוע עדיין לציבור, וגם לא לחמאס - אבל מכלול השגינו ייחשף במהלך הזמן. בשלב הזה אני יכול להגיד שעשינו דברים נועזים וחדשניים - מבלי להיגרר להרפתקאות מיותרות. אם היה צורך להיכנס קרקעית היינו עושים זאת, אבל חשבתי שהפעם אל מול התכלית שקבענו נוכל להשיג תוצאות טובות יותר בדרכים אחרות ובטוחות יותר. גרמנו נזק מרבי לחמאס במינימום נפגעים בישראל וכמובן שאנו כואבים על כל אובדן של חיי אדם".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
"עשינו דברים נועזים מבלי להיגרר להרפתקאות מיותרות"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
"מכלול הישגינו ייחשף במהלך הזמן"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"בתחילת המבצע", המשיך נתניהו, "אמרתי שחמאס יספוג מכות שלא חלם עליהן. וזה מה שקרה בדיוק. הנה מה שעשינו: ראשית, שללנו את נשק המנהרות ההתקפיות. כשחמאס ניסה להסתער עלינו הפעם - הוא נתקל בקיר ברזל, קיר בטון, בלתי עביר. חמאס ידע שמעל הקרקע, אם הוא ינסה להיכנס לשטחנו, הוא יחטוף אש ולכן הוא ניסה לבנות מנהרות טרור מתחת לקרקע כדי לחדור לשטחנו זה מה שעשו המחבלים בצוק איתן, הם רצו לחדור לחדרי האוכל בקיבוצים וחשבו שיוכלו לעשות זאת גם הפעם, אבל עכשיו הם גילו שהם חסומים בזכות קיר הפלדה".
לדברי ראש הממשלה, מדובר ב"קיר חכם, עם חיישנים, עם יכולת איתור והתרעה. בכל פעם שהם ניסו להתקרב - הם הושמדו מתחת לקרקע, כולל ברגעים האחרונים של המבצע הזה. כל המשאבים והשנים של העבודה שחמאס השקיע במנהרות ההתקפיות ירדו לטמיון".
"במשך שנים הכו תוכנית קפדנית של פגיעה מהאוויר ב'מטרו'", הוסיף נתניהו. "גם בזה החמאס השקיע הון עתק ושנים של עבודה, וכל זה ירד לטמיון. חמאס לא יכול להתחבא יותר וזהו הישג עצום למדינת ישראל. לא רק שפגענו ביותר מ-100 ק"מ של המערכת הזו, אלא הוכחנו שהיא חדירה, פגיעה, מחוררת. הוכחנו שהיא מלכודת מוות למחבלים. זה הישג עצום לצה"ל והישג ששום צבא בעולם לא השיג עד היום". לדבריו, צה"ל חיסל 25 בכירים בחמאס: "מח"ט בעזה זה הקבלה לאלוף פיקוד. חיסלנו חלק חשוב משדרת הפיקוד של חמאס והג'יהאד האסלאמי. מי שלא חוסל יודע היום שידנו הארוכה יכולה להשיג אותו בכל מקום; מעל הקרקע ומתחתיה".

נתניהו המשיך למנות את הישגי המבצע: "מוטטנו תשעה מגדלי טרור ועשרות בתי מפקדים. אף אחד מהם הוא לא מבנה תמים. אלה משרדים של החמאס, מפקדות ומחסני נשק של חמאס. פגענו במפעלי רקטות, מעבדות ומצבורי נשק - כל זאת תוך פגיעה מינימלית באזרחים לא-מעורבים. חמאס חשב שהוא יירה על ירושלים וערי ישראל ונגיב ב'עסקים כרגיל'. במקום זאת, הוא חטף 11 ימים ולילות של מהלומות כבירות וכתישה אדירה ששינו את כללי המשחק. שינינו את המשוואה לא רק לימי המבצע ותוך כדי המבצע, אלא שינינו אותה גם להמשך. אם חמאס חושב שנסבול טפטוף רקטות - הוא טועה. נגיב בעוצמה אחרת על כל גילוי של תוקפנות נגד יישובי העוטף או כל מקום אחר".
"את ההרס שהביאו על עצמם במו ידיהם הם כבר יודעים", המשיך ראש הממשלה. "הם תמיד יוצאים מהמנהרות, מהחורים והמחילות ומתרברבים, אבל הם יודעים מה שהם הביאו על עצמם. הם יודעים שהחזרנו אותם שנים אחורה". נתניהו הודה לנשיא ארה"ב ביידן: "שוחחנו שש פעמים בימים האחרונים. הוא חזר בצורה חד-משמעית על התמיכה הבלתי מסויגת של ארה"ב בזכות ההגנה העצמית של ישראל". על סוגיית השבויים והנעדרים אמר: "תוצאות המבצע יוצרות תנאים טובים יותר להשלמת המשימה להשבתם הביתה".
בדבריו אמר נתניהו: "אנו לא שוכחים את תושבי העוטף הדרום והעיר אשקלון שספגה אלף טילים. הם זקוקים לעוד מיגון ועוד הטבות כלכליות והם יקבלו אותה". על האלימות בערים המעורבות אמר ראש הממשלה: "כל מי שירים ידו נגד אזרחים שלווים, יצית בתי כנסת, יבזוז חנויות, הרס רכוש - ישלם על כך מחיר כבד. אני דורש מההנהגה הערבית לגנות בפה מלא את הפרעות ביהודים על ידי ערבים. אף אחד לא ייקח את החוק לידיים - לא ערבים ולא יהודים. אף אחד. אנחנו מדינת חוק ואנחנו מדינה אחת".

גנץ: "תם המעשה הצבאי, הגיעה שעת המעשה המדיני"

לאחר מכן נשא דברים שר הביטחון בני גנץ: "תם ולא נשלם. כוחות הביטחון וצה"ל בפיקוד הרמטכ"ל הפגינו בימים האחרונים את יכולות המודיעין והביצוע העוצמתיות בתולדות מדינת ישראל. השגנו את כל היעדים המבצעיים שהצבנו. גבינו מחיר כבד מאוד מחמאס. החזרנו את יכולותיו שנים אחורה. בראש ובראשונה השמדנו את מערך תת-הקרקע, חיסלנו מעל 200 פעילי טרור - בהם בכירים מאוד; הצלחנו לסכל את תוכניות חמאס לבצע פיגועי חדירה, לשלוח כטב"מים ועוד. בחמאס הופתעו. הם מתחרטים קשות על מה שהם עצמם עשו. אבל ההפתעה שלהם היא לא ההפתעה שלנו. הגענו מוכנים ליום פקודה.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
בני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
"הגיעה שעת המעשה המדיני". גנץ
(צילום: טל עוז, משרד הביטחון)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
"תם ולא נשלם"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"בשלב זה תם המעשה הצבאי והגיעה שעת המעשה המדיני", הוסיף גנץ. "על חורבות בתיהם של בכירי חמאס והריסות של למעלה מ-100 ק"מ של מנהרות טרור חובה עלינו לבנות מציאות אחרת. מעשה מדיני אין משמעו הסכמי בזק, אלא התנעת מהלכים ארוכי טווח שיחלישו את הקיצונים ויחזקו ויחברו בין המתונים ויחזקו אותם. שוחחתי עם מנהיגי מדינות ערב המתונות. אסור לפספס, אסור למצמץ, אסור לסגור את הדלת שנפתחה. אם לא נפעל מדינית מהר ונכון - 'שומר החומות' יירשם כעוד סבב בדרך למבצע הבא". "אין לממשלת ישראל מנדט להפוך הישג צבאי חסר תקדים להחמצה מדינית".

כוכבי: "השבת הבנים - אחריות אישית שלי"

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר: "חמאס טעה טעות קשה בירי שלו לעבר מדינת ישראל. הוא לא קרא אותנו נכון ופגש עוצמת תקיפה ומערכי הגנה שהוא לא הכיר ולא ציפה להם. הפגיעה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי היא קשה שהתאפיינה בשלושה דברים - קצב תקיפה גבוהה, מטרות איכותיות ודיוק רב. גם לאויב ייקח עוד זמן רב להבין את היקף ועוצמת הפגיעה. לצד זאת, עשינו מאמץ רב לא לפגוע בבלתי מעורבים, שצבא הטרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי פועל בתוכם - במקום הכי צפוף בעולם.

"מבחינתי ומבחינת צה"ל - תם ולא נשלם. אנחנו נכונים לשוב ולפעול בעוצמה רבה בכל רגע נתון. פעלנו במבצע הזה אחרת. הוא הסתיים אחרת ומבחינתנו גם ההמשך צריך להיות אחר. לצד כל המשימות בהן צה"ל עמד בהצלחה - אחת לא הושלמה: השבת הבנים הביתה. אנחנו פועלים בנושא הזה במרץ והישגי המבצע צריכים להאיץ את התהליך של השבתם. זו אחריות אישית שלי ושל מפקדי צה"ל. לא ננוח עד שנשלים את המשימה הזו".
ראש השב"כ נדב ארגמן הוסיף: "המבצע הזה הוא תולדה של הכנות מדוקדקות ועבודת מודיעין מצוינת של צה"ל ושב"כ. הוא לא דומה למבצעים קודמים מבחינת המכה שקיבל חמאס. המבצע הזה יכול להיות מבצע משנה מציאות, בכפוף כמובן לדרך שאנחנו נתנהל מכאן ואילך. כללי המשחק השתנו. מה שהיה לא יהיה.
"חמאס לפני המבצע הנוכחי לא דומה לחמאס של היום שאחרי. שב"כ ימשיך לפעול ברצועת עזה ויעמיק את החדירה המודיעינית שלו. במקביל למערכה ברצועה, פעל שב"כ בירושלים וביהודה ושומרון כדי להוריד את גובה הלהבות. נבטיח שאזרחי ישראל ימשיכו להסתובב בכל מקום וזמן ללא חשש. העובדה שיש רגיעה כרגע - לא אומרת שהבעיה לא קיימת".
ב-02:00 (בין חמישי לשישי), אחרי 11 ימים של לחימה, 12 הרוגים בצד הישראלי, 232 הרוגים בצד העזתי, שלושה רבי-קומות שהושמדו וכ-4,000 רקטות לעבר ישראל - הפסקת האש עם הפלגים ברצועת עזה נכנסה לתוקף. הקבינט המדיני-ביטחוני אישר אמש את הפסקת מבצע "שומר החומות" פה אחד, אחרי דיון שנמשך כמעט שלוש שעות.
7 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ירוט מעל אשקלון
ירוט מעל אשקלון
יירוט מעל אשקלון
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מעזה
שיגור רקטות מעזה
שיגור רקטות מעזה
(צילום: AFP)
עד לתחילת הפסקת האש המטחים מעזה נמשכו ללא הפסקה, ובירי כבד לעוטף עזה מעט אחרי חצות נפצע קל אדם אחד מרסיסים, בעקבות פגיעה ישירה ביישוב באשכול. האזעקה האחרונה לפני הרגיעה נשמעה בשעה 01:49 בכמה יישובים באשכול.
המטח הלילה של פצצות מרגמה לעוטף, שבו נפגע ישירות בית דפוס באשכול, הגיע אחרי מטח נוסף לפני חצות, ומטח שלישי לפני 23:00. גם בהמשך כאמור הופעלו אזעקות, בעיקר ביישובים באשכול. שעות לפני כן, במהלך הדיון בקבינט ולפני ההודעה על הסכמה להפסקת אש, נורו מטחים מעזה לעבר אשדוד, אשקלון ועוטף עזה.
פורסם לראשונה: 12:58, 21.05.21