הורים לילדים בגילי שלוש וארבע שלומדים בצהרון בחולון, דרשו מהרשת המפעילה את המוסד החינוכי, כמו גם מהעירייה, להעביר מתפקידה את מנהלת המקום, שהורשעה בעבירות של החזקת קוקאין, שימוש בהרואין, כמו גם גידול קנאביס והחזקתו שלא לצריכה עצמית ונידונה ל-22 חודשי מאסר.

1 צפייה בגלריה
קוקאין
קוקאין
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לטענת ההורים, רשת הצהרונים "קהילה ופנאי", המשותפת לחברה למתנ"סים ולעיריית חולון, קיבלה את מנהלת הצהרון לעבודה בלי בדיקה. "הטענות שלנו לא מופנות כלפי המנהלת", אמרו ההורים, "אלא כלפי המערכת, שמקבלת עובדות לתפקיד כל כך רגיש עם ילדים בלי לבדוק. חקרנו וביררנו פרטים על המנהלת, ונדהמנו לגלות - בלי הרבה מאמץ - שמדובר במישהי עם עבר פלילי. אנחנו מציעים לכל ההורים לבדוק היטב בעצמם כדי להבטיח את ביטחון ילדיהם".
בשל תלונת ההורים, הושעתה מנהלת הצהרון והיא ניצבת בפני שימוע; אך את ההורים, כך מתברר, זה לא מספק: "לא ייתכן שנותנים לאדם שבעברו עבירות סמים לחנך את ילדינו. זו רשלנות של הרשת. גם אם עכשיו הצלחנו למנוע את כניסתה לעבודה - מה מונע ממנה לעבוד עם ילדים במקום אחר?".
יודגש כי כיום קיימת חובה על המעסיק לדרוש אישור בגין היעדר עבירות מין - והוא חל על גברים בלבד. בנוסף, גם כשהעובד מציג בפני המעסיק תדפיס המכיל מידע על עברו הפלילי, אם קיים, שהונפק עבורו - הוא יכול על-פי חוק להציג רק את העמוד הראשון, שמצביע על היעדר רישומים פליליים לכאורה.
אחת האימהות סיפרה כי כשעימתה את העובדת עם המידע שאספה עם ההורים האחרים, הכחישה המנהלת את הטענות ואמרה כי "חלה טעות" והדבר אינו נוגע לה. כמו כן, ההורים טוענים כי פנו לרשת "קהילה ופנאי" - אך שם נאמר להם כי לא ידוע לרשת על עבר פלילי של מנהלת הצהרון, שכן היא הציגה תעודת יושר וכי אין לרשת סמכות לפנות למשטרה כדי לברר את העניין.
"הורים רבים לא שלחו את הילדים לצהרון, והגענו לקחת אותם הביתה ביומיים הראשונים בלית ברירה", אמרה אחת האימהות. "אני לא יכולה להשאיר את הבת שלי בגן במצב כזה. הכעס שלי הוא על תהליך המיון וקבלת העובדים". בתוך כך, הודיעה אתמול רשת הצהרונים להורים כי הוחלט שהעובדת לא תחזור לעבוד בצהרון שבו משובצים ילדיהם .
מהחברה הארצית למתנ"סים נמסר: "עקב המלצות ממסגרות החינוך וריאיון אישי, נשכרה העובדת לצהרון על-פי כל הנהלים ודרישות החוק. בבירור שנערך עמה בנוגע לתיעוד ברשת של מעצר בחשד לעבירה, טענה לטעות בזיהוי והציגה תעודת היעדר רישום פלילי.
"נדגיש שהמתנ"ס לא מורשה לפנות באופן עצמאי לקבלת מידע אודות רישום פלילי וכי אין בידינו מידע בדבר עבר פלילי". עם זאת, הוסיפו בחברה למתנ"סים, כי "ממילא אנו רואים בחיוב השתקמות והשתלבות בקהילה". עוד אמרו בחברה כי "בבירור נוסף התוודתה שלא אמרה אמת. היא הושעתה וזומנה לשימוע בשל היעדר אמינות".
מהמועצה לשלום הילד נמסר כי "כל מי שמפעיל מסגרת חינוכית או העשרתית לילדים צריך לשים לנגד עיניו, בראש ובראשונה, את טובת הילדים ומוגנותם. הדבר נכון בוודאי גם באשר למבוגר האחראי על שלומם של הילדים בפועל.
"חוק הצהרונים מציין באופן מפורש כי חל איסור מוחלט להעסיק בצהרון אדם שהורשע בעבירת מין, והוא גם אוסר העסקתו של אדם אשר הואשם או הורשע בעבירה שהחומרה שלה והנסיבות שלה מלמדות שהוא אינו ראוי לעבוד בצהרון.
"למרות שהחוק אינו מתייחס באופן מפורש לעבירות נוספות והדבר נתון לשיקול דעתו של הממונה, שלומם של הילדים השוהים במסגרת צריך להיות תמיד בראש סדר העדיפות. כך מתחייב מבחינה חינוכית וערכית וכך גם מתחייב מהוראות החוק".