מטחי רקטות כבדים נורו הלילה לפני ואחרי חצות (בין שלישי לרביעי) לעבר הדרום והשפלה, ואזעקות נשמעו מעוטף עזה ועד נס ציונה ופלמחים. כיפת ברזל יירטה חלק מהרקטות והיתר נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים. הזרוע הצבאית של חמאס מסרה שהמטח לפני חצות כוון לעבר שישה בסיסים של חיל האוויר בתגובה על המשך התקיפות האוויריות ברצועה: חצור, חצרים, נבטים, תל נוף, פלמחים ורמון. בעזה דיווחו בשעות הערב על תקיפות מאסיביות של חיל האוויר, בין היתר במזרח חאן יונס. בהמשך הלילה נורו רקטות ליישובים בעוטף עזה, וב-05:45 הייתה אזעקה בעין השלושה.
צה"ל הודיע שתקף הלילה את השלב החמישי ב"מטרו של חמאס", והפעם 52 מטוסים הטילו 122 חימושים שונים על 12 ק"מ של מנהרות. התקיפה נמשכה 25 דקות. לפי צה"ל, "במנהרות האלה יש משגרי רקטות ואמצעי לחימה ימיים". הצבא העריך כי עשרה פעילי טרור נהרגו בתקיפות ליליות בחאן יונס וברפיח.
ברקע כל אלה, רשת אל ערבייה הסעודית מדווחת כי מצרים הציעה לישראל ולפלגים הפלסטיניים בעזה רגיעה מיום חמישי בשעה 06:00 בבוקר. מנגד, ברשת אל-ג'זירה דווח כי "אין הצעה סופית לרגיעה נכון לשלב זה, והמגעים נמשכים מול כל הגורמים". גורם מדיני הבהיר כי "אין שום סיכומים או התחייבויות מצד ישראל".

לפי הדיווח באל ערבייה, מצרים ביקשה רגיעה זמנית לשם הכנסה של סיוע הומניטרי לרצועת עזה ולשם פינוי פצועים מעזה. המשא ומתן על אורך הרגיעה נמשך, כך לפי הדיווח. גורמים ברצועה מסרו לרשת כי הפלגים הפלסטיניים מברכים על כל רגיעה בתיווך מצרים. גורמים מסרו לרשת אל ערבייה כי יוזמתה של מצרים לרגיעה בעזה זוכה לתמיכה של ארה"ב והאיחוד האירופי. עוד דווח כי אתמול בבוקר נערכו שיחות בין בכירים ביטחוניים מישראל, ארה"ב ומצרים על מנת להגיע להבנות. מצרים הציעה לארח משלחת ישראלית להתייעצויות סביב הצעת הרגיעה.
בהמשך מסר חמאס בהודעה רשמית: "הידיעות שמפרסמים כלי תקשורת הישראליים לגבי הסכמה של חמאס להפסקת אש ביום חמישי אינן נכונות. לא הושג הסכם סיכומים ברורים להפסקת אש. המאמצים והמגעים עם המתווכים רציניים ונמשכים, והדרישות של עמנו ברורות וידועות".
דובר צה"ל הודיע לפני חצות כי מטוסי קרב של צה"ל תקפו חפ"קים, חמ"לים, תשתיות מבצעיות ללחימה ומתחמי מחקר ופיתוח של חמישה מפקדים בחמאס. הופצצה תשתית צבאית בביתו בג'אבליה של ראש יחידת מחקר ופיתוח של המודיעין הצבאי, תשתית צבאית בביתו בחאן יונס של סגן מפקד גדוד "מזרחיות", תשתית צבאית לניהול לחימה בביתו של מ"פ בגדוד, תשתית צבאית ששימשה לניהול לחימה בביתו ברפיח של מ"פ ביבנא, יאסר שיח אליעיד, וכן תשתית צבאית לניהול לחימה בביתו בחאן יונס של מוחמד אל נאג'ר, מ"פ בגדוד דרום חאן יונס.
בכירים בקבינט העריכו הלילה כי סיום מבצע "שומר החומות" הוא עניין של ימים וכי ישראל קרובה מאוד למיצויו ולרגע שבו היא תשאל את עצמה אם התארכות המבצע עלולה לגרום לנזק מדיני. השרים מעריכים שהמבצע צפוי להסתיים לא יאוחר מסוף השבוע הקרוב. ואולם לפי שעה אין מגעים משמעותיים להפסקת אש. ראש הממשלה בנימין נתניהו הטיל על היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת לרכז את השיחות להפסקת אש מול המצרים, אך הורה לו, לפי שעה, לא להסכים לכלום. כמו כן, מהצד המצרי מבקשים מישראל להיעתר להפסקת אש - אך האחרונה, בינתיים, דוחה אותן בנימוס. עם זאת, בכירים בירושלים טוענים כי ישראל לא רחוקה מלהיענות לפניות מקהיר.

כמו כן, האמריקנים מגבירים את הלחץ על ישראל לחתור להפסקת אש. המסר שוושינגטון העבירה לירושלים בשיחות של ביידן עם נתניהו, בלינקן והאדי עאמר עם אשכנזי ולויד אוסטין עם שר הביטחון בני גנץ - הוא שצריך לסיים את המבצע בהקדם וארה"ב מצפה שכך יהיה. בשלב זה, האמריקנים עוד לא מציבים דד-ליין בפני ישראל, אבל מצפים שהמבצע ייגמר תוך ימים. שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן מנהל "קרב בלימה" ומקיים שיחות שכנוע רבות ומאמצים דיפלומטיים בשתי הזירות - גם בקונגרס ובממשל וגם באו"ם, מול מועצת הביטחון. ביום חמישי הקרוב הוא ינאם בדיון בעצרת הכללית של האו"ם שיעסוק בהסלמה בעזה.
ארדן העביר בשיחותיו עם האמריקנים מסר שלפיו "אסור לשים לישראל דד-ליין כדי שלא ניאלץ להיגרר למבצע קרקעי, כי אם חמאס יחשוב שיש דד-ליין - הוא ינסה למשוך כמה שיותר זמן ולהמשיך לירות ואנחנו ניאלץ להחריף, כולל לשקול צעדים קיצוניים".
ארדן הוסיף: "חייבים להבין שהפעם יש כאן מאבק תודעתי שונה לגמרי ממה שהיה בעבר: חמאס יזם מהלך התקפי על ירושלים כדי להתקבע כמי שיכול להגן על הפלסטינים בירושלים ויהודה ושומרון; ואם ניבלם במבצע הזה ולא נפגע קשות בחמאס - הוא יתחזק וישתלט על הרשות הפלסטינית ואז לא יהיה שום סיכוי לדיאלוג בעתיד בין ישראל לרשות הפלסטינית, כי חמאס לעולם לא יעמוד בתנאי הקוורטט ולא יכיר בזכות ישראל להתקיים. ברור גם למתונים ביותר שלא יהיה שיח עם החמאס, בדיוק כפי שביידן הסביר כשהיה סנאטור לאחר הבחירות שבהן נבחר חמאס".
בתוך כך, לשכת הנשיאות הצרפתית קראה הלילה למועצת הביטחון של האו"ם לקבל להחלטה בדבר הפסקת הלחימה בין ישראל לחמאס. נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה, ולפי הצהרת לשכתו "שלוש המדינות הסכימו על שלושה דברים פשוטים - הירי חייב להיפסק, הגיע הזמן להפסקת אש ומועצת הביטחון חייבת לקדם את הנושא".
מוקדם יותר אתמול אמר שר הביטחון בני גנץ שמטרות המבצע הן להביא שקט לטווח ארוך ולפגוע בתשתיות האסטרטגיות של חמאס, שכן בכל יום שהמבצע נמשך נוצרות עוד עשרות מטרות "איכותיות". מנגד, גנץ הנחה את מערכת הביטחון להיערך גם לאפשרות של הפרות הפסקת האש על-ידי חמאס - שייענו במכה חזקה.

6 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפה בעזה
(צילום: EPA)

הערכה במערכת הביטחון: המבצע יסתיים באופן חד-צדדי

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל קרא אתמול ליישום הפסקת האש. "העדיפות שלנו היא הפסקה מיידית של האלימות ויישום הפסקת אש", אמר בורל אחרי דיון בווידאו של שרי החוץ האירופים. הוא גינה בהצהרה את ירי הרקטות של חמאס ואמר שהתגובה של ישראל צריכה להיות פרופורציונלית ולעלות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי. עוד אמר בורל כי "מותם של ילדים הוא בלתי מקובל".
שר החוץ של האיחוד אמר שהצהרתו קיבלה את תמיכת כל שרי החוץ האירופים - למעט מדינה אחת: הונגריה. לרוב ההחלטות של מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי מתקבלות בקונצנזוס מלא. בהיעדר קונצנזוס שכזה - שר החוץ של האיחוד האירופי מפרסם הצהרה משלו.
6 צפייה בגלריה
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
"להפסיק מיידית את האלימות". ג'וזף בורל
(צילום: רויטרס )
במשרד החוץ ובשגרירויות באירופה פעלו בימים האחרונים מאחורי הקלעים כדי לשכנע מדינות אירופיות שלא לתמוך בכל החלטה שתגביל את מרחב הלגיטימציה הישראלי. מי שיצא להגנתה של ישראל היה, כפי שצוין, שר החוץ של הונגריה, שטרפד למעשה את ההחלטה ותקף את היחס החד-צדדי של מדינות אירופה נגד ישראל.
בינתיים, בכירים במערכת הביטחון מעריכים שהמבצע יסתיים באופן חד-צדדי ולא בהסכם. המצרים הם אלה שיקבעו את שעת תחילת הפסקת האש - והסיבה לכך היא שמגעים להסכם עלולים להביא להתארכות המבצע. כמו כן, ישנן דרישות שישראל מתנגדת להן בתוקף כגון להכניס להסכם התייחסות לסטטוס קוו בירושלים ופינוי המשפחות בשייח ג'ראח. בישראל לא מוכנים בשום אופן לתת לחמאס הישג שנוגע לירושלים, אך במקביל ברור לישראל שיש קושי להכניס להסכם שכזה התייחסות גם לסוגיית השבויים והנעדרים. כמו כן, ספק אם חמאס יסכים לדרישה ישראלית למניעת התעצמות ולכן יותר סביר שהפסקת האש תהיה חד- צדדית ואחר כך ינסו להגיע להבנות בין הצדדים.
פורסם לראשונה: 22:30, 18.05.21