2 צפייה בגלריה
אביחי מנדבליט
אביחי מנדבליט
אביחי מנדבליט
(צילום: לע"מ )
ברקע הביקורת והתלונות בנוגע לתפקוד המחלקה לחקירות שוטרים, אימץ היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, המלצות לשיפור המענה על תלונות נגד שוטרים. בראש הצוות שהגה את ההמלצות ניצבו המשנה ליועמ"ש רז נזרי וסמפכ"ל המשטרה, ניצב אלון אסור.
בין ההמלצות המרכזיות: נקיטת הליכים משמעתיים פיקודיים מיידים נגד שוטר שנגדו נפתח תיק על התנהלות לא ראויה ולא רק אחרי הרשעתו; פרסום דו"ח שנתי לציבור על אודות דרך הטיפול בכל התלונות שהתקבלו והרחבת זכויות נפגעי עבירה בכל הליך החקירה והתביעה נגד שוטרים חשודים.
לנוכח התלונות הנוגעות ליחס של שוטרים כלפי קבוצות מיעוט בחברה הישראלית, בדגש על יוצאי אתיופיה - ממליץ היועץ להדק את הפיקוח על שימוש באקדח טייזר ובתיעוד האירועים.
עבודת הצוות החלה בעקבות גל המחאה ביולי 2019, שבא בתגובה לאירוע שבו נהרג סלומון טקה ז"ל כתוצאה מירי שוטר. יצוין כי בהמשך הוגש כתב אישום נגד השוטר ומשפטו מתנהל בימים אלה. היועץ המשפטי לממשלה, מ"מ המפכ"ל היוצא ובכירי מערכת אכיפת החוק קיימו פגישות עם נציגים של קהילת יוצאי אתיופיה. האחרונים העלו טענות הנוגעות ליחס המשטרה והמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) כלפיהם.
הצוות עסק בעיקר באופן הטיפול בתלונות במשטרה ובמח"ש, ובממשקים ביניהן בכל הנוגע לטיפול בתלונות, ובכך עוסקות ההמלצות, ולא בהיבטים מערכתיים וציבוריים אחרים שבהם לא הוסמך הצוות לעסוק. ההמלצות עוסקות עוד בשיפור הממשק בין מח"ש ומשטרת ישראל, בהרחבת שקיפות הטיפול בתלונות מול הציבור וכן בחיזוק והעצמת הכלים הפיקודיים שבידי המפקדים במשטרת ישראל לטיפול בתלונות, תוך שמירה על זכויות השוטרים וכן בצורך לאפשר למשטרת ישראל למלא את משימותיה כנדרש.
2 צפייה בגלריה
עו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
המשנה ליועמ"ש, רז נזרי
(צילום: דנה קופל)
הדו"ח המסכם של עבודת הצוות כולל שורת המלצות, ביניהן המלצה לגיבוש פקודה כוללת של משטרת ישראל בנושא השימוש בכלים פיקודיים, שתכלול, בין היתר, את הגדרת הכלים הפיקודיים העומדים לרשות המפקדים והבניית שיקול הדעת לשימוש בכלים השונים, וכן הטמעת הפקודה.
על מנת שניתן יהיה לבחון את המשמעויות של השימוש בצעדים פיקודיים במקרים שבהם הוחלט לסגור תלונה במח"ש, בוצע פיילוט תחום בזמן, שבמסגרתו העבירה מח"ש למחלקת המשמעת במשטרת ישראל תיקים לשם בחינת האפשרות לנקוט צעדים פיקודיים או מערכתיים אחרים.
הפיילוט הצביע על כך שבכשליש מהתיקים שהועברו ממח"ש ניתן לנקוט הליכי תחקור או הפקת לקחים. בשל כך, ממליץ הצוות לבחון אפשרות לאימוץ מתווה קבוע, שיאפשר העברת מידע מהירה בין מח"ש למשטרת ישראל ביחס לתיקים סגורים, לצורך נקיטת הליכים פנים-משטרתיים.
כמו כן, במקרים שבהם מוגשת תלונה או נפתחת חקירה במח"ש וקיימות ראיות מינהליות המצביעות לכאורה על התנהלות לא ראויה של שוטר, הצוות ממליץ לבחון נקיטת כלים פיקודיים באופן מיידי - גם במקביל להליכים במח"ש - תוך נקיטת האמצעים הנדרשים למניעת שיבוש החקירה או הטיפול בתלונה.
בהתאם לכך, הצוות ממליץ על קביעת נוהל משותף, ייעודי לעניין זה, למח"ש ולמשטרת ישראל, שיסדיר את ממשקי העבודה בין הגופים, ובפרט בעת פתיחה בחקירה פלילית נגד שוטר, בכל הנוגע להליכים המשמעתיים/פיקודיים שיינקטו נגדו. בנוהל תוסדר העברת המידע, יקבעו הכללים הנוגעים לסוג ואופי המידע המועבר, מועד העברת המידע והדרג הרלוונטי במח"ש ובמשטרה שיש לדווח להם על אודות פתיחה בחקירה.
המלצה נוספת נוגעת לקביעת נהלים ברורים באשר להיזון החוזר בין מח"ש והמשטרה, ביחס לתיקים בהם החליטה/המליצה מח"ש על העמדה לדין משמעתי של שוטר. הצוות ממליץ ליצור ממשק ממוחשב להעברת נתונים רלבנטיים בין מערכות המידע במח"ש ובמשטרת ישראל.
עוד נכתב כי הצוות ממליץ שהמשטרה תפרסם לציבור באופן יזום, אחת לשנה, נתונים על אודות הטיפול בכלל התלונות שהתקבלו ביחידותיה השונות - ובכלל זה מספרן, ההליכים שבאמצעותם טופלו והצעדים שננקטו.
כיום, קיימות הוראות שונות המסדירות מסירת מידע למתלוננים בדבר הטיפול המשטרתי בתלונותיהם. הצוות ממליץ להקנות זכויות נוספות ברוח חוק זכויות נפגעי עבירה למתלוננים שתלונתם מתבררת בהליך משמעתי, ולעגן אותן כנדרש.
ההמלצות המפורטות בדו"ח מצטרפות לפעולות שנעשו במשטרה ובמח"ש. כך למשל, ב-2014 החלה משטרת ישראל בתכנון והטמעה של תוכנית מערכתית רחבה, שתכליתה שיפור השירות לקבוצות מיעוט שונות בקרב החברה הישראלית ובדגש על יוצאי אתיופיה.
בנוסף, ביצעה המשטרה מהלכים משמעותיים שתכליתם הידוק הפיקוח על השימוש בסמכויות השוטרים. במסגרת זו, הידקה המשטרה את הפיקוח על השימוש בטייזר, לנוכח טענות שעלו על שימוש בו מעבר למידה הנדרשת. במהלך 2019 הוכנסו לשימוש במשטרה אלפי מצלמות אותן נושאים שוטרים על גופם המתעדות בזמן אמת אירועי מפגש בין שוטר לאזרח.
בנוגע לפעולות שנעשו במח"ש – הושם דגש על הנגשת ומסירת מידע על עבודת המחלקה והועלו לאתר טפסים בשפות שונות, שמטרתם הנגשת ומיצוי זכויות של מתלוננים ונפגעי עבירה. כמו כן, במסגרת הרפורמה הורה שר המשפטים על נקיטת צעדים לייעול עבודת מח"ש ולשיפור אמון הציבור בה, חלקם כבר יושמו ובהם הקמת מוקד טלפוני חדש למח"ש.