אור בקצה המנהרה? פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אומר היום (ה') כי אם תימשך מגמת הירידה בנתוני התחלואה – הוא ימליץ להתחיל לצאת מהסגר כבר בשבוע הבא, לפחות ביישובים שאינם אדומים. בראיון לאולפן ynet אמר גמזו: "כרגע הסגר הוא עד יום חמישי הבא. אם רוצים להישאר בסגר - צריך להאריך את התקנות. אבל אם המספרים ימשיכו כך - ההמלצה היא שרוב ישראל תתחיל לצאת בצורה הדרגתית. במוקדי התחלואה החריפה, לצערי, הסגר לא השיג עדיין את היעדים שאני מחפש".
- זו תוכנית בדיוק הרמזור שלך שסוף סוף תופעל. מה אתם מתכוונים לעשות עם הערים האדומות האלה? "יש אזורים שבהם התחלואה עקשנית, עמידה, קשה להוריד אותה, וזו לא אשמה של אף אחד. היינו בשיא של 150-140 יישובים אדומים, היום אנחנו בפחות מ-80 ואני מניח שנגיע לרמה של 40-30-20 ישובים אדומים. אנחנו מזהים בערך 15 מוקדי תחלואה קשה שאם אני מוציא אותם מהסגר - הם קופצים בחזרה. לכן בחלק מהמקומות, ארבעה שבועות של סגר לא מספיקים. סגרים דיפרנציאלים מקובלים בכל העולם".
- כשאתה באת עם הסגר הדיפרנציאלי ביולי או באוגוסט, סלח לי שאני בוטה, גלגלו אותך מכל המדרגות בכלל סיבות לא ענייניות, פוליטיות. מה ישתנה הפעם? "השאלה אם מקבלי ההחלטות יקבלו את ההמלצה המקצועית הזו, שהיא גורפת. אני חושב שכן, אני חושב שיש הבנה שמקצועית זו הדרך. צריך לשחרר ענפי משק, צריך לשחרר ציבור".
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
רוני גמזו. "יש אזורים שבהם התחלואה עקשנית"
(צילום: לע"מ)

4 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בביתר עילית
אכיפת משטרה בביתר עילית
גמזו: "בחלק מהמקומות 4 שבועות סגר לא מספיקים"
(צילום: שלו שלום)
- ראש הממשלה אמר שהוא ייתן לך גיבוי לרמזור? שתוכל לסגור ערים אדומות? "הוא הצהיר שמהסגר אנחנו נצא באופן הדרגתי לרמזור. ההדרגתיות יכולה להיות על ידי רמזור מהודק בערים ספציפיות. הדבר הזה נאמר בקבינט לא רק על ידי אלא על ידי מומחים נוספים. בשבוע הקרוב נצטרך להתוות את הכיוון הזה, וכן, לעשות הרבה עבודה פוליטית, ציבורית, הסברתית, קירוב לבבות והסבר. זה לא עונש".
- גם בערים החרדיות - כשאנחנו רואים את התמונות מהימים האחרונים - תקבל גיבוי? "אני חושב שכולם מבינים שאין ברירה. סגר הוא אמצעי שעוזר לעיר, עוזר לתושב, עוזר לקהילה להקטין את התחלואה".
- בשבועות האחרונים עשית מאמץ משמעותי להתקרב לחברה החרדית וליצור איתה דיאלוג. מה אתה מרגיש לגבי התמונות משם? "היו הפרות בלא מעט מקומות, לאו דווקא רק בחברה החרדית. היו לנו גם מסיבות טבע שהיינו צריכים לפרק וחתונות ביישובים הערבים. קודם כל זה פחת בתקופת הסגר. אני חושש מאוד מחידוש עונת החתונות ביישובים הערביים ואפילו בחברה החרדית. המשטרה צריכה לדעת את זה. נצטרך להפעיל כאן אכיפה חותרת למגע, מאוד מורכבת".
- אתה מרוצה מרמת האכיפה בימים האחרונים? "את רמת האכיפה אני תמיד רוצה לשפר. קודם כל בהסברה, שנית בהגדלת הקנסות והרתעה, ובשלב השלישי יותר ויותר אכיפה. אבל כן, אני רוצה להתקרב ואני רוצה להסביר. אני רוצה שיבינו שחתונה היא אירוע שלא משפיע אך ורק על מי שמשתתף בה, אלא על כל העיר".
4 צפייה בגלריה
בית כנסת ברחובות
בית כנסת ברחובות
בית כנסת ברחובות. "חלק ממתווה היציאה"
(צילום: AFP)
- ותפילות בבתי כנסת? "פתיחת בתי הכנסת לתפילות היא חלק ממתווה היציאה. עוד לא הסכמנו בדיוק מה השלב שלו. אנחנו בדין ודברים".
- מה קרה במגזר החרדי? יכול להיות שהמנהיגות החרדית קרצה ואמרה שני דברים? אחד כלפי חוץ ואחד כלפי פנים? "צריך לדעת שהתנאים יותר מורכבים. גם נושא מערכות החינוך, גם נושא הישיבות, גם תנאי המחייה. צריך לדעת את זה לפני שאנחנו מאשימים את המנהיגים. אבל אני חושב שגם חלק מהציבור התבלבל לרגע ואמר, אה, קורונה, קל. צעירים, בואו נחלה, נעשה הדבקת עדר ונשמור על הקשישים. זה לא עובד בקורונה, לא עובד. בסוף זה גולש לקשישים".
- אתה יודע בוודאות שהייתה תוכנית כזו של הדבקת עדר? כלומר, דיברו על זה במפורש? "לא בוודאות, אלה דברים שאני שומע כמו שאתם שומעים".
- לנוכח הנתונים החיובים בשלושת הימים האחרונים, האם אפשר קצת לחייך? "לא. אני עוד לא מחייך מתחת למסכה. הנקודה הקריטית היא מספר הבדיקות ומספר ההולכים להיבדק. צריך להבין שאיש א-סימפטומטי שמרגיש בריא עדיין מדביק. אם הם לא ידעו שהם חולים - הם ימשיכו להדביק".
4 צפייה בגלריה
מתחם היבדק וסע בראשון לציון
מתחם היבדק וסע בראשון לציון
מתחם היבדק וסע בראשל"צ. "יש חשד? לכו להיבדק"
(צילום: אבי מועלם)
- אז למה מספר הבדיקות ירד בשבוע האחרון? "כי כשאתה יורד בתחלואה, יש פחות אינדיקציות ללכת להיבדק. ואני אומר, כל אדם שיש לו חשד, גם אם הוא מרגיש טוב, אבל היה באיזו התקהלות - שיילך להיבדק. אני קורא לכל רופא – תן לו הפנייה. אני צריך שישראל תלך להיבדק".
- יש מספיק בדיקות? יש מטושים? "יש הכול. כל החשד ולו הקטן ביותר - לך וקבל הפנייה".
- אין שום בעיה מבחינת הקיבולת של המעבדות? שומעים אחת לכמה ימים תלונות מצד הקופות. "בשבוע הבא אנחנו פותחים עוד מעבדה באיירפורט סיטי, של איילקס, שהקדימה את הפתיחה. אני יכול להגיע ל-70-60 אלף בדיקות. היום עשיתי 40 ומשהו. אני מבזבז את הבדיקות, אני חייב את האנשים. בטח בערים האדומות".
- אתה אמור לסיים את תפקידך ב-1 בנובמבר ולחזור לאיכילוב. האם תישאר בתפקידך? "אני עדיין מחויב לחזור לאיכילוב ב-1 בנובמבר אבל אני עדיין מחויב גם להמשך המלחמה בקורונה. אני בשיח עם שר הבריאות. אני לא רוצה להתחייב, לא לכאן ולא לכאן".
- יכול להיות שתישאר בתפקידך גם מעבר לנובמבר? "שוב, זה תלוי בצורך. להשאיר את איכילוב ללא מנהל - זה מתחיל להיות לא סביר. אבל אני מקשיב כששר פונה אליי".