ג'ו ביידן התחייב שארה"ב תעמוד לצד בעלות הברית האירופיות שלה מול האתגרים שנשקפים מרוסיה. ביידן אמר את הדברים לקראת פסגת ה-G7 שתיפתח בסוף השבוע באנגליה, ולפני פגישה ראשונה עם ולדימיר פוטין מאז שהחל לכהן כנשיא ארה"ב - פגישה שעשויה להיות מתוחה.
ביידן יטוס לאירופה ביום רביעי. אחרי פסגת ה-G7 במחוז קורנוול באנגליה הוא ימשיך לבריסל, לפסגת נאט"ו, ובשבוע הבא יגיע לז'נבה – וייפגש שם עם נשיא רוסיה. פגישת המנהיגים ב-16 ביוני תתקיים על רקע המשבר החמור ביותר ביחסי המדינות בשנים האחרונות ועימותים סביב שלל נושאים.

3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
פסגה ראשונה - בתקופה מתוחה מיוחד. ביידן ופוטין
(צילום: AFP, EPA)
במאמר שכתב ביידן, ופורסם אתמול ב"וושינגטון פוסט", הוא הבטיח לתמוך בבעלות הברית הדמוקרטיות של ארה"ב מול משברים שונים, ומול האיומים הגוברים מצד מוסקבה ובייג'ינג. "אנחנו עומדים מאוחדים כדי לטפל באתגרים הרוסיים שנשקפים לביטחון האירופי, החל מהתוקפנות באוקראינה. לא יהיה ספק לגבי הנחישות של ארה"ב להגן על הערכים הדמוקרטיים שלנו – שלא ניתן להפריד אותם מהאינטרסים שלנו", כתב נשיא ארה"ב במאמר.
"הנשיא פוטין יודע שאני לא אהסס להגיב לפעולות מזיקות עתידיות", הצהיר ביידן. "כשניפגש אני אדגיש בפניו פעם נוספת את המחויבות של ארה"ב, של אירופה ושל דמוקרטיות בעלות דעות דומות לעמוד לצד זכויות האדם והכבוד".
3 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין וביידן נפגשים ב-2011, כשביידן היה הסגן של ברק אובמה
(צילום: AP)
מאז שנכנס לבית הלבן החריף ביידן את הלחץ האמריקני על הקרמלין, והכעיס את אנשי פוטין כשהסכים עם הטענה שנשיא רוסיה הוא "רוצח". שני המנהיגים הביעו תקווה שהיחסים יכולים להשתפר. פוטין אמר בסוף השבוע שהוא מצפה לתוצאות "חיוביות" מהפסגה, ומקווה לשקם את היחסים שכרגע נמצאים "בשפל קיצוני".
ביידן כתב במאמר בסוף השבוע שוושינגטון "לא מחפשת עימות" – והזכיר את החלטתו להאריך את תוקף את אמנת הנשק הגרעיני New START כהוכחה לכך שהוא רוצה להרגיע את הרוחות. "אנחנו מעוניינים ביחסים יציבים וצפויים, שבהם נוכל לעבוד עם רוסיה בנושאים כמו יציבות אסטרטגית ופיקוח על נשק", כתב ביידן.
3 צפייה בגלריה
פוטין בסוף השבוע. אם ארה"ב תמשיך לאיים היא תלך בדרכה של ברית המועצות
פוטין בסוף השבוע. אם ארה"ב תמשיך לאיים היא תלך בדרכה של ברית המועצות
פוטין בסוף השבוע. אם ארה"ב תמשיך לאיים היא תלך בדרכה של ברית המועצות
(צילום: AP)
שלשום אמר פוטין שארה"ב טועה כשהיא חושבת שהיא "חזקה מספיק" כדי לאיים על מדינות אחרות - ולא להיענש על כך. לפי נשיא רוסיה מדובר בטעות שהובילה לנפילת ברית המועצות. "ארה"ב צועדת בבטחה בדרכה של ברית המועצות", הזהיר פוטין את וושינגטון. הוא אמר שאימפריות מגלות שאננות ומאמינות שביכולתן להתגבר על כל הבעיות, "אך הבעיות מצטברות, ומגיע הרגע שכבר אי אפשר לפתור אותן".
על היחסים בין מוסקבה לוושינגטון אמר פוטין: "אין לנו שום בעיה עם ארה"ב, אבל לארה"ב יש בעיה איתנו. היא רוצה לעכב את ההתפתחות שלנו ומדברת על כך בפומבי". פוטין אמר שהסנקציות על הכלכלה הרוסית והניסיונות להשפיע על הפוליטיקה הרוסית "באמצעות כוחות שארה"ב מחשיבה כבעלי ברית שלה ברוסיה" הם חלק מהדוגמאות ל"בעיה" שיש לארה"ב עם רוסיה.