סמים, אלכוהול וגזענות במצ"ח: זה התחיל בחקירת אונס של חיילת שסיפקה מודיעין למצ"ח, על ידי המפעיל שלה, ונמשך בגילויים מדהימים על הנעשה בלב ליבה של המשטרה הצבאית החוקרת – מחלקי המודיעין. חוקרי היחידה לחקירות פנים במשטרה הצבאית לא הסתפקו במקרה הבודד והיוצא דופן שבו הואשם רכז מודיעין באונס חיילת שהפעיל, וקיימו חקירה מקיפה על הנעשה במחלקי המודיעין.
4 צפייה בגלריה
משטרה צבאית חוקרת מצ"ח חקירת אונס
משטרה צבאית חוקרת מצ"ח חקירת אונס
מתוך העדויות
(צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: יואב זיתון)
לאורך השבועות האחרונים נחקרו רכזי מודיעין ומפקדיהם, מגזרות שונות בצפון ובמרכז. עדויותיהם, שמובאות כאן כעת, חשפו אווירה פגומה ופסולה שבה התנהלה מלאכת איסוף המודיעין בתיקי החקירה הפליליים בצה"ל. דפוסים לקויים, הסתרות וטיוח, לצד החפצות מיניות (רכזי מודיעין כינו את החיילות שגייסו והפעילו כ"שרמוטות", ו"תראה איזה שווה היא") וזלזול בקודים מוסריים שעליהם נשענים כללי ה"עשה ואל תעשה" שנלמדים בכל קורס במשטרה הצבאית.
בעקבות הממצאים חלקם הודחו מתפקידם. משפטו של א', רכז המודיעין הנאשם באונס החיילת שהפעיל ובשימוש בסמים – נמשך.
בעדותו במצ"ח סיפר עידו (שם בדוי), קצין המודיעין ממצ"ח, כי א', רכז המודיעין ששירת תחתיו, הודה כי קיים יחסים מיניים עם חיילת שהפעיל לטובת השגת מודיעין פלילי, אך עידו לא דיווח על כך, מאחר שלרכז יצא שם של שקרן ביחידה: "אמרתי לו שאיני יודע אם זה משהו פלילי, אבל זה משהו לא אתי בוודאות ושיעצור זאת. לא העברתי את זה הלאה כי לא האמנתי לו. יש עליו הרבה דוגמאות שהוא לא אמין ואי אפשר להאמין לו לכלום"
"הוא סיפר לי שהיא פלרטטה איתו במהלך ההפעלה וגם היה הסיפור שסיפר ששתו יין", תיאר. "כיום אני יודע להגיד בוודאות שהם גם קיימו יחסי מין".
כשחוקרי היחידה לחקירות פנים במשטרה הצבאית הטיחו בקמ"ן שהקטין ראש ותו לא, הוא נתן להם דוגמה אגבית, שמסבירה כביכול את החלטתו שלא לדווח לרמות הממונות על מעשי הרכז, דוגמה שנוטפת מגזענות: "פשוט כאשר אין אמת אצל אנשים אז קשה לך לקחת את זה ברצינות, לדוגמה מחיי המודיעין – בדואים בתרבות שלהם הם שקרנים, הם לא אמינים".
"אם בדואי יבוא אליי בעת גיוס ויגיד לי שהוא ישתף איתי פעולה באופן מלא אבל כרגע הוא אינו יודע דבר, אני ידע שזה שקר כי אוטומטית הבנאדם מצטייר לי בראש כשקרן", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
משטרה צבאית חוקרת מצ"ח חקירת אונס
משטרה צבאית חוקרת מצ"ח חקירת אונס
מתוך העדות
(צילום: מוטי קמחי)

"מדליק אותי להיות קרוב לעולם הסמים"

התפקיד של רכזי המודיעין במצ"ח הוא קריטי לפיצוח ופענוח פשעים ועבירות לא רק בתוך הצבא, כמו גנבות נשקים ואמצעי לחימה, עבירות מין ושחיתות, אלא גם בתווך האזרחי, כאשר חיילים מתחככים עם עבריינים. עידו עומת עם שיחות רבות בהן דיברו הרכזים שתחתיו, יחד עמו, בקבוצת וואטסאפ משותפת, על שימוש בסמים, פעם אחר פעם. הוא טען שמדובר בשיחות סרק, "בצחוקים".
"לא השתמשתי מעולם בסמים", הוא התעקש. "זה נטו בצחוק איך שאנחנו מדברים. הייתי במסיבה בדיגיטל, זה פסטיבל כזה והרבה אנשים שם עשו מלא סמים. סיפרתי את זה לרכז כדי להשוויץ, מבחינת רכז זה מדליק אותך לראות דבר שכזה. אני לא אעשה מעצר אזרחי. אני מאוד קרוב לעולם הסמים ומהצד השני מאוד רחוק ולכן זה מדליק אותי". עידו גם הכחיש שידע או ראה שאחד הרכזים תחתיו משתמש בסמים.
איש הקבע ששימש כמפקד וכמכווין המקצועי של כלל הרכזים הוסיף בעדותו כי לרכזים אסור להיות בקשר שאינו מקצועי עם החיילים שהם מפעילים, ואם קשר כזה מתפתח ביוזמת החיילת, על הרכז לתעד זאת: "זה בניגוד להנחיות אבל בפועל לא עושים עם זה כלום. זה גם מעצלות וגם כי חלק מהשיחות לא רלוונטיות".
במהלך החקירות עלתה גם פרשייה אחרת, שקדמה לאונס, ובמהלכה נתפסו חיילי משטרה צבאית צורכים אלכוהול בבסיס. אחד מהם, רכז מודיעין, נשלח על כך למחבוש.

"לא מתפקידי להטיף לקולגות שלי"

רכז מודיעין אחר שנחקר, א', נחשד בהתנהגות מבישה, אי קיום הוראות הצבא ושימוש והחזקה בסמים. בחקירתו הודה וטען: "השתמשתי בסמים רק לפני הצבא ואני מסרב לתת בדיקת שתן כי הבדיקות האלה לא אמינות. כחוקר מצ"ח ראיתי הרבה פעמים שמגיעות תוצאות תקולות מערכת השדה שגורמות לנחקר להודות בעבירה שלא עשה. אני יודע מבפנים מה קורה בתוך מצ"ח. ערכות השדה מכניסות לכלא המון פעמים אנשים חפים מפשע וחלשים נפשית".
רכז מודיעין ותיק אחר, ט', בעל ניסיון ביחידה המיוחדת לחקירות של מצ"ח, נחשד באי קיום הוראות הצבא, פגיעה בפרטיות והתנהגות שאינה הולמת. החוקרים ניסו להבין שוב ושוב מדוע לא דיווח על מעשי חברו א', שהתבררו לא רק כאסורים אלא גם כפליליים מאחר והתגלו בהמשך כאונס, לפי כתב האישום. ט' הסביר: "לפי הבנתי לא התבצע פה משהו פלילי ולא ידעתי שזה משהו שאני חייב לדווח עליו. כשאמרתי לו לפטר אותה עשיתי את המוטל עליי".
4 צפייה בגלריה
מועצה אזורית אשכול, מעבר כרם שלום
מועצה אזורית אשכול, מעבר כרם שלום
חיילים צרכו אלכוהול בבסיס. למצולם אין קשר לנושא הכתבה
(צילום: הרצל יוסף)
"אני איש חוק כבר שנתיים שמעוניין להמשיך בקבע", הוא העיד. "אם לא נעשה משהו פלילי לא ממקומי כחייל סדיר להטיף לקולגות שלי".

"צלם את יחסי המין – ואם היא תסרב, סטור לה"

החוקרים הציגו ל-ט' שיחות וואטסאפ שבהן ביקש מ-א' לצלם את קיום היחסים המיניים עם חיילת אחרת (לא זו שנאנסה), ושאם היא תסרב, שייתן לה סטירה. הוא הסביר זאת כך: "זה היה בצחוק, במטרה להקניט אותו ולא באמת התכוונתי שהוא יצלם והוא לא באמת התכוון לצלם. זה נעשה בהומור. הוא לא מסוגל לפגוע בזבוב. הוא לא באמת היה עושה דבר שכזה".
"אנחנו עדיין בני 21-18, חיילים שמדברים ועושים שטויות כדי להעביר את הזמן ואת השירות כמו כל חייל בצה"ל", טען ט'. בפועל, הציגו החוקרים לרכז המודיעין תכני שיחה בהם שאל את א' אם אכן צילם אותה בסוף כפי שביקש ממנו. א' ענה ש"זה לא ממש היה אפשרי".
כשאחד המפקדים הבכירים ביחידה נשאל על ידי החוקרים האם רכזי המודיעין מקבלים רענון על ההנחיות והכללים, הוא השיב: "הם לומדים על ההנחיות האלה בקורס ובעבודה אני לא מושיב אותם שילמדו את זה כמו תוכים, אני מעביר להם את זה תוך כדי עבודת השטח. התחלנו לרענן את ההנחיות לרכזים ותיקים. יכול להיות שיש רכזים שלא יודעים את החוקים".
בדובר צה"ל מסרו בתגובה כי "ב-4 ביוני 2020, לאחר חקירה של היחידה לחקירות פנים, הוגש כתב אישום נגד רכז מודיעין בגין עבירות שעניינן אינוס, מעשה מגונה, מרמה והפרת אמונים ושימוש בסם מסוכן. זאת בגין מעשים שביצע בחיילת שהפעיל כמקור מודיעיני. במסגרת החקירה, עלה כי מספר רכזים גילו כי התקיים קשר אסור בין הרכז לבין המקור, ולא דיווחו על כך למפקדיהם. בגין כך, הועמדו לדין משמעתי בפני מפקד יחידת מצ"ח והוחלט להדיחם מתפקיד".
צה"ל: "במהלך חקירתו של אחד הרכזים, התבטא הרכז באופן לא הולם, שאינו משקף כלל את רוח היחידה"

כמו כן, גורמים צבאיים הוסיפו כי "לפני פתיחת החקירה, וללא קשר אליה, נשפטו מספר רכזים בדין משמעתי על כך ששתו אלכוהול ביחידה. בנוסף, קמ"ן היחידה, נגד בדרגת רס"ר, הועמד לדין משמעתי בפני מפקד יחידת מצ"ח בגין מכלול האירועים שהתרחשו ביחידה תחת פיקודו ועל כי לא פעל באופן שמצופה מנגד בדרגתו ובתפקידו. בהמשך לכך, הוחלט אף להדיחו מתפקידו.
"במהלך חקירתו של אחד הרכזים, התבטא הרכז באופן לא הולם, שאינו משקף כלל את רוח היחידה". מגורמים צבאיים עולה כי עידו הוא רכז מודיעין ואינו קצין, אולם מהחקירה עולה כי הוא קצין מודיעין במרחב דן.