השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אומנם הכריז אתמול (ג') על ניצב קובי שבתאי כמועמד שלו לתפקיד מפכ"ל המשטרה, אבל בדרך ללשכה במטה הארצי הוא צריך עוד לקבל את אישור ועדת גולדברג, וכמו במקרים קודמים יהיה לוועדה מה לבדוק. מבדיקת מח"ש שנסגרה ועד לפרגולה הלא חוקית שנבנתה במתקן משטרתי שבפיקודו.
שבתאי היה המועמד הפחות מוכר בשלישייה שהגיעה לקו הגמר וכללה את ניצב בדימוס יורם הלוי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד. בניגוד לשניים האחרים, שבתאי גדל במג"ב ושירת בתפקידים פיקודיים במשטרה הכחולה כמו מפקד מרחב שומרון, ומפקד מרחב שומרון, שם היו כמה אירועים שכנראה יצופו בבדיקה שתערוך ועדת גולדברג.
2 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
שבתאי. הבדיקה במח"ש שנגנזה תעלה שוב לדיון בוועדת גולדברג
(צילום: נחום סגל)
כשהיה מפקד מרחב שרון במשטרה הגיע לידי החוקרים במחלקה לחקירות שוטרים מידע מגורם בכיר מאוד במשטרה על כך ששוטרת במרחב הוציאה מידע מהמאגר המשטרתי לטובת חברו של שבתאי, ניצב בדימוס גבי גל, ובהוראתו. העברת המידע נמשכה גם אצל מפקד המרחב שהחליף את שבתאי, שמעון לביא.
המידע עלה במהלך חקירה ביטחונית של העובדת, והועבר על ידי הקצין שערך אותה בצורה אנונימית. במח"ש לקחו את התלונה ברצינות וזימנו את השוטרת לחקירה באזהרה, והיא סיפרה להם מיד את שקרה, "קיבלתי את ההנחיה ממפקד המרחב הקודם קובי שבתאי והמשכתי לעשות זאת גם עם מפקד המרחב הנוכחי".
חוקרי מח"ש לא הסתפקו בזה והזמינו חקירה תקשורתית, שם התגלה כי בכל פעם שגבי גל, שעבד אז בשוק הפרטי עבור חברות הביטוח, התקשר לשוטרת לקבל מידע היא נכנסה לתוך המערכת ושלפה מידע על כלי רכב שונים, כפי שביקש.
לאור העדות החזקה והממצאים שביססו אותה, צוות החקירה ביקש לזמן את ניצב שבתאי ואת מפקד המרחב לביא לחקירה באזהרה. באותם ימים לביא אמור היה לקבל דרגת ניצב ולפקד על מחוז הצפון במשטרה. "היה לחץ מצד המשטרה לקבל החלטות בתיק כדי לא לעצור את המינוי", אמר גורם במח"ש שמכיר את התיק.
2 צפייה בגלריה
שמעון לביא
שמעון לביא
לביא. המשיך את נוהג העברת המידע לגבי גל
החוקרים היו בטוחים שיקבלו את האישור לזמן את השניים לחקירה, אבל ראש מח"ש קרן בר מנחם חשבה אחרת. לדברי נוכחים בישיבות היא טענה שהמידע נועד בסך הכל לעזור לחברות נגד תופעת גניבת הרכבים, דברים שגרמו להרמת גבה מצד החוקרים, שלא קיבלו את הטענה.
במקום זאת, היא העבירה את התיק למחלקת המשמעת של המשטרה, שם מינו קצין בודק לעניין, ניצב אלון לבבי, שלא ממש התרשם מהממצאים שהתגלו, והתיק נגנז. "זאת פשוט בושה וחרפה שככה טיאטאו את הפרשה הזאת", אמרו גורמים שהיו מעורבים בחקירה.
סיפור אחר שמלווה את שבתאי עוד מתקופתו כמפקד מרחב שרון הוא בנייה לא חוקית על גג מבנה מפקד המרחב. בכתבה שפרסם בזמנו יניב קובוביץ' בעיתון הארץ סופר על מתחם אירועים קטן שנבנה על גג המרחב מבלי שניתן לו היתר בנייה ומבלי שהמשטרה שילמה את אגרות הבנייה הנדרשות.
מי שבנה את המבנה הלא חוקי הזה היה חבר קרוב של שבתאי. גם האירוע הזה טואטא בתגובה מפותלת של המשטרה שהטילה את האשמה על טעות אנוש ולא יותר מכך.
ולמרות האירועים שמעלים סימני שאלה, שבתאי הוא מפקד מוערך שזכה במספר עיטורים וטיפס בזכות עצמו בסולם הדרגות. בין היתר, זה מה שהניע את אוחנה לבחור דווקא את שבתאי, למרות שלא עבר את מסלולי הפיקוד הבכירים של שאר הניצבים. אוחנה הדגיש כי העובדה ששבתאי היה במג"ב אפשרה לו לפקד על יותר לוחמים מאשר כל מפקד מחוז אחר.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "צר לנו על הניסיון להטיל דופי במפקד מג"ב על רקע בחירתו לתפקיד המפכ"ל. הטענות נבדקו ואין בהן ממש. הפרגולה שנבנתה במרחב שרון בשעתו על גג מתקן משטרתי המשמש לרווחת השוטרים קיבלה את כלל האישורים הנדרשים בהתאם להליך המקובל. טעות אנוש של אי תשלום האגרה בזמן תוקנה והנושא הוסדר לחלוטין לפני זמן רב.
"בכל הנוגע לטענות בדבר העברה של מידע משטרתי לכאורה, הרי שהמידע נבדק בעבר. בבדיקת מח"ש לא נמצא כל חשד לביצוע עבירה פלילית. בנוסף, מונה קצין בודק בדרגת ניצב לבדיקת הנושא, שבסיומה המליץ על גניזת התיק. כל ניסיון לשוב ולהעלות את הטענות נועד לפגוע בשמו הטוב של קצין ערכי ומוערך שנבחר לתפקיד המפכ"ל".