1 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים בזמן הסגר
הרכבת הקלה בירושלים בזמן הסגר
ארכיון. הרכבת הקלה בירושלים בזמן הסגר
(צילום: משה מזרחי)
דווקא בשיאו של משבר הקורונה החליט משרד התחבורה לפטר בשבוע הבא כ-400 "דיילי קורונה" שתפקידם לעלות לתחבורה הציבורית ולוודא שנוסעים נשמעים להנחיות המרחק ועטיית מסכות. ההחלטה התקבלה אף שהתקנה המסדירה את העסקת הסדרנים אושרה רק אתמול (יום ב') בוועדת הכלכלה של כנסת, ובדיון הדגישו נציגי המשרד את הצורך בדיילים. במשרד התחבורה מסרו בתגובה כי ייעשה ניסיון לקבל תקציב כדי להמשיך את העסקתם.
דיילים ששוחחו עם ynet סיפרו שהובטחה להם תקופת העסקה ארוכה יותר, בת חצי שנה עד שנה, ואולם חודשיים אחרי תחילת העסקתם הם נפלטים חזרה אל שוק העבודה בעיצומו של המשבר ובחסות משרד ממשלתי.

בשבוע שעבר הנחה משרד התחבורה את חברות התחבורה הציבורית להפסיק את העסקת דיילי הקורונה מ-1 באוקטובר, ובהתאם נשלחו מכתבים לעובדים המודיעים על סיום העסקתם. בימים הקרובים אמור היה להתקבל אישור לתקציב נוסף אמנם, אך מכתבי הפיטורים כנראה מורידים את האפשרות מסדר היום.
פעילותם של דיילי קורונה בימים אלו היא בעלת משמעות רבה משום שהנחיות התחבורה הציבורית לא נהירות לציבור שעדיין משתמש בה בסגר החלקי. לפי משרד התחבורה, נהגי האוטובוס אינם האחראים על נוסעים שלא עוטים מסכה או לא שומרים על מרחק.
דני, דייל קורונה, סיפר ל-ynet: "התחושה באמת מאוד קשה והרגשה שמשרד התחבורה רימה אותנו. למצוא עבודה בזמן הקורונה זה דבר מאוד קשה. כשמצאתי את העבודה הזאת שיניתי את כל הלו''ז של הלימודים בשביל להתאים את עצמי. ועכשיו מגיע משרד התחבורה ומבטל. זה בהחלט מייאש".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "נעשתה פנייה לאוצר בבקשה לקבלת תקציב נוסף שיאפשר להמשיך את תגבור הפקחים לתקופה נוספת. דיון בנושא יתקיים בין משרד האוצר למשרד התחבורה בהמשך השבוע".
בארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית מסרו כי "מדובר במציאות הזויה שמעמידה את ציבור הנהגים בין הפטיש לסדן. זו בושה וחרפה שמשרד התחבורה לא רואה את ציבור הנהגים שקורס תחת נטל העבודה וכעת כל זעם הציבור ייצא על הנהגים. אנו חוששים מעלייה חדה בפגיעה פיזית בנהגים עצמם. האם הפקחים יוחזרו רק כאשר נהגים יירצחו על-ידי נוסעים זועמים? מי אמור להקל על עבודת הנהג ולהגן עליו?".
מפורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות נמסר כי "כולנו תקווה שמשרד האוצר יענה לפניית שרת התחבורה ויתקצב את המשך העסקת דיילי הקורונה בתחבורה הציבורית, שהעסקתם חיונית על מנת להבטיח הקפדה על ההנחיות שנועדו לשמור על בריאות הציבור והנוסעים".
תם פרומוביץ, ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים אמר כי "בדיון שהתקיים אמש בוועדת הכלכלה של הכנסת, בהשתתפות נציגי איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים, נאמר בפירוש כי האחריות על אכיפת התקנות אינה נמצאת בידי הנהג. הדבר נכון לשמירת מרחק בין הנוסעים וגם לכמות הנוסעים מעל המותר. משרד התחבורה מצפה מהנהגים להזמין ניידת משטרה למקום בכל מקרה של חריגה.
"עולה השאלה - האם ההנחיות נכתבו בשביל הנייר בלבד או שמטרתם להוריד את התחלואה בישראל? ואם כן אז לשם מה הועסקו מאות דיילי קורונה אם לא כדי לאכוף את ההנחיות?".