הישראלים מסתערים על השווקים והסופרים: אף שגם בתקופת הסגר שיחל היום (שישי) תתאפשר קנייה של מוצרי מזון, נראה שהפעם, כמו לפני הסגר הקודם, רבים הגיעו אמש להצטייד במוצרים לפני החגים בסגר. אחרים לא נכנסו ללחץ בידיעה שהסופרים ימשיכו לפעול כרגיל, ובעלי הדוכנים בשווקים הביעו כעס על כך שייאלצו לסגור אותם, בניגוד למרכולים.
"יש הרבה יותר עומס היום", אמר אמש בני גורן, בעל דוכן פירות וירקות בשוק מחנה יהודה. "אנשים בלחץ מהסגר והחג המתקרב אז הם יוצאים לקניות. אין את אותה הרגשה של הסגר הראשון ונראה שיש הרבה יותר אנשים בחוץ - הם לא מאמינים בסגר". לדבריו, גם הוא לא מאמין בסגר הפעם.
"בלי המשמעת והרצון של האזרחים במדינה שום דבר לא ישתנה. אני שואל - למה אם אף אדם לא נדבק בשוק מחנה יהודה מחליטים לסגור פה ולא בסופרים שהם מקומות סגורים? אנחנו ניפגש עם מקבלי ההחלטות בסיבוב - בבחירות", איים גורן. "החג הזה והסגר הזה מחסל אותנו ואת כל מה שנשאר מהשוק. שייסגרו את ההפגנות ובתי הכנסת, אבל לא את השוק".
6 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה לקראת הסגר ההדוק
שוק מחנה יהודה לקראת הסגר ההדוק
שוק מחנה יהודה לקראת הסגר ההדוק
(צילום: אלי מנדלבאום)
6 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה לקראת הסגר ההדוק
שוק מחנה יהודה לקראת הסגר ההדוק
(צילום: אלי מנדלבאום)

רפאל בן, קונה בשוק, דווקא הביע את תמיכתו בסגר: "אין ברירה, אנחנו חייבים להתאחד כעם אחד מלוכד ולהילחם במגיפה הזו. מה שעוצר אותנו זה חוסר האחדות, היינו יכולים לגמור עם הסיפור הזה תוך שבועיים של סגר. צריך להיות חוק אחד לכולם, כל אחד מושך לצד שלו וככה אנחנו לא מתקדמים".
למרות העומס אתמול, הסוחרים והקונים בשוק מודאגים מההחלטה לסגור אותם דווקא בחגים. ההחלטה התקבלה רק לאחר ההחלטה להטיל לסגר הרמטי ומחמיר יותר. בעלי הדוכנים מלינים על אווירת החג שנהרסה וכן על ההפסדים שייווצרו דווקא בתקופה הכי רווחית בשנה.
בשכונת תלפיות בירושלים המאכלסת סופרמרקטים רבים הורגשה תנועה ערה. בסופר רמי לוי ברחוב האומן נראו תורים ארוכים. אנה מרציאנו, קונה בסופר רמי לוי בתלפיות בירושלים, אמרה כי היא לא לחוצה מהסגר. "כיף לי הסגר הזה יחד כל המשפחה עם הילדים. דווקא בגלל הסגר כולם התארגנו מראש ועשו את הקניות קודם. אני מאחלת לכל עם ישראל שנה טובה ובריאות".
קרולין דהן, תושבת ירושלים, תיארה תחושות שונות מאלה של מרציאנו. "אנחנו מתכוננים לסגר, זה מלחיץ. לא יודעים מה לקנות או לא לקנות וכמה זמן יימשך הסגר. המצב הכלכלי גם משפיע, אני לא יודעת מה אני צריכה ומה לא. חשבתי שיהיו הרבה יותר אנשים בסופר, אבל בפועל יש פה פחות מההסתערות של הסגר הקודם". לדבריה, "הסגר לא יעזור, הנגיף קיים וכשנסיים את הסגר נחזור לאותה הצרה".

"כשאין עבודה - קונים רק מה שצריך"

תנועה ערה הורגשה גם בסופר דהן שבשדרות. מזל אוקנין, תושבת העיר שמוגדרת "אדומה" סיפרה כי הם ערוכים לחגים, אך הסגר מקשה עליה מאוד, בין היתר כי משפחתה לא תגיע לבקר, אך במיוחד לנוכח המצב הכלכלי. "אנחנו לא קונים יותר מדי כי אין עבודה במספרה שלי", אמרה. "אני מבינה את כל מי שלא מגיע אליי אבל זה קשה. אנחנו נעזרים במשפחה הרבה. אנחנו כבר בסגר שני וזה מקשה עלינו יותר. אי אפשר להרשות לעצמנו אם אין עבודה, אז קונים רק מה שצריך ואפשר".
6 צפייה בגלריה
סופר דהן בשדרות
סופר דהן בשדרות
סופר דהן בשדרות
(צילום: רועי עידן)
6 צפייה בגלריה
סופר דהן בשדרות
סופר דהן בשדרות
(צילום: רועי עידן)
אשר פרוספר אוחיון, שעובד בסופרמרקט סיפר כי "אנשים בפאניקה ובצדק. שדרות עיר אדומה, רואים שאנשים מתים מפחד אבל עם זאת זה מזון אז קונים. אנשים חושבים מה יקרה אם יכנסו לבידוד. כל ראש השנה באו אנשים וקנו, ועכשיו יש שקונים יותר אבל אנשים גם חושבים על הכסף, על העתיד. מה יהיה אם יצאו לחל"ת או לאבטלה? הם צריכים לחשוב איך להחזיר הכול. יש שקונים בצמצום ויש כאלה שקודם כל דואגים שיהיה אוכל בבית, אבל לא קונים מותרות".
אחד המקומות שנפגע קשות בעקבות הסגר הוא שוק ארבעת המינים. יותר משלושים אלף שקלים השקיע יוחאי דהן ברכישת ארבעת המינים ובהקמת הדוכנים שלו, לא רק בשדרות, אלא גם באשדוד: "יש לי בסטות באשדוד ששילמתי עליהן כסף ועכשיו לא יודעים מה יהיה. חייבים להבין שברגע שחג סוכות נכנס ארבעת המינים האלו לא שווים כל כך הרבה כסף, עבר זמנו בטל קורבנו, הם יהיו שווים כקליפת השום".
יוחאי אומר שהוא ציפה שמישהו ידבר בדיונים בממשלה גם על השווקים של ארבעת המינים אך דבר לא קרה. טרם הושג פתרון בנושא. "שיתנו לנו פתרון, שיזכירו את זה, זו מצווה חשובה בחג וערך עליון ביהדות", אמר. "ההפסד שלי יכול להגיע לבור מאוד עמוק שאני לא יודע איך לצאת ממנו, איך לשלם ולהביא אוכל לילדים".
בשוק באשקלון בעלי הדוכנים צעקו היום לעוברים והשבים למלא את הסלים בסחורה כי "שבוע הבא כבר סגר". גבי אלפסי, בעל דוכן פירות בשוק, הוא אחד הקולות היחידים שמצאנו בשוק שבעד סגר כללי, ואמנם, הוא ציין כי "אם סוגרים את השווקים שיסגרו גם את הסופרים. אנחנו גם בעלי משפחות".
"אם עושים סגר שיעשו עד הסוף. שאף אחד לא יוצא בכלל גם סופרים, הכול. לא חלק עובדים וחלק לא עובדים", אמר אלפסי. "אני עכשיו מחסל הכול אז זו לא בעיה. הבעיה היא שפותחים את הרשתות ואותנו סגורים, למה שהם יעבדו ואנחנו נשב בבית? אנשים גם ככה מפחדים שיעשו סגר כללי של הכל".
6 צפייה בגלריה
גבי אלפסי בעל דוכן פירות באשקלון
גבי אלפסי בעל דוכן פירות באשקלון
גבי אלפסי בעל דוכן פירות באשקלון

עומר בלומנטל, מנהל סניף רמי לוי בקריית חיים, דווקא לא שם לב לעומס חריג מהרגיל לפני ערבי חג: "אני גם לא שומע לחץ מהאנשים שמגיעים, כי כולם יודעים שהמקום פתוח גם בסגר". אפילו אזור מדפי הביצים, נקודת התורפה בסגר הקודם, לא היה עמוס בקונים, ולא נראה שקיים מחסור.
אדווה אטיאס, תושבת השכונה שהגיעה עם שלושת ילדיה, אמרה כי ערכה את הקניות הרגילות לשבת ולחג. "אני יודעת שהם תמיד פתוחים, ככה שזה בסדר. אני תמיד מגיעה. אין חשש, באים עם מסכה, אלכוג'ל, שוטפים ידיים ומגבונים, מסתדרים", סיפרה אטיאס.
"כבר היינו בבידוד, כנראה נחזור עוד לבידוד, נהיה גם בסגר, והכל בסדר", אמרה בחיוך שהסתירה המסכה. רפי שלום, מקריית ים, אומר כי גם הוא עורך קניות שגרתיות: "הבית תמיד מלא עם סגר או בלעדיו, הכל טוב. מה שאתה רואה פה מסביב זה העומס הרגיל של רמי לוי בחמישי".
שלמה גוטליב משכונת קריית שמואל, אומר כי הוא אינו יוצא מהבית אלא להצטייד, וקונה כעת קרוב ל-50% יותר מאשר בתקופה רגילה. "משתדלים לצאת פעם בשבוע כדי למלא את המקררים והמזווים, ואז נוכל להיות בטוחים בבית, בסגר". לדבריו, "הסגר הזה מצוין למניעת ההתפשטות וימנע יצירת אזורים 'אדומים'. אני מבקש מכל הציבור לשמור ולהיזהר ולשבת בית, ולא להתכנס בבתי כנסת. להתפלל בחצרות כדי למנוע הדבקות של אנשים. אני קונה יותר מבדרך כלל, כי אני לא יודע מה יהיה שבוע הבא. אני מאחסן במקרר ובמחסן, וככה אני אהיה בטוח יותר. תהיו בריאים".
6 צפייה בגלריה
קונים באשקלון לקראת ערב חג ראש השנה
קונים באשקלון לקראת ערב חג ראש השנה
מצטיידים לקראת החגים. ארכיון
(צילום: רועי עידן )
מוטי לוגסי מתל אביב, סיפר כי זהו היום השלישי שהוא מבלה בסופר. "מדובר בקניות בהשלמה כי אתה לא יודע כמה זמן נשאר בבית. לך תדע מתי נצא. אז היום קניתי פסטות, בשר ודגים, דברים שאפשר לשמור, שאפשר להקפיא. יש לי שני ילדים בוגרים בבית ככה שצריך אוכל".
לוגסי חושב שפער בפאניקה בין הסגר הזה לקודם הוא כי אנשים למדו איך לקנות. "בסגר הקודם קנינו המון נייר טואלט, שימורים ומרככי כביסה והמחסן היה מפוצץ. הפעם אנחנו הולכים על האוכל כי בכל זאת קמים בבוקר וכל היום אנחנו בבית".
נווה הירשנזון מהרצליה שתישאר בסגר לבד עם בעלה קנתה בשביל שניהם לשבועיים: "בהתחלה רציתי לעשות את הקנייה באונליין אבל האתר לא נתן לי. זו קנייה גדולה יותר, בעיקר בגלל הסגר. למשל לקחתי בחשבון לשבועיים שלא נצטרך ללכת לשום מקום כי אני משתדלת לא לצאת".