בסוף השבוע חודשו ההפגנות ברחבי לבנון, ונרשמה הסלמה במחאה על המצב הכלכלי. מפגינים יצאו לצירים מרכזיים וחסמו כבישים, ובכמה מוקדים אף דווח על שימוש באש חיה מצד המפגינים. כוחות הביטחון ביצעו מעצרים וניסו לפזר את ההתקהלויות, שגרמו לפקקים לאורך כל שעות היום.
אחד המוקדים המרכזיים של המחאה הוא העיר טריפולי בצפון לבנון. טריפולי, העיר השנייה בגודלה בלבנון - ואחת העניות ביותר - ידעה בשנים האחרונות מתיחות ביטחונית רבה. תושבי העיר הגיעו להפגין אתמול מחוץ למוסדות שלטון, ובסמוך לסניף של הבנק הלבנוני המרכזי בעיר. בנוסף לכך היו מחאות גם מול בתיהם של חברי הפרלמנט הלבנוני בהווה ובעבר.
5 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה משבר כלכלי ביירות לבנון
הפגנה מחאה משבר כלכלי ביירות לבנון
מפגינים בסוף השבוע בביירות
(צילום: AFP)
על מנת להתמודד עם היקף המחאה שלח צבא לבנון תגבורת לטריפולי, וניסה להשיב את הסדר על כנו. הבוקר פרסם הצבא הודעה בה נאמר כי עשרה חיילים נפגעו בהפגנות אלימות בטריפולי. באירוע אחד נפגעו תשעה חיילים לאחר שהושלך לכיוונם רימון הלם, ובאירוע אחר נפצע חייל מיידוי אבנים.
בדרום המדינה, בעיר צידון, פרצו מפגינים לרחבת הכניסה של סניף הבנק הלבנוני המרכזי. המפגינים יידו אבנים לעבר המבנה עד שפוזרו בידי כוחות הביטחון. בבירה ביירות ניסו המפגינים לפרוץ לביתו של שר הכלכלה, ראול נעמה, בכדי להביע את זעמם על המחירים הגבוהים של הסחורות בשווקים ובמרכולים. צלילת ערך המטבע המקומי גרמה לשחיקה משמעותית בכוח הקנייה של הלבנונים.
במקביל להסלמה ערך המטבע צלל כעת לשפל חדש - כמעט 18,000 לירות לבנוניות עבור דולר אמריקני אחד. הלירה הלבנונית איבדה כ-90% מערכה מתחילת המשבר, שהחל לפני יותר משנה.
5 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה משבר כלכלי ביירות לבנון
הפגנה מחאה משבר כלכלי ביירות לבנון
הלירה הלבנונית ממשיכה לצלול - כמעט 18,000 לדולר אמריקני אחד
(צילום: EPA)
בעקבות ההסלמה במחאה על המצב הכלכלי עולה התהייה האם מדובר בתחילתו של גל מחאה משמעותי חדש - או שהאזרחים כבר מיואשים, ולא מאמינים שניתן לפתור את המשבר הנוכחי. מעבר למחאות האזרחיות מתגברות תופעות כגון אלימות, גניבות והברחות בגבול. גורם בצבא לבנון אמר לעיתון ״א-שרק אל-אווסט״ כי מערכת הביטחון במדינה צופה שתהיה עלייה בהיקף אירועי הפשיעה והצבא נערך לשלוח כוחות גדולים למוקדים המרכזיים. עם זאת, ההתעסקות של צבא לבנון בהפגנות ברחבי המדינה מונעת ממנו לבצע את הפעילות השוטפת שלו לאורך הגבולות.
5 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה משבר כלכלי ביירות לבנון
הפגנה מחאה משבר כלכלי ביירות לבנון
כוחות הביטחון במוקד ההפגנות בביירות
(צילום: EPA)
בתוך כך מזכ״ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נשא ביום שישי נאום טלוויזיוני בו התייחס פעם נוספת להבטחתו לדאוג לאספקת דלק ללבנון - על רקע המשבר החריף בו נמצאת המדינה, והמחסור הצפוי בדלק בשל קריסת המטבע המקומי מול הדולר. ״אני רוצה להדגיש את ההבטחה שלי מלפני כמה ימים - אם המדינה תתקשה לספק דלק, אנחנו נלך לאיראן כפי שהבטחתי ונספק דלק למדינה גם אם צעד זה יוביל לסכסוכים. כל ההכנות המנהלתיות והלוגיסטיות בנושא ייבוא הדלק מאיראן ללבנון והפצתו כבר נעשו, והבטחה זו עדיין בתוקף. אנחנו זקוקים רק לאישור״, כך הבהיר בנאומו.
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה ללבנונים: "כל ההכנות לייבוא הדלק מאיראן כבר נעשו"
נסראללה ניצל את ההזדמנות כדי לעקוץ את יריביו הפוליטיים שנראים חסרי אונים בטיפול במשבר. ״חלק אמרו שאם יביאו דלק מאיראן הדבר יוביל לסנקציות, ואני מבטיח לכם שזה לא יוביל לסנקציות. בכל מקרה, בואו נרוויח מהחברויות שלנו. אנחנו (בחיזבאללה) חברים של סוריה, של איראן, מוטב שנרוויח מהחברות הזו. אתם (היריבים הפוליטיים של חיזבאללה) חברים של ארה״ב, של אירופה ושל מדינות המפרץ. בבקשה, תארגנו משלחת ואני מזמין אתכם לנסוע לסעודיה ולמדינות המפרץ כדי להביא דלק לעם הלבנוני. אנחנו נהיה התומכים הראשונים שלכם, וכך גם לא יהיו סנקציות על לבנון. העבודה שלכם היא רק לבקר ולהתלונן? תפעלו ותעשו משהו, אנחנו פועלים״.
בעיתון הלבנוני אל-אחבאר, שמזוהה עם חיזבאללה, נכתב בסוף השבוע: ״אף אחד לא עושה דבר כדי לבלום את הקריסה. רק ממשיכים לקנות זמן, מבלי לדעת מתי הוא יגמר״. זו בדיוק התמונה שמנסים להעביר בארגון הטרור – המדינה קורסת לחלוטין והפוליטיקאים מנסים להציל את הכיסא שלהם.
5 צפייה בגלריה
לבנון משבר כלכלי תורים ל תחנות תחנת דלק
לבנון משבר כלכלי תורים ל תחנות תחנת דלק
עומדים בתור לדלק בלבנון
(צילום: רויטרס)
מזה כמה חודשים שיש בלבנון שני ראשי ממשלה במקביל: האחד הוא חסאן דיאב, ראש ממשלת המעבר שהגיש את התפטרותו עוד בחודש אוגוסט בשנה שעברה על רקע האסון בנמל ביירות. השני הוא ראש הממשלה המיועד סעד אל-חרירי, שלא מצליח להגיע להרכב מוסכם של ממשלה חדשה. האישים הבולטים במערכת הפוליטית בלבנון ממשיכים להתנצח מדי יום ופתרון לא נראה באופק, בשעה שהכלכלה ממשיכה להתרסק ולמוטט ביחד איתה את כל מוסדות המדינה.
ראש הממשלה המיועד אל-חרירי ביקר במהלך השבוע שעבר באיחוד האמירויות אולם טרם נמסר מה הייתה מטרת הביקור והאם הוא מביא עמו בשורות לעמו בעניין הסיוע הכלכלי. אל-חרירי ממשיך בינתיים לשהות מחוץ ללבנון ואתמול הגיע לטורקיה שם נפגש עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.