ישראל ואיחוד האמירויות חתמו היום (ג') על הסכם היסטורי שמעניק פטור הדדי מדרישות ויזה. זו הפעם הראשונה שיש פטור מדרישות ויזה בין ישראל למדינה ערבית. עם זאת, ההסכם מעלה חשש במערכת הביטחון בשל העובדה שלא ניתן לתחקר מראש את אזרחי האמירויות שיגיעו לישראל.
ההסכם שנחתם קובע כי כל מדינה תפטור את אזרחי המדינה השנייה מהחובה לקבל אשרת כניסה לביקור של עד 90 ימים. תיירים שמבקשים לשהות פרק זמן ארוך יותר נדרשים לקבל אשרות כניסה מראש. על המבקרים במדינה השנייה נאסר לעבוד או לעסוק בלימודים אקדמיים בשטח המדינה האחרת אם לא קיבלו היתר מראש.
5 צפייה בגלריה
טקסי החתימה
טקסי החתימה
טקס החתימה בנתב"ג, היום
(צילום: סיון פרג')
ההסכם ייכנס לתוקף 30 ימים אחרי שיאושר על ידי שתי המדינות וכל הנהלים הפנימיים שדרושים לכניסת ההסכם לתוקף ימולאו על ידי שני הצדדים. בהתחלה הוא יחול במשך שנה, ולאחר מכן הוא יתחדש אוטומטית, אלא אם כן אחד הצדדים יודיע על הפסקתו בערוצים דיפלומטיים.
הציבור הישראלי שמח מאוד על הפטור מוויזה, אבל מסתבר שלא כולם במערכת הביטחון אהבו את הפטור שניתן לאזרחי האמירויות. כשאדם מגיש בקשה לאשרת כניסה לישראל יש לגופי הביטחון הישראלים זמן לבחון את זהותו ועברו. כאשר יש פטור מחובת אשרה – המקום היחיד שבו ישראל יכולה למנוע את כניסת האזרח הוא רק בנתב"ג, לאחר הנחיתה.
אם אדם מגיע לנתב"ג בלי שיידרש לאשרה לגורמי הביטחון יש אפשרות לתשאל אותו ולראות אם הוא מזוהה ברשימות פוטנציאליות של חשודים, אך הדבר עלול לגרום לתקלות, עיכובים לא נעימים ואפילו גירוש מהארץ.
בדיונים הסגורים שנערכו לקראת החתימה על ההסכם הציג שב"כ עמדה שמסתייגת ממתן הפטור, והצביע על הבעיות הביטחוניות שטמונות בו. גורמים מדיניים שהיו בדיון הביעו חשש מהבדיקות הביטחוניות שיעברו תושבי האמירויות בנתב"ג, שעלולים לפגוע בחוויית הביקור שלהם בארץ.
5 צפייה בגלריה
החתימה על ההסכמים ישראל כץ
החתימה על ההסכמים ישראל כץ
המטוס מהאמירויות שהגיע לנתב"ג
(צילום: לע"מ)

ארבעת ההסכמים

ארבעה הסכמים נחתמו היום במפגש הפסגה בין המשלחת מהאמירויות למשלחת הישראלית, שכללה את שר האוצר ישראל כץ, שר המדע יזהר שי, שרת התחבורה מירי רגב ומנהל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ' שלמה מור יוסף.
ההסכם הראשון עסק בקידום השקעות והגנה עליהן. שר האוצר כץ חתם עם עמיתו מהאמירויות על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי בין משרדי האוצר, והצהרה לשיתוף פעולה בתחום השירותים הפיננסיים. ההסכמים מהווים תשתית להגברת שיתופי הפעולה הכלכליים והקניית ודאות למשקיעים.
5 צפייה בגלריה
החתימה על ההסכמים
החתימה על ההסכמים
(צילום: לע"מ)
הסכם ההשקעות יקבע שורה של התחייבויות ממשלתיות לפעילות משקיעים בשתי המדינות, יספק הגנה מפני סיכונים שאינם מסחריים, ויקנה ודאות רגולטורית לפעילות הכלכלית בישראל ובאיחוד האמירויות. סוגיה נוספת שתיכלל בהסכם היא שיתוף הפעולה במיזם התשתית "רכבות לשלום אזורי".
שר המדע שי חתם עם עמיתו מהאמירויות על מזכר הבנות בדבר שיתופי פעולה בתחומי קידום ופיתוח של מדע וטכנולוגיה מתקדמת. במסגרת ההסכם, החליטו הצדדים על הקמת ועדה משותפת שתפעל ליצירת מנגנונים לשיתוף פעולה מחקרי ומסחרי בין המדינות.
הסכם נוסף נחתם בין ממשלת ישראל לממשלת האיחוד האמירויות בנוגע לשירותי אוויר בין שטחיהן ומעבר אווירי. לפי התוכניות, יהיו 28 טיסות שבועיות בין אבו דאבי ודובאי לנתב"ג. ההסכם הרביעי הוא הסכם הפטור מוויזה לאזרחי שתי המדינות.

בדרך לפתיחת שגרירות בתל אביב

לאחר החתימה על ההסכמים אירח שר החוץ גבי אשכנזי את חברי המשלחת מהאמירויות לארוחת צהריים והציג בפניהם תערוכת טכנולוגיית חלל וחדשנות, יחד עם השרים עמיר פרץ ויזהר שי. במהלך המפגש העבירו ראשי המשלחת לאשכנזי איגרת משר החוץ האמירתי, עבדאללה בן זיאד אל-נהיאן, עם בקשה לפתוח שגרירות בתל אביב בהקדם האפשרי.
5 צפייה בגלריה
אשכנזי ואלטאייר
אשכנזי ואלטאייר
אשכנזי עם שר האוצר של האמירויות
"יש לי אמון מלא בתמיכתך הבלתי מסויגת לפתיחת הנציגויות הדיפלומטיות בתל אביב ואבו דאבי מהר ככל האפשר", כתב שר החוץ של האמירויות לאשכנזי. "מיטב האיחולים לשתי המדינות ולשני העמים הידידים, לקידמה ולשגשוג בהמשך".
5 צפייה בגלריה
שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ נפגש עם שר הכלכלה האמירתי עבדאללה בן טוק אל מארי
שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ נפגש עם שר הכלכלה האמירתי עבדאללה בן טוק אל מארי
פרץ ועמיתו מהאמירויות. "אמא שלך תהיה אורחת הכבוד של אשתי ושלי"
שר הכלכלה עמיר פרץ נועד במהלך המפגש עם עמיתו האמירתי עבדאללה בן טוק אל-מארי, והשניים סיכמו שפרץ יגיע במהלך החודש הבא לאבו דאבי כדי לחתום על הסכמים. השר בן טוק אל-מארי אמר לפרץ: "בואו נפעל למען ילדינו ונכדינו שיחיו בעולם טוב יותר. ננסה להתגבר על כל המחסומים הפוליטיים ונפעל למען קירוב הלבבות של כולנו".
בסיום הפגישה סיפר השר האמירתי שאמא שלו רוצה מאוד להגיע לישראל. פרץ ענה לו: "תבטיח לי שכשאמא שלך תגיע לישראל היא תהיה האורחת האישית של אשתי ושלי".