6 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
ארכיון
(צילום: עידו ארז)
אולג שמידט מבאר שבע נחשב לעובד חיוני בדואר ישראל. בכל יום הוא רגיל לעלות על הרכבת ולנסוע לתל אביב. אלא שאתמול (יום א') גילה שמידט כי במהלך ימי הסגר כל התחנות בדרום הארץ לא יפעלו. "זה ממש בעייתי, בנסיעה באוטובוס זה מגיע למכות", אמר עובד הדואר בעקבות השינוי שנכפה עליו ועל אחרים שבוחרים לעשות את הדרך למרכז הארץ ברכבת.
אתמול הודיעה הנהלת רכבת ישראל כי החל מיום שלישי יושבתו שני מקטעי מסילות במרכז ובדרום, ועשרות תחנות ייסגרו בשל עבודות על פרויקט החשמול שיימשכו עד תחילת פברואר. במסגרת השינויים, לא יופעלו רכבות מדרום לתחנת תל אביב-ההגנה, שתהפוך לתחנה האחרונה שאליה ניתן להגיע מכיוון צפון. לפיכך, כל התחנות הדרומיות לתחנה ייסגרו זמנית לשירות.
6 צפייה בגלריה
אולג שמידט
אולג שמידט
"זה ממש בעייתי". אולג שמידט
כמה נוסעים סיפרו כי הופתעו מהודעת הנהלת הרכבת. עובד הדואר שמידט ציין: "לא מספיק שבזמן הסגר יש רק 50% תפוסה באוטובוסים, מבטלים את התחנות הרלוונטיות ברכבת מתחנת ההגנה דרומה. זה משפיע על דרך ההגעה שלי לעבודה ובחזרה ממנה.
"אני יכול לנסוע באוטובוס בקו 370, אבל אני חושש שאפספס נסיעה בבוקר כי כולם ייאלצו לקחת את אותו הקו ויהיה עמוס מדי. אנשים יצטרכו לחכות שעתיים בתור בדרך לעבודה. זה מה שהיה בסגר הראשון, זה יוצר עומס מטורף בתחנות וצפיפות מסוכנת בריאותית. לפעמים זה אפילו הגיע למכות כי כולם לחוצים ועצבניים".
6 צפייה בגלריה
מיכאל מייקסנר
מיכאל מייקסנר
מנכ"ל רכבת ישראל מיכאל מייקסנר
(צילום: מוטי קמחי )
6 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"אין מחשבה קדימה"

גם בועז גרדוס מבאר שבע מבין שהדרך לעבודה בתל אביב תהיה מאתגרת. "אצטרך לנסוע עם אוטובוס מבאר שבע לתחנה המרכזית בתל אביב ומשם נתגלגל למקום העבודה, אלוהים יודע איך. במקום שעה ורבע לעבודה זה ייקח שעתיים וחצי ואפילו שלוש. שמים חצי מדינה בסטופ, מתל אביב דרומה זה לכבות את השלטר. לקחו חצי מדינה ואמרו 'אנחנו נחליט עבורכם', וזה מחדל שהם מודיעים רק יומיים לפני.
"פעם קו 380 נסע מתחנת באר שבע לתחנת סבידור מרכז", אמר, "אבל החליטו שהוא לא יעיל וצמצמו אותו מאוד. עכשיו כשאין רכבת חייבים להחזיר את הקו לתדירות מלאה עד שהיא תחזור. בסגר הראשון לקח שבועיים וחצי להחזיר את קו 380 לפעילות, בואו תקבלו החלטה עכשיו ואל תחכו עד לרגע האחרון", אמר.
נעה אפיק, דוקטורנטית באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, החליטה לגור ברמת גן במרחק של 10 דקות מתחנת הרכבת סבידור-מרכז בתל אביב מפני שסמכה על יעילות הרכבת. "עכשיו אין על מי להסתמך", אמרה אפיק. "כמוני, גם סטודנטים רבים אחרים ומרצים שמסתמכים על הרכבת ונוסעים מדי יום לבאר שבע.
"אני חושבת שהבעיה העיקרית היא שהם מבטלים רכבות ולא חושבים איך לפצות את הנוסעים על הרכבות שבוטלו. הם לא חושבים איך זה ישפיע עלינו ולא חושבים איך להקל על החיים שלנו. גם ההתראה הייתה קצרה וגם אין מחשבה קדימה".
6 צפייה בגלריה
בועז גרדוס
בועז גרדוס
"מחדל שהם מודיעים רק יומיים לפני". בועז גרדוס
6 צפייה בגלריה
נעה אפיק
נעה אפיק
"אין על מי להסתמך". נעה אפיק
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות", אמרה: "אנחנו מבינים את הרצון של הרכבת להקדים עבודות ולנצל את חלונות הזמן הקצרים שנוצרו עקב הסגרים שעליהם הכריזה הממשלה, ועדיין ההתראה הקצרה הזו מעמידה עשרות אלפי נוסעים שצריכים להתנייד גם בימי הסגר בפני סימני שאלה רבים". לדבריה, הנוסעים "קיבלו התראה של רגע וחצי ועומדים לחוות פגיעה ממשית בדרכי ההתניידות שלהם לעבודה ובכלל".
מעוז יינון מעמוד הפייסבוק "בארכבת" אמר כי "פעם נוספת הרכבת ומשרד התחבורה משאירים את הנוסעים מאחור, רכבות אחרי 20:00 – אין, רכבות שישי ושבת – אין, ועכשיו השבתת פתע שתגרום לפגיעה קשה לאלו שעדיין נשארה להם עבודה, ולא רק לתקופת הסגר אלא לשלושה שבועות. הכול נובע מחוסר תכנון לטווח ארוך וביצוע כושל בפועל של עבודות הפיתוח. נוסיף לזה את התקלות הקבועות של רכבת ישראל - ולא נותר לנו אלא לעדכן את הסלוגן של הרכבת: 'פשוט להתענות מהדרך'".

במסגרת השינויים שיחולו בשלושת השבועות הקרובים בתנועת הרכבות, הוחלט גם כי לא יופעלו רכבות בקו הרצליה-ירושלים יצחק נבון ובקו ראש העין צפון-ראשון לציון משה דיין-באר שבע.
התחנות שייסגרו זמנית לשירות: ראש העין צפון, פתח תקווה סגולה, פתח תקווה קריית אריה, בני ברק, לוד, לוד גני אביב, כפר חב"ד, מודיעין מרכז, פאתי מודיעין, ירושלים יצחק נבון, צומת חולון, חולון וולפסון, בת ים יוספטל, בת ים קוממיות, רמלה, בית שמש, באר יעקב, ראשון לציון הראשונים, ראשון לציון משה דיין, רחובות, יבנה מזרח, יבנה מערב, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים, מזכרת בתיה, קריית מלאכי יואב, קריית גת, להבים רהט, באר שבע צפון האוניברסיטה, באר שבע מרכז, דימונה.
משרד התחבורה הודיע כי הנחה את מפעילי התחבורה הציבורית לתגבר את כל קווי האוטובוסים המקבילים לקווי הרכבת שבהם הופסקה הפעילות, "במטרה לתת מענה מיטבי לציבור ולאפשר לנוסעים שירות תחבורה רציף, גם בימי סגירת הרכבת".
במסגרת ההנחיה יתוגברו קווי האוטובוסים שפועלים במקביל לתוואי הרכבת מדרום תל אביב לירושלים, לאשקלון ולבאר שבע. בהתאם לדרישות ציבור הנוסעים, יתוגברו גם אוטובוסים מלוד, רחובות, ראשון לציון, קריית גת, מודיעין ורמלה.
במקביל נמתחה ביקורת ציבורית נרחבת לנוכח העובדה שבנוסף לעבודות אלה, מושבתת הרכבת לחלוטין בסופי שבוע לצורך חשמול המסילה מבלי לפתוח את הרשת ולסגור מקטעים ספציפיים. במצב כזה, אפשרות ההתניידות של מי שמסתמך על התחבורה הציבורית לא תיפגע באופן משמעותי.
בהודעת רכבת ישראל נאמר: "העבודות יתבצעו במוקדים רבים במרכז הארץ ודרומה ויכללו בין היתר עבודות תשתית, תחזוקה ופיתוח, כגון חיבורו של מתחם התחזוקה החדש באשקלון לרשת המסילות הארצית, השלמת מתחם התחזוקה החשמלי בלוד, החלפת מרכיבי מסילה במוקדים רבים, שיקום מסילות קיימות ועוד. בשל העבודות יחולו שינויים בתנועת הרכבות מיום שלישי הקרוב ועד 3 בפברואר".
ועד עובדי הרכבת דורש בתגובה לנקוט צעדים ארגוניים, משום שלטענתו מדובר במהלך חד-צדדי שיביא השבתת חמישית מעובדי הרכבת. המשמעות היא אפשרות של השבתה, עיצומים או אי-ביצוע עבודות שקשורות בחשמול. לפי ההערכה, הוועד לא ישבית את הנסיעות.
מלשכת ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' נמסר: "בעקבות הודעת רכבת ישראל על הפסקת הפעילות של הקווים לדרום בשל עבודות פיתוח, פנה ראש העיר למשרד התחבורה בבקשה לתגבר את פעילות האוטובוסים בקו 380. הבוקר הודיע הממונה על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה כי החל ממחר יתוגבר הקו בין באר שבע לתל אביב בשני הכיוונים".