3 צפייה בגלריה
שלג מוסקבה קרמלין רוסיה
שלג מוסקבה קרמלין רוסיה
שלג במוסקבה. "השגרירות לא עונה"
(צילום: EPA)
מאז הלילה (בין שבת לראשון) ולמשך כחצי יממה לא היה אף גורם ממשלתי שטיפל בבקשות שהגישו עשרות ישראלים לצאת מהארץ או לשוב מחו"ל ברקע סגירת נתב"ג במסגרת מגבלות הקורונה. הסיבה לכך היא שבלילה פקע המנדט של ועדות החריגים ליציאה מישראל (באחריות משרדי התחבורה והבריאות) ולכניסה לארץ (באחריות משרד האנרגיה). רק אחר הצהריים אישרו השרים במשאל טלפוני הקמת ועדת חריגים מאוחדת שתופעל תחת אחריות המשרד לשיתוף פעולה אזורי.
"זה טבעי שהיו כמה שעות של התארגנות", אמר ל-ynet גורם בוועדה. "אני מאמין שנגיע במהלך השעות הקרובות לכל הבקשות שהוגשו ולכן כל מי שהגיש מתבקש להתאזר בסבלנות".
דניאל, שתקוע במוסקבה ולא קיבל מענה מהוועדה בשעות שלפני הקמתה, אמר: "אנחנו קבוצה של 200 אנשים ברוסיה, כל אחד הגיע ממקום אחר אחרי שנתב"ג נסגר. ניסינו לדבר עם השגרירות אבל אין מענה. גם בחדר המצב אומרים שאין להם כרגע תשובות כי הוועדה בהקמה ושינו את הקריטריונים. אנחנו לא יודעים מה לעשות. מתחילה להיות כאן סופה והטמפרטורה היא מינוס 30 מעלות, וועדת החריגים אינה מגיבה. אשתי בהריון וללא ביטוח בריאות כי חרגנו ממגבלת הזמן. שיתנו לנו תשובות וידאגו שנחזור לארץ".
3 צפייה בגלריה
שלג מוסקבה הכיכר האדומה רוסיה שוטר
שלג מוסקבה הכיכר האדומה רוסיה שוטר
ליד הכיכר האדומה. "מתחילה כאן סופה"
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס
אופיר אקוניס
השר אקוניס. קיבל את תפוח האדמה הלוהט
(צילום: הדר יואביאן )
על פי החלטת הממשלה, כניסה לישראל תתאפשר לישראלים על ידי הועדה במקרים הבאים: קבלת טיפול רפואי חיוני שאינו סובל דיחוי, השתתפות בהלוויה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה, סיוע לקרוב משפחה מדרגה ראשונה הנמצא במצוקה שאין ביכולתו להסתייע באדם אחר, הגעה להליך משפטי בארץ, אישה בשליש השלישי להריונה, צורך חיוני הנוגע ליחסי החוץ של ישראל או ביטחון המדינה, או אדם שיצא מישראל לפני מגבלות הקורונה שמקום מגוריו הקבוע נמצא בארץ.
יציאה מישראל תתאפשר במקרים הבאים: קבלת טיפול רפואי חיוני שאינו סובל דיחוי, השתתפות בהלוויה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה, סיוע לקרוב משפחה מדרגה ראשונה הנמצא במצוקה ושאין ביכולתו להסתייע באדם אחר הנמצא באותה מדינה, הגעה להליך משפטי בחו"ל, צורך חיוני הנוגע ליחסי החוץ של ישראל או ביטחון המדינה, ספורטאי מקצועי לצורך השתתפות בתחרות או צורך הומניטרי מיוחד המחייב יציאה מהארץ. מהיום כל היוצאים מישראל - למעט מחלימים ומחוסנים - יחויבו בהצגת בדיקה קורונה שלילית לפני עלייה למטוס, בדיקה שעליהם לעשות לכל היותר 72 שעות טרם ההמראה.

במשאל הטלפוני ניתנה הסמכות לבחירת יו"ר ועדת החריגים לשר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס, שמינה את מ"מ מנכ"ל משרדו, האשם חוסין. במקביל הוקמה ועדת ההשגות (ערעורים) שבראשה יעמוד השר צחי הנגבי. זאת לאחר ששרת התחבורה מירי רגב ביקשה שלא לעמוד בראשה, והיא הועברה לשר האנרגיה יובל שטייניץ, שבעצמו ביקש אחרי כמה ימים להשתחרר מהתפקיד בשל עומס אדיר של אלפי פניות. גם במשרד הפנים ורשות האוכלוסין וההגירה ויתרו על התפקיד, וכעת כאמור הועבר תפוח האדמה הלוהט לשרים אקוניס והנגבי.
בינתיים נערך משרד הביטחון לפתיחת שורה של בתי מלון לקליטת השבים מחו"ל. ההערכה היא שיגיעו למלונות עד כ-450 איש ביום ועל פי ממוצע של 1.5 מבודדים לחדר.
עוזר שר הביטחון להתגוננות אזרחית, תא"ל (מיל') משה אדרי, גיבש תוכנית לקליטת השבים ולפיה יוקמו שלושה מלונות החלמה: שערי ירושלים, גולד ירושלים ומלון פרימה פארק. אלה יבואו במקום מלון גרנד קורט (שיוסב למלון בידוד), דן הייאט ושבע הקשתות.
למלונות הבידוד הקיימים יתווספו גם דן פנורמה תל אביב, דן פנורמה ירושלים, מטרופולין, עץ הזית, גרנד ביץ' תל אביב, ליאונרדו ירושלים, פאבליקה, קראון פלאז'ה וקיסר. כמו כן הוחלט על שני בתי מלון כגיבוי: הרינגטון אשקלון וליאונרדו באר שבע.
המלונות ייפתחו בהתאם לצורך בשטח ובהתאם לקצב הצטברות השבים. התוכנית אינה כוללת מלונות לקבוצות עולים מאורגנות שיגיעו לארץ ויאושרו בנפרד, כגון מלון אנה חיפה לעולים מאתיופיה.