ראש הממשלה בנימין נתניהו מנה היום (ב') בפתח ישיבת סיעת הליכוד את האפשרויות השונות שנשקלות על מנת להימנע מסגר כללי, ואיים כי תקציב דו-שנתי - כדרישת כחול לבן, דרישה שמופיעה אף בהסכם הקואליציוני - יוביל לגזירות וקיצוצים משמעותיים.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו ישיבות סיעה הליכוד כחול לבן
בני גנץ בנימין נתניהו ישיבות סיעה הליכוד כחול לבן
נתניהו וגנץ
(צילום: ערוץ כנסת)
"אנחנו לא נחים לרגע", אמר נתניהו. "שר האוצר ואני, פרופ' שמחון והיועצים הכלכליים שלנו, מנכ"ל ראש הממשלה. אנחנו נביא עוד ועוד תוכניות, עוד וכעוד כסף לאזרחי ישראל והעסקים כדי להניע את הכלכלה. וזו הסיבה שצריך להעביר תקציב מיידי, כדי שנוכל להעביר עוד כסף לאזרחים. כדי שנוכל לתת עוד ודאות ויציבות למשק הישראלי".
לדבר נתניהו, מדובר ב"דבר חיוני. צריך להבין מה המשמעות של אי העברת התקציב. זה באמת פוגע, כפי שאמרו, בדירוג האשראי של ישראל, בדרך שבה מסתכלים עלינו, בשווקים הבינלאומיים. צריך להבין מה המשמעות של העברת תקציב דו-שנתי. המשמעות היא לעסוק בקיצוצים מאוד משמעותיים, בגזירות כלכליות.
"לדעתי זה בדיוק הפוך ממה שצריך לעשות", אמר נתניהו, אף שמרבית הכלכלנים תומכים בהעברת תקציב דו-שנתי, ולא ליתרת השנה הנוכחית. "לכן, לא צריך לעשות את זה. זה לא הזמן לקיצוצים, זה הזמן להזין כסף לאזרחים. אנחנו צריכים להמשיך לרווחת אזרחי ישראל. לפתוח את שנת הלימודים בזמן. להעביר למערכת הבריאות את המשאבים שהיא זקוקה לו. וכל זה נשיג באמצעות תקציב מיידי.
"זהו צו השעה, וצו השעה הוא אחדות. אף אחד לא רוצה בחירות ואין סיבה שיהיו בחירות", אמר ראש הממשלה. בתחילת ישיבת הסיעה אמר נתניהו כי "אנחנו מנסים להימנע מסגר כללי בכלל המדינה. יש שלוש אפשרויות אחרות - סגרים מקומיים, סגרים ליליים וסגרי סוף שבוע". לפני נתניהו הוצג חבר הכנסת החדש עמית הלוי, שנכנס לכנסת במקום השר אמיר אוחנה. "עמית, אל תיגע במיקרופון", ביקש נתניהו מהלוי, שדיבר לפניו.
3 צפייה בגלריה
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
"הנושא בוושינגטון". מעלה אדומים
(צילום: AFP)
בחלק הסגור של הישיבה, התייחס נתניהו להפגנות נגדו וטען כי "זה ממומן ומאורגן על ידי ארגוני השמאל. ב-2011 היו מאות אלפים ופה יש רבע מנדט. הקשר לקורונה מקרי והקריאות לרצח חוזרות ונשנות".
ראש הממשלה התייחס בחלק הסגור של הישיבה גם לנושא הסיפוח, שכמעט ונשכח - ואמר כי "הנושא נמצא בוושינגטון. זה לא ירד מהפרק. האפשרות עדיין קיימת".
ח"כ קרעי, מיוזמי המהלך להדחת מיקי זוהר מתפקיד יו"ר הקואליציה, אמר בחלק הסגור של הישיבה כי "אי אפשר לבנות אחדות עם יסודות רקובים". קרעי פנה לנתניהו ושאל אם הוא היה זה שאפשר לזוהר "להטיל סנקציות בשקר", כלשונו.
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר שלמה קרעי
מיקי זוהר שלמה קרעי
זוהר וקרעי
(צילום: שליו שלום, אבי מועלם)
זוהר השיב לדברים ואמר כי "גזרתי על עצמי גזירה קשה שלא להגיב לדבריו של שלמה קרעי. אמשיך לנקוט עמדה זאת ולא אגיב לדבריו", והעביר את רשות הדיבור לח"כ ברק.
מוקדם יותר אמר נתניהו בקבינט הקורונה כי "רמת התחלואה בישראל היא מהגבוהות בעולם. אלה החדשות הרעות. החדשות הטובות הן שבשבועיים האחרונים בערך, אנחנו נמצאים ב'פלאטו'. שני הנתונים הנוספים - מספר החולים הקשים נטו, הוא מצטבר באופן איטי, לא באופן כזה שברגע זה הוא מאתגר את המערכת, ונשמע על כך מגורמי הבריאות שמשתתפים בדיון. הדבר השני, הוא שמספר המתים עולה. מספר המתים כרגע, בשבוע החולף, היה 68 וזה עולה. זה עולה במדינת ישראל, וזה יכול לעלות למספרים גדולים".
נתניהו אמר כי "במקביל לבניית היכולת לקטוע את שרשרת ההדבקה, אנחנו חייבים להוריד את מספר החולים. אנחנו גם צריכים לקחת בחשבון שאנחנו בחודש אוגוסט, ובחודש ספטמבר אנחנו אמורים להתחיל את שנת הלימודים. הדברים האלה מתנקזים יחד למשימה הגדולה של הורדת עקומת התחלואה, תוך כדי בניית מכון קטיעה. אלו שתי המשימות הגדולות שלנו".