5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
"ההורים בעבודה והילדים בסגר"
(צילום: AFP)
יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט, ח"כ רם שפע מכחול לבן, הודיע לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולפרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, כי "אם מקומות העבודה יישארו פתוחים בסגר גם גני הילדים והכיתות הנמוכות ייפתחו". שפע אמר כי יפעל יחד עם חברי ועדת החינוך לאפשר החזרת ילדי הגנים והכיתות הנמוכות למוסדות החינוך כבר ביום חמישי הקרוב.
יצוין כי בסמכות ועדת החינוך לאשר או לבטל את תקנות שקבעו הפסקת לימודים במוסדות החינוך. תוקף התקנות שאושרו יפוג ביום רביעי. ביום חמישי האחרון אישרה ועדת החינוך תקנות להתמודדות עם נגיף הקורונה. הגבלת פעילות מערכת החינוך אושרה רק עד 23 בספטמבר ולא עד 8 באוקטובר כפי שביקשה הממשלה.
5 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
יו"ר ועדת החינוך רם שפע
5 צפייה בגלריה
בית ספר ניצני אשכול
בית ספר ניצני אשכול
בית ספר ניצני אשכול
(צילום: בראל אפרים)
הוועדה קיצרה את תוקף התקנות לשבוע משום שאלה הובאו לאישורה כמקשה אחת בלי יכולת לבחון באופן דיפרנציאלי בהתאם לשכבות הגיל וביקשה שהממשלה תביא בפניהם בקשה מחודשת לאישור ביום רביעי. יו"ר הוועדה ציין כי ביום רביעי תתכנס הועדה לאשר את התקנות, אך הפעם יפעל יחד עם חברי הועדה לאשר הפסקת לימודים רק מכיתות ה'.
לדבריו, גני הילדים והכיתות הנמוכות מוגדרים כמקומות חיוניים למשק משום שהוריהם לא יוכלו לצאת לעבודה מבלי להשגיח עליהם בבתים. במכתב ששיגר לאדלשטיין ולגמזו נימק שפע את הצורך הדחוף להחריג את הגנים והכיתות הנמוכות בכך שהם מדביקים ונדבקים פחות. לטענתו, תופעת ההדבקה נמצאת בכיתות הגבוהות. "השבתת הלימודים בגילאים אלו פוגעת ביכולת ההורים להתפרנס, קיים חשש סביר שהילדים ידביקו וידבקו בפארקים ובגני השעשועים".
5 צפייה בגלריה
 שפע לאדלשטיין וגמזו: "לא ייתכן שההורים מתבקשים ללכת לעבודה, והגנים סגורים"
 שפע לאדלשטיין וגמזו: "לא ייתכן שההורים מתבקשים ללכת לעבודה, והגנים סגורים"
שפע לאדלשטיין וגמזו: "לא ייתכן שההורים מתבקשים ללכת לעבודה, והגנים סגורים"
(צילום: יואב דודקביץ, דנה קופל)
שפע הזכיר במכתבו , כי פרופ' גמזו עצמו הודיע בשבוע שעבר לשר החינוך שניתן להחריג את כיתות ה' ומטה. הוא ציין כי מנתונים שהציגה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, עולה כי ילדי הגנים והכיתות הנמוכות מדביקים ונדבקים פחות.
על פי הנתונים שיעור המאומתים עד גיל 9 נע בין 200-250 ילדים, בעוד שיעור המאומתים בקרב גילאי 18-14 קרוב ל-800 ביום. "לא ייתכן שכל עוד מאות אלפי הורים יכולים ומתבקשים ללכת לעבודה, הגנים והכיתות הנמוכות יהיו סגורות. מציאות זו היא בגדר בלתי אפשרית עבור הורים רבים שנמנעת מהם היכולת להתפרנס", כתב.
הוא הוסיף כי למותר לציין שלמידה מרחוק בגילים הצעירים אינה מהווה תחליף ללמידה פרונטאלית וקשר אישי שהינם בעלי משמעות התפתחותית. לדבריו, על פי התקנות והנחיות משרד החינוך, לעובדים המוכרים כחיוניים למשק יינתן מענה באמצעות מסגרות חלופיות לילידיהם עד גיל 12, בכדי לאפשר להם למלא את תפקידם.
כך למעשה מתקיימת מערכת חלופית למערכת החינוך המטפלת בילדי העובדים החיוניים. מצב זה הוא בלתי סביר ולכן יש לכל הפחות לפתוח את המערכת הציבורית של הגנים והכיתות הנמוכות בבתי הספר. "נוכח האמור לעיל, אין מקום לסגור את הגנים והכיתות הנמוכות כל עוד מקומות העבודה פתוחים והמשק פתוחים", הדגיש.