מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הודף את הטענות על ההיערכות להילולה בהר מירון שנגמרה באסון שבו נהרגו 45 בני אדם. הוא האשים "מספר רב של גורמים" בהתנהלות לקויה שנמשכה לדבריו שנים רבות. "לא אתן למשטרת ישראל להיות השעיר לעזאזל של אף גורם כזה או אחר על התנהלות לקויה לאורך שנים של מספר רב של גורמים, שבסוף הכול התנפץ לפתחה של משטרת ישראל שהייתה צריכה להכיל את האירוע הזה לאורך שנים", הוא אמר אחר הצהריים (שני).
3 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל יעקב שבתאי
(צילום: ליהי קרופניק)
המפכ"ל קיים את ישיבת סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה במטה מחוז צפון בנצרת ופתח בהבעת הערכה לשוטרי המחוז ובראשם לניצב שמעון לביא. "הגענו היום למחוז צפון, לערוך את הישיבה השבועית של סגל הפיקוד הבכיר כאשר כולנו מאוחדים ומלוכדים ומביעים תמיכה אחד בשני, ממני ומטה לכיוון מפקד המחוז, לשוטרים, לאגף התנועה ולכל מי שנטל חלק באירוע".

"מדובר באירוע טרגי בהיקף בלתי נתפס שידעה מדינת ישראל ואני משתתף בצער המשפחות, אבל את אבלם ושולח איחולי החלמה לכל הפצועים", אמר המפכ"ל, "משטרת ישראל בפיקודי היא משטרה חזקה, היא משטרה מקצועית עם מוסר עבודה גבוה, שוטרים שעבדו 18 ו-20 שעות, שוטרים שחירפו את נפשם בשביל לחלץ אנשים, ואין לי ספק שנצא מהמשבר הזה מחוזקים. אבל לא נרפה עד שנלמד ונבין מה קרה שם ונפיק את הלקחים במטרה שאירוע כזה לא יקרה פעם נוספת".
שבתאי הביע "תמיכה של 200 אחוז במפקד המחוז על פועלו, בו ובראש אגף התנועה ובכל השוטרים שפעלו בהכנות והמבצע עצמו. אני מקווה שנפיק את הלקחים במטרה שאירוע כזה לא יקרה שנית במדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה בריאיון באולפן
אמיר אוחנה בריאיון באולפן
אוחנה. "מנסים לתקוע טריז בינינו"
(צילום: הדר יואביאן)

לישיבה אחר הצהריים הצטרף השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שאמר: "את הימים האלה אני מקדיש בעיקר לביקורי פצועים ולניחומי אבלים. אני שומע מהם בין היתר גם על סיפורי הגבורה של השוטרים והמחלצים. ואני שומע, להבדיל, על הניסיון של גורמים בתקשורת לתקוע טריז בינינו: טריז בין המפכ"ל למפקד המחוז, טריז בין המפכ"ל ומפקד המחוז לשר, טריז בין המשטרה לציבור. באתי לומר לכם כאן, בקולי שלי, שאין חיה כזאת. אני נותן גיבוי מלא למפקד המחוז ולמפכ"ל, שעשו את כל שיכלו, במלוא הרצינות והיסודיות, כדי להיערך להילולה. יחד - נחזק את הציבור ואת השוטרים. יחד - נמשיך לפעול לשלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. ויחד - נפעל לחוסנה של החברה הישראלית כולה".
המפכ"ל לשעבר משה קראדי, אמר היום באולפן ynet כי המפכ"ל המכהן שבתאי צריך לדרוש הקמת ועדת חקירה ממלכתית על האסון במירון. "עושים ציד ראשים על המשטרה", אמר, "הטעות הכי גדולה זה להטיל את זה על מח"ש כי שם חוקרים רק שוטרים".
לדברי קראדי, "אירוע מירון הוא מיוחד במינו, אבל יהיו לנו כאלה גם כנראה בעתיד. אין שום ספק שמדובר באירוע בסדר גודל שיש לו אחריות של משטרת ישראל כולה, ולא רק של המחוז הצפוני. נכון שמפקד המחוז הוא מפקד האירוע, אבל זה אירוע שנערכים אליו כמה חודשים קודם במשטרה. מעורבים בו גורמים אזרחיים רבים, כוחות ביטחון רבים, משרד הדתות, המרכז למקומות קדושים. יש כאן עבודת מטה ארוכה ותהליך של אישורים הנדסיים".
3 צפייה בגלריה
דרישות כבאות והצלה לפני ההילולה בהר מירון
דרישות כבאות והצלה לפני ההילולה בהר מירון
מסמך דרישות הבטיחות של שירותי הכיבוי לאירוע במירון
הבוקר הודיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע שיפתח בביקורת מיוחדת בעקבות האסון במירון. עם זאת הוא הבהיר שאם תיפתח ועדת בדיקה ממלכתית הוא ישקול אם לבדיקתו עדיין יהיה "ערך מוסף". במסיבת עיתונאים שכינס הזכיר אנגלמן את דו"חות הביקורת שפרסם המבקר ב-2008 וב-2011 אשר הצביעו על ליקויים בקבר הרשב"י.
אנגלמן פירט: "הביקורת תתחקר את הנסיבות שהובילו לאסון זה, את היערכותם של הגופים השונים והפעולות שננקטו על ידם בשנה זו ובמהלך השנים שחלפו מדו"ח הביקורת של המשרד ב-2011. הביקורת תעסוק בשלושה מישורים: בחינת התנהלותם ופעילותם של כלל הגורמים מרמת מקבלי ההחלטות ועד דרכי השטח לרבות מערכת אכיפת החוק וגופים אחרים לקראת האירוע הנוכחי ובמהלכו, הטיפול במתחם קבר הרשב"י במהלך השנים ובכלל זה הפעולות שננקטו לתיקון הליקויים מהדו"ח, וראייה רוחבית צופה פני עתיד על האופן שבו מקיימים אירועים המוניים דתיים במדינת ישראל לצורך מניעת הישנותו של אסון זה בעתיד".
מוקדם יותר נחשף ב-ynet דו"ח מפורט של שירותי הכבאות, על הדרישות למתחם ההדלקה של חסידות תולדות אהרן. במסמך צוין כי נדרשו "שתי דרכי מוצא לפחות, נפרדות ומרוחקות זו מזו". המסמך נמצא בידי חוקרי מח"ש וצפוי להיות בין חומרי החקירה המרכזיים. הדו"ח מונה ארבעה עמודים וכולל עשרות הוראות לביצוע לפני האירוע. הוא מוען למי שמוגדרים בו "מארגנים" - אנשי חסידות תולדות אהרן, ובאופן ספציפי נציגם צבי הלר.