3 צפייה בגלריה
רבקה הרשטיין ישראלית בת 75 נרצחה באורוגוואי
רבקה הרשטיין ישראלית בת 75 נרצחה באורוגוואי
"עבדה מאוד יפה עם אנשים בעלי פיגור שכלי, אוטיזם ותסמונת דאון". רבקה הרשטיין
רבקה הרשטיין, בת 75 מטבריה, שנרצחה באורוגוואי לפי החשד על-ידי בתה, ביקרה בארץ מולדתה כדי למכור את הדירה שבה חיה עם בעלה לשעבר - כדי לרכוש בכסף דירה בישראל. חילוקי הדעות עם הבת, שהובילו לרצח, היו על רקע מכירת הדירה וחלוקת הכסף. להרשטיין בת נוספת שמתגוררת באורוגוואי, ונכדים. חברתה חיה פיזנטי, שעבדה איתה במעון לבעלי מוגבלויות, סיפרה: "היה לה לב מאוד גדול. למרות הגיל שלה, היא הייתה עובדת פול-טיים. היא עבדה מאוד יפה עם אנשים בעלי פיגור שכלי, אוטיזם ותסמונת דאון".

3 צפייה בגלריה
רבקה הרשטיין ישראלית בת 75 נרצחה באורוגוואי
רבקה הרשטיין ישראלית בת 75 נרצחה באורוגוואי
הבית במונטווידאו שהרשטיין התכוונה למכור
הרשטיין עלתה לישראל לפני כ-14 שנים והתגוררה בטבריה. היא למדה בארץ פדיקור, ועבדה במעון "נווה כינרת" לאנשים בעלי מוגבלויות, וכן במעון נוסף במושב מגדל ובאופן פרטי. פיזנטי סיפרה כי הכירה אותה לפני כ-12 שנה. "היא הייתה אישה מאוד חרוצה, מאוד חכמה ונעימה", אמרה. "היא הצליחה ללמוד לדבר עברית מצוינת למרות גילה המבוגר. היא סיפרה לי שהייתה יושבת מול הטלוויזיה עם מילון, ובודקת כל מילה שלא הבינה. הייתה אישה יפה, שתמיד דאגה לעצמה ונראתה ממש גברת".
"היא עבדה במעון יותר מ-10 שנים, עד הקורונה", הוסיפה פיזנטי. "צריך הרבה סבלנות עם בעלי פיגור שכלי, אוטיזם ותסמונת דאון, והיא עשתה את הדברים עם הרבה סבלנות. היא הייתה מטפלת גם באנשים באופן פרטי, הייתה הולכת להשתלמויות, ובכללי הייתה אישה מאוד אופטימית".
במהלך השנים הלך הקשר בין השתיים והתהדק. "התחלתי להזמין אותה אליי לארוחות שבת, כשאפשר לשבת ולדבר ברוגע, והיא התחילה להגיע אליי יותר ויותר בשבתות ובחגים. תמיד היא הייתה מביאה משהו - גלידה, מפיות או חלה מתוקה. אף פעם לא באה בידיים ריקות. תמיד הגיעה עם חיוך ענקי".
3 צפייה בגלריה
רבקה הרשטיין
רבקה הרשטיין
הבת הודתה ברצח בחקירתה באורוגוואי. רבקה הרשטיין
"היא הייתה מאוד מכבדת", אמרה פיזנטי. "אני די דתייה והיא לא, אבל הייתה באה לבושה בצניעות כדי לכבד אותנו. היא למדה את המנהגים ואת השירים. לא הייתה לה משפחה בארץ אבל היא הייתה מאוד חברותית. מאוד עדינת נפש. גם הילדים שלי ראו בה דודה. אפילו כשהבן שלי התגייס לפני כחצי שנה היא קנתה לו מתנה אישית. היא מאוד תחסר לכולנו".
"הרשטיין עלתה ארצה מתוך אידיאל, לאחר שהתגרשה באורוגוואי", הוסיפה. "היא הייתה מאוד ציונית והאמינה בישראל. הייתה הולכת בהתרגשות לבחירות והייתה מתעניינת במה שקורה בפוליטיקה".
לדברי פיזנטי, המנוחה תכננה כמה פעמים למכור את הדירה באורוגוואי - ולקנות דירה בטבריה. בנסיעות קודמות לא הצליחה הרשטיין למכור את הדירה, ואף נאלצה להקדים את שובה לארץ בשל מגפת הקורונה. "הפעם היא אמרה לי שסוף סוף היא הולכת לסגור את המכירה, אבל לא חזרה", אמרה פיזנטי בכאב.
למנוחה בני משפחה מדרגה שנייה המתגוררים ברחבי הארץ. דוד הרשטיין, בן הדוד, סיפר כי היה אמור לנסוע ביום שישי שעבר לנתב"ג כדי לאסוף את רבקה בחזרתה לארץ. "באותו בוקר קיבלתי טלפון מקרובת משפחה שלנו מאורוגוואי והיא סיפרה לי על מה שקרה. זה הלם גדול מבחינתנו, בלתי נתפש. פשוט לא ייאמן שדבר כזה קרה בגלל כסף".
בתה של הרשטיין, אישה בת 43, הודתה בחקירתה באורוגוואי כי במהלך ויכוח היא היכתה את אמה שנפלה, קיבלה מכה בראש ומתה במקום. הוויכוח פרץ על רקע כוונת האם למכור את הבית במונטווידאו, שבו התגוררה הבת. לפי הדיווח מאורוגוואי, הבת לא ידעה מה לעשות, והחליטה להניח את גופת אמה באמבטיה הממוקמת במרפסת הבית, ולהצית אותה. את שרידי הגופה היא הכניסה לשקיות אשפה שחורות והשליכה אותן למכל האשפה.