נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי חנך היום (ד') אנדרטה חדשה בבאבי יאר, בטקס לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ו-80 שנה לטבח שאירע בשנת 1941.
הטבח בבאבי יאר - של יותר מ-30 אלף יהודי קייב, שנרצחו בשתי יממות בלבד ביריות ונקברו במקום שהפך לקבר האחים הגדול ביותר באירופה, משמש עד היום סמל לסיפור שלא סופר – על שואת יהדות מזרח אירופה שבה נרצחו, סמוך לבתיהם, ביריות, 1.5 מיליון יהודים.
3 צפייה בגלריה
יום השואה הבינלאומי באוקראינה
יום השואה הבינלאומי באוקראינה
זלנסקי (במרכז) היום בטקס
(צילום: BYHMC)
3 צפייה בגלריה
יום השואה הבינלאומי באוקראינה
יום השואה הבינלאומי באוקראינה
נאום ריבלין. יום השואה הבינלאומי באוקראינה
(צילום: BYHMC)
האנדרטה ששמה "הצצה אל העבר" הוקמה ביוזמת מרכז להנצחת השואה באבי יאר (BYHMC) ונוצרה על ידי האמנית והאדריכלית האוקראינית הבולטת אנה קמישן. האנדרטה כוללת עץ עם ענפים שבורים, כמטאפורה לחיים שנגדעו בטרם עת, ומשני קצות העץ ניצבים סלעי אבן שבכל אחד מהם עינית שדרכה ניתן לראות את תמונותיו של הצלם הגרמני יוהנס ההל, המתעדות את הטבח וגיא ההריגה. סלעי האבן ניצבים בדיוק במקום שבו צולמו התצלומים המקוריים, שאותם מיקמו החוקרים מהמרכז להנצחת השואה באבי יאר.
"חובתנו הלאומית והמוסרית לזכור את קורבנות השואה שנרצחו כאן באוקראינה ובמזרח אירופה", אמר הנשיא זלנסקי בטקס. "האנדרטה החדשה והבנייה של מרכז להנצחת השואה באבי יאר הם חלק מהותי מכך. באבי יאר מייצג רגע אפל בתולדות אוקראינה, אך על ידי הנצחתו באופן זה, אנו יוצרים אור ותקווה לעתיד".
3 צפייה בגלריה
יום השואה הבינלאומי באוקראינה
יום השואה הבינלאומי באוקראינה
מטאפורה לחיים שנגדעו בטרם עת
(צילום: BYHMC)
לצד הנשיא זלנסקי שודרו במהלך הטקס מסרים מאישי ציבור מרחבי העולם, בהם נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהודה לו ולנתן שרנסקי (יו"ר המועצה המייעצת של מרכז ההנצחה) על תרומתם להנצחת הטרגדיה. ריבלין אמר: ״לא היה מוות אכזרי, מרוכז ומנוכר יותר - מהמוות בבאבי יאר. 33,771 יהודים, בהם תינוקות, ילדים, נשים וזקנים, נטבחו במשך יומיים בגיא ההריגה של באבי יאר. האדמה בפרברי קייב, בירת אוקראינה, השמיעה זעקה אילמת.
"מעולם בהיסטוריה של אירופה לא היה מבצע השמדה גדול כל כך, יעיל כל כך, שבוצע בזמן כה קצר. אסור לנו לקחת חלק בחטא השכחה, ההשכחה וההכחשה. אני מודה לכל אלו, העומדים על משמר הזיכרון, והעושים כל שביכולתכם, כדי שאף אחד לא ישכח יהי זכרם של אחינו ואחיותינו שנטבחו בבאבי יאר, ובאתרי ההשמדה האחרים, חרוט על לוח לבנו לעד", אמר הנשיא ריבלין.