1 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
פרופ' גליה רהב מתחסנת
השנה האחרונה הייתה ועודנה מבלבלת מאוד, רוויה בחוסר ודאות וכוללת לעתים יותר שאלות מתשובות. הקורונה היא מחלה חדשה, מתעתעת מאוד, והצוותים הרפואיים בארץ ובעולם כולו נאלצו ללמוד אותה תוך כדי תנועה. אבל יש למתוח קו ברור בין ספקות וחששות לגיטימיים לבין מניפולציות, התכחשות למדע והובלת מסע צלב שכולל הפצת שקרים מתועבים שאף הגיעו לאחרונה לכדי הסתה של ממש נגד רופאות ורופאים.
לא יעלה על הדעת שאותם גיבורים שנמצאים בחזית המלחמה בקורונה, יהיו מושא להתקפות פרועות ומרושעות מצד מי ששמו לעצמם כמטרה עוד הרבה לפני התפרצות הנגיף, להיאבק בכל תגלית מדעית והצלחה רפואית.
אל תטעו: מפיצי הכזבים לא נולדו בתקופת הקורונה – הם רק מנצלים אותה עד תום. הם התנגדו ועדיין מתנגדים לחיסונים שפותחו כבר לפני עשרות שנים, אשר בלעדיהם תוחלת החיים הייתה עומדת על מחצית מזו הנוכחית, תוך סכנה של ממש לאנושות כולה. הם משתמשים בחשש הטבעי שיש לרבים מאיתנו בתקופה של מגפה עולמית, בכדי לזרוע פאניקה ולחבל בתוצאות המעולות והחד משמעיות של מבצע החיסונים.
אפילו בסביבתם של מתנגדי החיסונים נרשמו לא מעט מקרים של התפכחות והכאה על חטא, זאת רק לאחר שחוו לצערנו מקרוב את הקטלניות של המחלה
בחלק מהמקרים מדובר בבעלי אינטרס מובהק, לרבות אינטרס כלכלי, מצד מי שעומדים מאחורי תעשייה של מוצרים ושירותים מפוקפקים. אלה אותם אנשים שמנסים לשכנע לא להגיע למיון אפילו במקרה של עקיצת עקרב או הכשת נחש. לצערנו הם לא מסתפקים רק בקבלת החלטות אישית שמסכנות את עצמם, אלא פועלים באופן אקטיבי כדי לסכן גם אחרים.
קו אדום בוהק נחצה לאחרונה, כאשר מתנגדי החיסונים ומכחישי המדע החלו להשוות בין פרופ' גליה רהב מהמרכז הרפואי שיבא לבין אדולף היטלר. לא פחות. רהב, בת לניצולי שואה בעצמה, הייתה הראשונה להקים בישראל מחלקת קורונה והפכה במהרה לכתובת עבור צוותים רפואיים מכל העולם. ביום העצמאות האחרון היא נבחרה להשיא משואה בשם כל רופאות ורופאי ישראל, ואלה ניצבים כעת לצידה בזרועות משולבות מול כל אותם דורשי מדון וזדון.
ההתקפות האלה על פרופ' רהב ועל רופאות ורופאים נוספים, הביאו אותי השבוע לפנות אל היועמ"ש ואל מפכ"ל המשטרה, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית בעניין ההסתה והאלימות נגדם. חופש הביטוי אינו כולל את חופש השיסוי והביזוי, ואסור שנשלים עם פרקטיקות כאלה לעולם.
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021ועידת ידיעות אחרונות ו - ynet בנייני האומה ירושלים 2021צילום: אלכס קולומויסקי
זה כבר מרגיש כמעט מיותר לציין, אבל בעידן של רשתות חברתיות ופייק ניוז, אולי מוטב לחזור על העובדות: החיסונים נגד קורונה עובדים, ואפילו עובדים מצוין. למעשה, הממצאים שזורמים אלינו מקופות החולים בכל יום נתון, מעידים על תוצאות מוצלחות אפילו יותר מאלה של הניסויים הקליניים שנערכו לפני שהחל מבצע החיסונים. שיעור היעילות אחרי המנה השנייה עומד על 96%, וזה בא לידי ביטוי באופן מובהק בנתוני המאומתים, המאושפזים והחולים הקשים.
לאחרונה, אפילו בסביבתם של מתנגדי החיסונים נרשמו לא מעט מקרים של התפכחות והכאה על חטא, זאת רק לאחר שחוו לצערנו מקרוב את הקטלניות של המחלה. התפקיד שלנו, לא רק של הצוותים הרפואיים אלא של החברה כולה, הוא להאיץ את שלב ההתפכחות במינימום מקרים טראגיים בדרך. אפשר וצריך לעשות את זה באמצעות שיח בריא והסברה, תוך אפס סובלנות לשקרים ולגילויי אלימות והסתה.
  • פרופ' ציון חגי הוא יו"ר ההסתדרות הרפואית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com