במשך שנים שבדיה לא סבלה מאלימות נשק, והייתה אחת המדינות עם שיעור אירועי הירי הנמוך באירופה. בשנים האחרונות המגמה השתנתה, ולפי דו"ח שפורסם היום שיעור אירועי הירי הקטלניים במדינה הוא מהגבוהים ביבשת.
כ-10 מיליון תושבים חיים בשבדיה. לפי הנתונים המאומתים, בשנת 2019 נורו למוות 42 בני אדם במדינה. הנתונים מ-2020 מלמדים שגם אשתקד נהרגו יותר מ-40 איש באירועי ירי בשבדיה: 47 נהרגו ו-117 נפצעו ביותר מ-360 תקריות.
2 צפייה בגלריה
שבדיה זירת רצח של ילדה בת 12 שנורתה למוות מכדור תועה
שבדיה זירת רצח של ילדה בת 12 שנורתה למוות מכדור תועה
זירת רצח של בת 12 שנורתה למוות מכדור תועה בפרברי שטוקהולם
(צילום: רויטרס)
דו"ח של המועצה השבדית הלאומית למניעת פשיעה השווה נתונים מ-22 מדינות באירופה. לפי הנתונים, רק בקרואטיה שיעור קורבנות הירי (מספר הרוגים ביחס לגודל האוכלוסייה) היה בארבע השנים האחרונות גבוה מבשבדיה. לפי הדו"ח שבדיה היא המדינה היחידה באירופה שבה מספר קורבנות הירי עלה משמעותית בשנות האלפיים. בדו"ח נכתב כי הממוצע האירופי הוא 1.6 קורבנות ירי למיליון תושבים, ובשבדיה הממוצע הוא 4 למיליון.
"שבדיה הפכה ממדינה שכמעט נמצאת בתחתית הדירוג באירופה למדינה בצמרת הגבוהה", אמרה קלרה הרדילובה סלין, חוקרת במועצה הלאומית למניעת פשיעה. על התפתחות המגמה אמרה סלין שאירוע גורר אירוע: "אנחנו לא יודעים למה, זה סוג של הדבקה חברתית. אם יש ירי – בדרך כלל תוך זמן קצר יש ירי באותו אזור".
2 צפייה בגלריה
שבדיה חשד ל פיגוע דקירה בעיירה וטלנדה
שבדיה חשד ל פיגוע דקירה בעיירה וטלנדה
(צילום: רויטרס)
אחרי שנים ארוכות של דעיכה במספר אירועי הירי בשבדיה, מאמצע העשור הראשון של שנות האלפיים המגמה השתנתה - ומספר ההרוגים החל לעלות. מאז המגמה נמשכת. ברוב המדינות באירופה התמונה שונה לגמרי, ושיעור אירועי הירי הקטלניים נמצא בירידה.
לפי הדו"ח השבדי 8 מכל 10 אירועי ירי מתרחשים ב"סביבה פלילית" וקשורים לארגוני פשע ולסכסוכי כנופיות במדינה. סיבות אחרות לעלייה בשיעור אירועי הירי הן סחר בסמים וחוסר אמון במשטרה בחלקים מהחברה השבדית.