משרד הבריאות פרסם אמש (ראשון) את שלבי היציאה המדורגת מהסגר שהוטל בישראל בתקופת החגים, לקראת הדיון בקבינט הקורונה שייערך ביום שלישי. מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרועי פרייס, אמרה בתדרוך לתקשורת כי הנתונים מעודדים אך יש לפעול בזהירות. "אנחנו עדיין לא חושבים שהגענו ליעד", אמרה. "נראה את הנתונים של היום ומחר. אנחנו מקווים שעם השליטה על התחלואה יירדו מספרי המתים והחולים הקריטיים".
  • לקריאת מתווה משרד הבריאות ליציאה מהסגר - לחצו כאן
לפי מתווה משרד הבריאות, בשלב הראשון שיחל כנראה בשבוע הבא, תתאפשר יציאה מהבית למרחק העולה על קילומטר, ייפתחו גני הילדים, תתאפשר עבודה ללא קהל, יבוטל האיסור על מפגשי משפחות גרעיניות, תבוטל הגבלת ההפגנות וייפתחו חופי הרחצה והגנים הלאומיים. בנוסף, התחבורה הציבורית תפעל באופן מצומצם ונתב"ג ייפתח לטיסות.
מכאן והלאה יתבצע כל שלב תוך שבועיים, בכפוף לשני מדדים: מספר הנדבקים החדשים ביום ומקדם ההדבקה (מספר האנשים שכל חולה מאומת מדביק לא יהיה גבוה מ-0.8).
לפיכך, בשלב השני, אחרי חודשים ארוכים של למידה מרחוק לסירוגין, תיפתח מערכת החינוך באופן הדרגתי. לפי מתווה משרד הבריאות, כיתות א'-ד' יחזרו ללמוד ב-2 בנובמבר, וכיתות ה'-י"ב רק ב-27 בדצמבר, בשלב השישי.
יו"ר הנהגת ההורים, מירום שיף, זעם ואמר כי לא ייתכן שקניות בקניונים ונסיעות לחו"ל יתאפשרו לפני החזרה ללימודים: "לא יכול להיות שמוותרים בכזו קלות דעת על דור שלם. מעציב לראות את סדרי העדיפויות של מדינת ישראל, שהציבה את החינוך בתחתית סולם החשיבות. יש לפתוח את הלימודים בגנים וביסודי עם החזרה למקומות העבודה, לפני הקניונים והנסיעות לחו"ל, ולהחזיר כעבור שבועיים גם את התלמידים שניגשים לבגרות בקבוצות קטנות. במקביל יש לבטל את חובת הנוכחות בבתי ספר למשפחות בסיכון ולצמצם את היקף החשיפה של התלמידים לאנשי צוות. או שהקורונה פגעה גם בסדרי העדיפויות הלאומיים והציבור לא עודכן על כך".
4 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
כיתה ריקה בחולון. "מוותרים בקלות דעת על דור שלם"
(צילום: עיריית חולון)

בשלב השלישי, שיגיע ב-15 בנובמבר בתנאי של עד 500 נדבקים חדשים ביום, תתאפשר קבלת קהל במגזר הציבורי והפרטי, יתאפשרו מסחר, צימרים ובתי תפילה.
בשלב הרביעי, שיגיע ב-29 בנובמבר בתנאי שמספר הנדבקים החדשים ביום לא יעלה על 250 בני אדם ושיעור הבדיקות החיוביות ירד ל-2%, ייפתחו המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר.
תומר מור, מנכ"ל תנועת "מסעדנים חזקים יחד" - המייצגת את המסעדנים, בעלי בתי הקפה והברים בישראל - אמר כי פתיחת העסקים בסוף נובמבר תביא לקריסת מאות מסעדות מעבר לאלה שכבר קרסו: "זו קטסטרופה. סוף נובמבר זה כבר תחילת החורף. כל יום שעובר זהו חוב אבוד והממשלה חייבת להבין זאת. אני פוגש עשרות מסעדנים ושפים שכועסים על המצב ועל החלטות הממשלה ומשתוקקים לשינוי".
לדבריו לא מאוחר לשנות את ההחלטה: "יש לפתוח בתקופה הקרובה את המסעדות לטייק אווי וישיבה בחוץ, תחת מגבלות הריחוק החברתי, אחרת הנזק הכלכלי ימשיך ל-150 אלף העובדים בתעשייה הזו, שמחוסרי עבודה כבר חודשים".

4 צפייה בגלריה
הפגנה של ענף הכושר מול ביתו של יולי אדלשטיין כנגד ההחלטה לסגור את חדרי הכושר
הפגנה של ענף הכושר מול ביתו של יולי אדלשטיין כנגד ההחלטה לסגור את חדרי הכושר
הפגנה של ענף הכושר אחרי הגל הראשון. "בכל העולם פותחים"
(צילום: מוטי קמחי)
גם בחדרי הכושר מאוכזבים מאופן קבלת ההחלטות שלטענתם אינו תואם את נתוני התחלואה בהם. יו"ר ארגון מנהלי בריכות השחייה, מרכזי הספורט והנופש, ניר עוז: "בתוך חדרי הכושר עשינו הגבלות מחמירות ביותר, מחיצות בין מכשיר למכשיר, או רווחים משמעותיים בין המכשירים. זו הגבלה שאנחנו שולטים עלייה. אנחנו יודעים בכל רגע נתון מי נכנס ומה השם שלו. כך אנחנו שומרים על הבריאות של כל אדם. הם ממלאים הצהרת בריאות. אין סיבה שלא לפתוח. בכל העולם פותחים את חדרי הכושר. זה חלק מהבריאות הכללית של ציבור המתאמנים".
לדבריו, הארגון עתר לבג"ץ בבקשה לאשר את פתיחת בריכות השחייה עוד קודם לכן, בהתאם לעמדת ארגון רופאי בריאות הציבור שלפיה הסיכוי להידבק בנגיף במים אפסי: "יש אנשים שזה הכושר שלהם, זה הסדר יום שלהם. כל הקאנטרי קלאבים שפרוסים בכל הארץ משמשים את הציבור הרחב שמגיע לשחייה עממית וטיפולית. בלי זה הם ישבו במיטה ויגססו למוות. פתיחת חדרי הכושר אינה סובלת דיחוי".
4 צפייה בגלריה
רבים יוצאים מנתב"ג
רבים יוצאים מנתב"ג
נתב"ג בימי קורונה. פתיחתו תפגע בתיירות הפנים
השלב החמישי, הצפוי ב-13 בדצמבר, ייפתחו בתי המלון ובריכות השחייה. בענף תיירות הפנים זועמים כי פתיחת נתב"ג לפני אתרי הנופש בארץ תהווה פגיעה נוספת בכלכלה הישראלית. "גם המלונות שהרימו את הראש מעל למים, קיבלו מכה קשה עם הסגר השני שחיסל את תקופת חגי תשרי", אמר נשיא התאחדות המלונות בישראל, אמיר חייק.
לדבריו, בוחרים לפתוח את המלונות מאוחר ללא סיבה הגיונית: "אין סיבה הגיונית לתת לישראלים לנסוע למלונות ביוון שאינם מפוקחים על ידי התו הסגול, ולא להרשות להגיע אל מלונות הפועלים לפי התו הסגול שקבע ואישר משרד הבריאות הישראלי. ישראלים צריכים את המלונות כפי שהמלונות זקוקים לישראלים".
בשלב השביעי, המתוכנן ל-10 בינואר 2021, תתאפשר פתיחת אולמות התרבות, הפנאי, כנסים ותערוכות. מאוחר יותר, בהתאם לירידה בתחלואה, יתאפשרו בשלב השמיני התקהלות עם סיכון יותר גבוה כגון חתונות ואירועים אחרים. בשלב התשיעי והאחרון יתאפשרו משחקי ספורט עם נוכחות קהל ופתיחת מועדוני הבילוי.
פורסם לראשונה: 22:03, 11.10.20