שמונה בני אדם נפצעו היום (רביעי), בהם אחד באורח קשה, מקריסת גג של מגרש ספורט בשטח בית ספר יסודי במרכז כדורי שבמועצה האזורית גליל תחתון. מדובר במגרש ספורט שעל גגו הוקמה מערכת סולארית להפקת חשמל. ככל הידוע, הנפגעים הם פועלים שעבדו במקום.
חובשים ופרמדיקים של מד"א דיווחו כי כל הפצועים סובלים מפגיעות רב-מערכתיות. הפצוע שמצבו קשה, גבר בשנות ה-30 לחייו, פונה במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה. שלושה פצועים שמצבם בינוני-קשה פונו לבית החולים פוריה בטבריה, וארבעה נוספים שמצבם קל פונו לבית החולים העמק בעפולה.
3 צפייה בגלריה
גג קרס במרכז האזורי כדורי בגליל התחתון
גג קרס במרכז האזורי כדורי בגליל התחתון
הסככה שקרסה
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
גג קרס במרכז האזורי כדורי בגליל התחתון
גג קרס במרכז האזורי כדורי בגליל התחתון
(צילום: עידו ארז)
הקריסה התרחשה סמוך לשעה 12:00 במתחם הספורט של בית הספר השייך למועצה אזורית הגליל התחתון. במועצה אמרו שבימים אלה הם מקימים כ-20 סככות מעל למגרשי הספורט ביישובי המועצה, ועליהן פאנלים סולאריים. הסככה קרסה בזמן העבודות להקמתה. במועצה הדגישו כי אתר העבודות מגודר, וכי לא הייתה אליו גישה לתלמידים ולאנשי הצוות החינוכי. אחרי התקרית פונו התלמידים לבתיהם בהסעות של המועצה.
"כשהגענו למקום ראינו הרס רב מאוד, לאחר שסככת ברזל קרסה באתר בנייה", סיפרו הפרמדיק ויסאם זועבי והחובש מוריס הריש ממד"א. "במקום היו שמונה פצועים ששכבו בהכרה, וחלקם היו לכודים. תוך כדי פעולות חילוץ ממושכות הענקנו להם טיפול רפואי מתקדם ומציל חיים שכלל חבישות, קיבועים, עצירת דימומים ומתן תרופות לכאב. לאחר שחולצו העלינו את הפצועים לניידות הטיפול הנמרץ ופינינו אותם לבתי החולים תוך המשך טיפול רפואי מתקדם כשמצבם יציב. הפצוע הקשה פונה במסוק לבית החולים כשהוא במצב קשה, מורדם ומונשם
ראש המועצה ניצן פלג שהגיע לזירה אמר ל-ynet: "נברר את האירוע, שכל העבודה נעשתה לפי הנהלים. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים".
במשרד העבודה אומרים כי האתר לא דווח למינהל הבטיחות כנדרש בחוק. כמו כן ציינו כי נגד החברה שהקימה את הפאנלים הסולאריים ("ב.ד.ט.ח אנרגיה סולארית לישראל") הוצאו בעבר צווי בטיחות בגין פעילותה באתר בבאר שבע. חזי שורצמן, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות, אמר ל-ynet כי מדובר באירוע חמור מאד: "האתר לא דווח על פי חוק למינהל הבטיחות. אנו מנחים שוב את חברות הבנייה לדווח למינהל על כל התחלת בניה בשטח. אי דיווח יכול לגרום לחוסר פיקוח ולפגיעה בעובדים". לדבריו, "את החקירה מובילה כרגע המשטרה, אבל אנחנו הוצאנו צווי בטיחות להפסקה של כל העבודות באתר עד להודעה חדשה".
3 צפייה בגלריה
גג קרס במרכז האזורי כדורי בגליל התחתון
גג קרס במרכז האזורי כדורי בגליל התחתון
(צילום: עידו ארז)
את הסככה בונה החברה הכלכלית של גליל תחתון, יחד עם החברה הכלכלית של כפר סבא. את הפאנלים הסולאריים מתקינה חברה בשם ב.ד.ט.ח. אנרגיה סולארית לישראל.
מנכ"לית הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה ד"ר הדס תגרי אמרה בעקבות המקרה: "תאונות קטלניות וקשות במהלך התקנת פנלים סולאריים על גגות מבנים תעשייתיים או חקלאיים הפכו נפוצות - התאונה הקשה מרובת הנפגעים היום היא השישית לפחות בשנתיים האחרונות. זאת, בשל הסיכון הרב בעבודה על גגות שבירים, תלולים או נטולי מעקות, אי-הקפדה על נהלי הבטיחות הנדרשים מצד חברות האנרגיה ורגולציה ואכיפה לא מספקות". היא קראה לשינוי הרגולציה מצד משרד העבודה, ולהגברת האכיפה מצד הרשויות.
גם הארגון "קו לעובד" הדגישו את ריבוי התאונות בענף התקנת הפאנלים הסולאריים: "התפתחותו של ענף זה, ומספר הפצועים וההרוגים בו, מחייבים רגולציה לתחום התקנת הפאנלים הסולאריים ואת הגברת האכיפה".
בשבוע שעבר נהרג תושב נהריה בשנות ה-50 לחייו בנפילה מגובה במפעל שבו עבד באזור התעשייה מגדל תפן שבגליל המערבי. בהודעת המשטרה צוין כי הוא נפל לפיר בעומק של כשישה מטרים תוך כדי עבודתו באחד ממחסני המפעל.
בחודש שעבר נהרג ראיד סלמה (43), תושב כסרא סמיע, בקריסת תקרה בזמן שעבד בשיפוץ ביתו של קרוב משפחה. הוא אושפז במשך כשבוע בבית החולים לגליל בנהריה, ולבסוף מת מפצעיו.
בכתבה זו שולבו צילומים שהופצו ברשתות החברתיות. אם ידוע לכם המקור - כתבו לנו למייל האדום