כשסוכנות הידיעות הירדנית הרשמית הכריזה בליל 4 באפריל על מבצע המעצרים שבו – כפי שחשפו עיתונים מעבר לים – הושם במעצר בית הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך עבדאללה, הוסבר המבצע הזה ב"נסיבות ביטחוניות". בעולם נפוצו שמועות על ניסיון הפיכה, בעמאן האשימו את הנסיך בחתירה תחת המלך, אבל לפחות באופן רשמי צירוף המילים המסתורי "נסיבות ביטחוניות" נותר בלתי פתור: מה בדיוק עשה חמזה, נסיך פופולרי ואהוד בקרב בני עמו, שהעמיד את כוחות הביטחון על רגליהם?

4 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה והנסיך חמזה. מפגשים עם מנהיגי השבטים
(צילום: רויטרס)
הפתרון טמון כנראה בסרטון הווידאו שהעביר הנסיך הירדני בחשאי ל-BBC הבריטי בעודו שוהה במעצר הבית. בסרטון, שבו מתח חמזה ביקורת מרומזת חסרת תקדים על המלך עבדאללה, סיפר הנסיך כי מפקד צבא ירדן ביקר אותו בביתו ועדכן אותו שמרגע זה אסור לו לצאת או ליצור קשר עם אנשים אחרים, אחרי שבפגישות כלשהן שבהן נכח הושמעה ביקורת על עבדאללה ועל בית המלוכה. הפגישות הללו, כך נודע בהמשך, נערכו עם אנשי שבטים מקומיים.
כדי להבין את משמעות המפגשים שבהם הושמעה לכאורה ביקורת על המלך יש להכיר את המבנה השבטי שעליו מבוסס הסדר הפוליטי בירדן ושבו תלוי גם בית המלוכה. החברה הירדנית המקורית, כלומר אותה אוכלוסייה שישבה בעבר הירדן אחרי קביעת גבולות המדינה ולפני שהגיעו הפליטים הפלסטינים ופליטים אחרים, מורכבת משבטים בדואיים שונים המנהלים מערכות יחסים מורכבות זה עם זה. שבטים אלה עורכים מפגשים בין מנהיגיהם, שולחים את בניהם לשרת בצבא ירדן ובכוחות הממלכה ומחזיקים בעמדות כוח פוליטיות. מלך ירדן עצמו נוהג להיפגש עם נציגיהם לצורך התייעצויות ושואב מהם את כוחו ואת הלגיטימציה שמאפשרת לו לעמוד בראש המדינה.
4 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
הנסיך חמזה. פופולרי בציבור, גם בגלל הדמיון למלך חוסיין
(צילום: רויטרס)
"השבטים הם התומכים העיקריים של המשפחה ההאשמית השולטת בירדן, ויחד איתה – הם למעשה אבן היסוד של ירדן", אומר ל-ynet הפרשן והחוקר הירדני איימן חונייטי. "לכן השבטים הם גורם חשוב מאוד בשמירה על ביטחון הממלכה ועל יציבותה, ומסיבה זו 'פרשת חמזה' הייתה גורם משמעותי מאוד לעתידה של ירדן". הרעיון שמבטא חונייטי פשוט: מכיוון שהשבטים מחזיקים ברוב עמדות הכוח וההשפעה בירדן, מצב שבו יעבירו את תמיכתם מעבדאללה השני לאחיו למחצה חמזה יהיה אִיום משמעותי על שלטון המלך. מצד השבטים, המשך הכרתם בשלטון עבדאללה תלוי בשמירה על כוחם בתוך המבנה השלטוני, ופגישות עם חמזה שבהן מותחים נציגיהם ביקורת על התנהלות המלך עלולות לסמן ראשיתה של התקוממות עתידית אפשרית.
לפי מפקד האוכלוסין האחרון שנערך בירדן, בשנת 2015, חיו בה אז כ-9.5 מיליון תושבים, כש-2.9 מיליון מהם אינם אזרחים ירדנים. עם אלה נמנו בין השאר פליטים פלסטינים, שמספרם לפי ירדן הוא כ-630 אלף, וכן פליטים עיראקים וסורים. גורמים בינלאומיים, לעומת זאת, מעריכים כי מספר הפלסטינים בירדן גבוה בהרבה, וכי למעשה הם מהווים כחצי מאוכלוסיית המדינה. מכל מקום, משמעות הנתונים היא כי הכוח הפוליטי במדינה נתון בידי פחות מחצי מהאוכלוסייה, אותם צאצאי שבטים עבר-ירדניים מקוריים. לפי הערכות אחדות, שיעורם של אלה באוכלוסייה הוא רק כ-20%.

נסיך עממי שהתחתן עם בת שבטים

שורשים של מתיחות אפשרית בין עבדאללה השני לאחיו חמזה יכולים להימצא כבר עם עלייתו של עבדאללה לשלטון ב-7 בפברואר 1999, אחרי מות אביו המלך חוסיין. חמזה, אחיו למחצה של המלך עבדאללה ובנה של המלכה נור, אשתו הרביעית של המלך המנוח חוסיין, כיהן כיורש העצר בחמש השנים הראשונות לשלטונו של עבדאללה, ומתוקף תפקיד זה שימש כאדם שאמור לרשת את הכתר אחרי לכתו של עבדאללה. אלא שב-2004 הדיח אותו עבדאללה לטובתו בנו-שלו, חוסיין.
ציוץ שפרסמה בטוויטר אמו של חמזה, המלכה נור, אחרי חשיפת הפרשה והמעצרים, נראה לרגע כאילו מלמד שהבן ואמו מעולם לא מחלו באמת למלך על ההדחה מתפקיד יורש העצר: "אני מתפללת שהאמת והצדק ינצחו, עבור כל הקורבנות החפים מפשע של ההכפשה הזדונית הזאת", כתבה אלמנתו של המלך חוסיין. "שאלוהים יברך אותם ויגן עליהם".
חמזה נחשב לאדם אהוד יחסית על השבטים הבולטים בירדן, והוא זוכה לתמיכה עממית רחבה. תורמת לכך העובדה שבניגוד למלך עבדאללה, שאשתו רניה היא ממוצא פלסטיני, נישא חמזה לאישה המשתייכת לאוכלוסייה השבטית. הוא גם נחשב לעממי יותר, ואף דומה במראהו לאביהם, המלך המנוח חוסיין.
4 צפייה בגלריה
המלכה נור ירדן שנת 2004 עם הנסיך חמזה
המלכה נור ירדן שנת 2004 עם הנסיך חמזה
הנסיך חמזה ואמו המלכה נור ב-2004. הודח מתפקיד יורש העצר
(צילום: AP)
ספק אם המעשים שבגינם יצאה ירדן למבצע המעצרים אכן היו ניסיון הפיכה, כפי שהוצגו הדברים בחלק מכלי התקשורת במערב, וייתכן כי היה זה עוד ניסיון לנטרל איום פוטנציאלי עתידי, אבל לדברי הפרשן חונייטי, אין ספק שה"מזימה" הייתה חמורה מאוד. "חשיפתה של המזימה נותנת לצבא ולמנגנוני הביטחון הירדניים הזדמנות פז לתקן את הטעויות שעשתה ב-100 השנים הראשונות לקיומה", הוא אומר. כוונתו לכך שבמקרי התקוממות קודמים לא טופל שורש הבעיה, אלא השלטונות הסתפקו ב"כיבוי מקומי של האש".