צוות המומחים של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו המליץ הבוקר (ראשון) לחדש את הלימודים בכיתות א'-ד' בקפסולות ביישובים שנערכו לכך. ראשי רשויות תמכו בכך היום בשיחה עם ynet ואף קראו להעברת הסמכויות בנושא לראשי הערים.
ביום שישי החליטו משרד החינוך ומשרד הבריאות על שינוי התקנות האוסרות על קיומן של פעילויות חינוכיות בשטח פתוח. לאור זאת, יוכלו בתי הספר לקיים את הפעילויות הללו במרחבים הפתוחים - בתנאי שיהיה מדובר בקבוצות של עד תשעה תלמידים והם יעטו מסכות.
2 צפייה בגלריה
ראשי הרשויות: תנו לנו אחריות על התלמידים
ראשי הרשויות: תנו לנו אחריות על התלמידים
הכותרת מהשבוע שעבר ב"ידיעות אחרונות"
2 צפייה בגלריה
בית ספר ניצני אשכול
בית ספר ניצני אשכול
ארכיון
(צילום: בראל אפרים)
ראש העיר דימונה בני ביטון התייחס היום בשיחה עם אולפן ynet למתווה הלימודים בחוץ ואמר כי הוא "חיבק זאת באהבה". לדבריו,"אני כבר לפני שלושה שבועות התחלתי עם זה, במיוחד עם הכיתות למצוינות שלנו, של הרובוטיקה, של 5 יחידות פיזיקה, מתמטיקה ואנגלית. כמובן שהילדים שלומדים במב"ר ובכיתות אומ"ץ כבר הוחזרו מזמן למערכת החינוך שלנו. אני חושב שאני הולך להרחיב את זה".
ביטון אמר כי החורף המתקרב לא יהווה מכשול למתווה בעירו: "אני שומע מה אומרים האחרים, שהחורף מגיע ואיתו הגשם. יש לנו סככות בבתי הספר שלנו, דימונה היא עיר דרומית, לא יורד הרבה גשם. חשוב לנו להחזיר כמה שיותר מהר את הילדים ובמיוחד את הילדים המצטיינים האלה".


ביטון קרא לפתוח את כיתות א'-ב' ולהעביר את הסמכויות לראשי הערים: "אני קורא בקריאה נרגשת, וכתבנו - יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס וראשי הרשויות - מכתב לרה"מ הקורא להחזיר את הלימודים כמה שיותר מהר, בעיקר לגיל הרך, כדי שנתניע את כל נושא התעסוקה. אי אפשר בלי מערכת החינוך, במיוחד בגיל הרך. ראשי הערים יודעים לנהל את זה טוב ואנחנו רואים איך הם מנהלים ואיך התחלואה יורדת ורואים ש-90%-85% מהערים שלנו מוגדרות היום כירוקות".
גם ראש העיר רעננה חיים ברוידא אמר כי הוא לא חושש מהגשם: "אני מודאג מאוד ממצבם של בני הנוער, ורוצה להחזיר את כולם לתוך המסגרות. מהגל הראשון פניתי במכתבים לשר החינוך, לשר הבריאות, אנא תאפשרו לנו כראשי רשויות לפעול. אנחנו עמוד השדרה של מדינת ישראל. הוכחנו לכל אורך המשבר הזה כשלא הייתה הממשלה ולא היה למי לפנות, שאנחנו יודעים לנהל את העיר שלנו, תנו לנו להפעיל את הדברים האלה".

לדברי ברוידא, "הנערים יושבים בבית, מעשנים סמים, משתמשים באלכוהול. הם יוצאים החוצה בלילות, אסור לנו להגיע למצב הזה. אני שמח ששרי החינוך הבריאות קיבלו את העמדה שלי. אתמול קיבלנו את ההודעה שאפשר להתחיל במנגנון הזה של הלימודים. יש לנו פארק ענק של 200 דונם, שאנחנו יכולים לחלק ועשינו שם כבר את החלוקה מראש, אפשר לבוא ולראות. יש לנו חלוקה של קיימות, של ספורט, חברה, טבע, מוזיקה, אמנות. אפשר לקחת את התלמידים ולהביא אותם למקום פתוח, כדי שיוכלו לחוות גם את החוויה של להיות אחד עם השני".
-אבל איזה מתווה יש לך, ראש העיר, להבטיח שלא תהיה תחלואה? "אנחנו מדברים על מורה ותשעה תלמידים. יש לנו אגב מסה של 5,300 איש שרשומים כמתנדבים, בניהם גם הרבה שעזבו את מערכת החינוך. הם מוכנים היום לבוא ולהצטרף למנגנון הזה. אנחנו חייבים לתת אוויר לילדים האלה. רבותיי, אנחנו נמצאים במציאות שהיא מאוד לא בריאה, מצוקות נפשיות.

"אנחנו עובדים ויש לנו פה רשת של אנשים שנמצאים מול התלמידים. פתחנו בלילות גם משחקיות לילדים, פעילות לילדים. אנחנו מזהים כל ילד שרוצה לקבל טיפול והוא מקבל טיפול. הערים מסודרות, באמת, וזה לא משנה אם זה בדרום או בצפון. תנו לנו לעבוד, אל תגבילו אותנו".
שר החינוך יואב גלנט קיים היום התייעצות מקצועית עם ראשי רשויות לקראת חידוש הלימודים במוסדות החינוך. במהלך השיחה, בה השתתפו ראשי הערים רמת גן, אשקלון, הרצליה, ראשון לציון, כפר סבא, ירוחם, אופקים, מודיעין עילית, יקנעם עילית ואום אל פחם, הביעו ראשי הערים בפני גלנט את הצורך הדחוף שבפתיחת מוסדות החינוך, בפרט בגילים הנמוכים.
לטובת פתיחת מוסדות החינוך בבתי הספר היסודיים, דרשו ראשי הרשויות תוספת תקציבית לטובת פיצול כיתות א׳-ב׳ וציינו כי "לא ניתן לקיים שגרת לימודים, בסיסית ככל שתהיה, ללא תוספת תקציב משמעותית".
גלנט הסביר במפגש את עמדת משרד החינוך לקראת דיון קבינט הקורונה היום, שצפוי לדון בהחזרת התלמידים לבתי הספר היסודיים, ואמר: "אנו נעשה כל שנדרש כדי לפתוח את מוסדות החינוך במתווה שיאושר על-ידי משרד הבריאות ויתוקצב על-ידי משרד האוצר. משרד החינוך יוסיף לפעול בשיתוף פעולה, תוך הקצאת סמכויות ומשאבים לראשי הערים ומנהלי בתי הספר".
אלפי הורים חתמו בסוף השבוע על עצומה לקראת קבינט הקורונה בדרישה להחזיר את הילדים לבתי הספר בהקדם בצורה אחראית ובטוחה ולא רק את תלמידי כיתות א'-ד'. הנהגת ההורים הארצית שיזמה את העצומה תובעת להציב על שולחן הדיונים גם את ילדי כיתות ה' עד י"ב ולא להמשיך להשאיר אותם בבית חודשים ארוכים נוספים. "החינוך הוא העתיד של ילדינו והביטחון להמשך קיומה של מדינת ישראל", נכתב בעצומה.
אמש התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להקלות שבדרך ואמר במסיבת העיתונאים בקריה כי "צריכים להחליט על השלבים הבאים. אנחנו מעוניינים לפתוח את הלימודים, יש בעיות ושאלות שעלו בישיבה האחרונה. ייתכן שנפתח בהדרגה וייתכן שנפתח גם את העסקים בהדרגה. אולי נעשה תמהיל קצת שונה, אבל שילווה בהקפדה על הכללים".