4 צפייה בגלריה
תלמידי בית ספר אלונים
תלמידי בית ספר אלונים
תלמידי בית ספר אלונים באור יהודה. יוצאים לחופש הגדול
(צילום: יובל חן )
1,636,000 ילדי גנים ותלמידי בתי הספר היסודיים יוצאים היום (רביעי) אל חופשת הקיץ, אחרי שנת לימודים משונה וכאוטית במיוחד. לפני כשבוע יצאו לחופשה גם 783,000 תלמידי חטיבות הביניים והחטיבה העליונה, והיום יפתחו את הקיץ גם יותר מ־210,000 עובדי הוראה.
התלמידים יגיעו היום למסיבות סיום כיתתיות וקבלת תעודות, וייצאו אל חופשת הקיץ בתום שנה שכללה סגרים חוזרים, למידה מרחוק, ריחוק חברתי ופערים לימודיים, חברתיים ורגשיים.
בין 1 בספטמבר בשנה שעברה ועד היציאה מהסגר ב-18 באפריל למדו בבתי הספר היסודיים ובגנים רק 84-43 ימים פרונטליים, בהתאם ליישוב ולמוסד שבו למדו. מאז היציאה מהסגר האחרון למדו ילדי הגנים ובתי הספר 63 ימים פרונטליים בלבד. הלימודים המקוטעים גבו מחירי עתק מהילדים ובני הנוער - לפי נתוני משרד החינוך, כ-30 אחוזים מהתלמידים דיווחו על מצוקה רגשית, כ-60 אחוז מהיועצות החינוכיות אמרו שתלמידיהן דיווחו על תחושת בדידות והשירותים הפסיכולוגיים החינוכיים דיווחו על עלייה של 25 אחוזים בסיכוי לאובדנות בקרב תלמידים.
4 צפייה בגלריה
תלמידי בית ספר אלונים
תלמידי בית ספר אלונים
תלמידי בית ספר אלונים
(צילום: יובל חן )

עלייה בשיעור הנשירה

גם מבחינה לימודית התרחשה פגיעה משמעותית דווקא בגילי הבסיס, שמשמעותה תתברר רק בשנים הקרובות. במשרד החינוך מדווחים על פגיעה של כ-30 אחוז ברכישת המיומנויות הבסיסיות בקרב תלמידי כיתות א'-ג', בדגש על פגיעה משמעותית במיומנויות שפה ויכולות קריאה, וכן על פגיעה של כ-25 אחוז במיומנויות המתמטיקה והלשון של תלמידי כיתות ד'-ו'.
"פערים לימודיים רבים נוצרו במקצועות הדורשים רצף לימודי כאנגלית, מתמטיקה, מדעים, שפה וכיוצא בזה, ותלמידים חוו רגשות שליליים רבים בשל ההסתגרות בביתם במשך חודשים רבים", הסביר פרופ' יזהר אופלטקה מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. "פגיעה רבה חוו התלמידים המגיעים מרקע חברתי מוחלש שנותרו בבתיהם וברחובות ללא מענה רגשי, לעיתים ללא מבוגר שילווה אותם מקרוב בתהליך הלמידה. התוכניות המיוחדות שנועדו ללוות אותם חדלו לפעול והילדים התנתקו בעצם מהווי בית הספר. הפערים בינם לבין חבריהם גדלו בצורה ניכרת".
4 צפייה בגלריה
תלמידי יסוד מרחבים
תלמידי יסוד מרחבים
יוצאים לחופשת הקיץ. תלמידי בית החינוך מרחבים
(צילום: הרצל יוסף )
פרופ' מיכל בלר, נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך, הוסיפה: "לצד ההזדמנויות שפתחה הלמידה מרחוק לחלק מהתלמידים, היא גרמה גם לעלייה בשיעור הנשירה. הפערים נבעו בחלקם מהבדלים בנגישות לאמצעי מחשוב ולאינטרנט, במיומנויות של למידה עצמית ומהיעדר סביבה תומכת בבית".
לפי פרופ' בלר, הפערים משפיעים בעיקר על תפוקות בטווח הקצר, וניתנים לצמצום בטווח הארוך באמצעות בניית תוכניות לימודים ממוקדות ומותאמות אישית. ממסמך שהוכן על ידי ארגון OECD עולה כי הנפגעים העיקריים מגיעים ממשפחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, משפחות מהגרים, ילדים שסבלו מאלימות בבית וכן ילדים עם צרכים מיוחדים.

אתגרים נפשיים

מנהלת השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך, עינב לוק, מזהירה כי חופשת הקיץ פוגשת את הילדים בתום שנת לימודים מורכבת ולא רציפה. "השנה במיוחד הם ירצו לצאת למקומות הבילוי ועלולים להיחשף להתמודדויות שונות, ולעיתים גם למצבי סיכון ולפיתויים בסביבה הפיזית והווירטואלית", הסבירה. לוק ממליצה להורים לשוחח עם ילדיהם על התמודדות עם מצבי סיכון: "חשוב לחזק אותם, להעביר מסר של אמון באחריות האישית שלהם ובשיקול הדעת שלהם. יחד עם זאת, חשוב להציב בפניהם שאלות והתלבטויות ולסייע להם להתכונן למצבי סיכון".
4 צפייה בגלריה
תלמידי יסוד מרחבים
תלמידי יסוד מרחבים
תלמידי בית החינוך מרחבים
(צילום: הרצל יוסף )
לוק ממליצה להתעניין בכל פעם מחדש עם שאלות, כגון לאן הם הולכים, עם מי, כמה זמן יהיו ומה יעשו שם, מי מארגן את המסיבה וכדומה. לקראת היציאה לבילוי מומלץ להחליט יחד עם המתבגרים על שעת חזרה מותאמת לגילם. בנוסף, כדאי לתאם עם הורים אחרים מדיניות אחידה. גם לאחר הבילוי מומלץ לשוחח עימם ולראות מה מצבם.
במיוחד בתקופת הקיץ חשוב להיות ערניים לשינויים בהתנהגותם של המתבגרים אשר עשויים להעיד על מצוקה כמו חוסר שקט, תוקפנות, הסתגרות וחוסר רצון לשתף פעולה, ובמידת הצורך לפנות לסיוע.