בגלל התפרקות בלוק הימין־חרדים אחרי הבחירות האחרונות וחששו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהחרדים ישתפו פעולה לאחר הבחירות עם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער – החתים אתמול נתניהו את ראשי המפלגות החרדיות על מכתב נאמנות חדש.
נתניהו דרש גם מיו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הצהרת נאמנות בכתב אך סמוטריץ' סירב לחתום. "אין לנו כוונה לחתום על 'מכתבי נאמנות' שהוכחו כחסרי משמעות בעבר ולא הביאו לממשלת ימין", אמר סמוטריץ'. "הנאמנות היחידה שלנו הינה לדרך ולערכים ונהיה חלק רק מממשלה שתבטא אותם".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו. "מכתב חסר משמעות"
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90 , שלו שלום)
2 צפייה בגלריה
מכתב הצהרת נאמנות לנתניהו
מכתב הצהרת נאמנות לנתניהו
ההצהרה החתומה
מי שכן חתמו על מכתב הנאמנות לנתניהו – שהוא מסמך הצהרתי חסר כל תוקף חוקי או משפטי – הם יו"ר ש"ס אריה דרעי, והשר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני (יהדות התורה). "אנו, ראשי המפלגות, מתחייבים להקים יחד ממשלה משותפת כדי לממש הזדמנות מיוחדת להקים ממשלת ימין אמיתית", נכתב במסמך. "הצבעה לכל מפלגה אחרת תביא לממשלת שמאל בראשות לפיד".
בכיר בליכוד טען אתמול שהמהלך נועד לחסום את גדעון סער מלהקים ממשלה עם החרדים אחרי הבחירות. "החרדים מפנים עורף לסער. הם מתחייבים לתמוך אך ורק בנתניהו", אמרו בליכוד.
אחרי סירובו של סמוטריץ' לחתום על המסמך הפיץ אתמול הליכוד את הסכם העודפים בין הליכוד לציונות הדתית, שעליו חתם סמוטריץ' ב־9 בפברואר, שבו נכתב בין היתר: "הליכוד והציונות הדתית מכירים בצורך בהקמת ממשלת ימין חזקה בראשות יו"ר הליכוד בנימין נתניהו".
בליכוד טענו שמדובר בהצהרת נאמנות של סמוטריץ' לכל דבר להקים ממשלה רק בראשות נתניהו, אך במפלגת הציונות הדתית הכחישו והבהירו: "יו"ר הציונות הדתית חתם על הסכם זה רק אחרי שנתניהו התחייב בחתימתו לקווי יסוד ברורים של ממשלת ימין, ובהם שמירה על הזהות היהודית של מדינת ישראל, שמירה על ארץ ישראל וחיזוק ההתיישבות, תיקון מערכת המשפט ועוד".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס אתמול למסמך הנאמנות וקרא ללפיד, סער ובנט: "יאיר, גדעון ונפתלי, התשובה ההולמת להצהרת הנאמנות שנחתמה בין נתניהו לבין ש"ס ויהדות התורה היא חתימה, עוד השבוע, על התחייבות של ישראל ביתנו, יש עתיד, תקווה חדשה וימינה לשיתוף פעולה בין ארבע המפלגות לאחר הבחירות להקמת גוש".