2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
עוד יקימו ממשלה? בנט ולפיד
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גוטמן)
סבב הלחימה בעזה הגיע לסיום, והמגעים להקמת ממשלה עולים שלב: גורמים בגוש השינוי הבהירו אמש (שבת) כי הסיכויים להקמת ממשלה בלי הליכוד עדיין קיימים, למרות שיו"ר ימינה נפתלי בנט אמר לפני כשבוע וחצי בשיחות סגורות שממשלת שינוי ירדה מהפרק.
במהלך ימי הלחימה הראשונים - ועל רקע ההתפרעויות בערים המעורבות - גבר הלחץ על חברי ימינה שלא להקים ממשלה בתמיכת מפלגת רע"מ בראשות מנסור עבאס ובשיתוף מפלגת העבודה ומרצ. בעקבות הפרסום כי בנט נסוג נעצרו המגעים, אולם כעת - כשנותרו 10 ימים לפקיעת המנדט של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד - חוזרת האפשרות הזאת לשולחן.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
במערכת הפוליטית מעריכים - ממשלה בלי הליכוד או בחירות. נתניהו
(צילום: הדס פרוש)

בסוף השבוע תדרכו חלק מחברי גוש השינוי כי בנט כבר לא יוכל לקבל את ההצעה שהועברה לו טרם הודעתו על הפסקת המגעים, אלא שמאחורי הקלעים ובהיעדר חלופות אחרות אומרים גורמים פוליטיים כי ייתכן שההצעה בכל זאת תישאר רלוונטית.
בהקשר זה אומרים הגורמים כי שתי שאלות מרכזיות עולות: האחת, האם בנט בשל לממשלה ללא נתניהו; והשנייה, האם יש לו סיעה להביא איתו למהלך. בנט התמודד מביקורת מבית בין היתר מצד ח"כ עמיחי שיקלי - שהיה הראשון ממפלגתו לצאת נגד ממשלה עם מפלגות המרכז-שמאל. ב"ידיעות אחרונות" נחשף כי בנט דרש ממספר 2 שלו איילת שקד להתפטר מהכנסת כדי להקים ממשלת שינוי, והיא סירבה. השניים הכחישו זאת.
בינתיים, ההערכה במערכת הפוליטית היא שכל עוד יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ויו"ר כחול לבן בני גנץ מסרבים להצטרף לממשלה תחת נתניהו, הדרך היחידה למנוע מערכת בחירות חמישית היא ממשלה ללא הליכוד.
ביש עתיד הודיעו כי יקדמו השבוע חלק מהחוקים נגד נתניהו בוועדה המסדרת, וזאת בתמיכת סער. מדובר, בין היתר, בחוקים להגבלת כהונת ראש הממשלה ובחוק למניעת הטלת המנדט להרכבת ממשלה על מי שהוגש נגדו כתב אישום. בימים הקרובים יחודשו השיחות והמגעים כדי לבחון את האפשרויות שעומדות על הפרק.
פורסם לראשונה: 23:30, 22.05.21