שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און הודה ש"כמעט כל המגזרים" במדינה לא עמדו ביעדים הכלכליים שלהם. קים אמר את הדברים בפתח ישיבת קונגרס נדירה של מפלגת השלטון - הראשונה בחמש השנים האחרונות והשמינית בלבד בתולדות המדינה המבודדת.
ישיבת הקונגרס נפתחה אתמול (יום ג') בפיונגיאנג. באולם היו 7,000 איש - 250 בכירי מפלגת הפועלים, 4,750 צירים ו-2,000 צופים. למרות מגפת הקורונה איש מהנוכחים לא עטה מסכה. צפון קוריאה מתעקשת שמגפת הקורונה לא הגיעה אליה - למרות שישנם דיווחים שטוענים אחרת.
6 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און נואם בישיבת קונגרס מפלגת השלטון ב צפון קוריאה
קים ג'ונג און נואם בישיבת קונגרס מפלגת השלטון ב צפון קוריאה
קים נואם בישיבת הקונגרס
(צילום: EPA)
כשקים נכנס לאולם הנוכחים קמו לכבודו וקיבלו אותו בתשואות. ביום הראשון של הישיבה הודה קים שתוכנית החומש של הממשלה לפיתוח הכלכלה נכשלה, ושכמעט כל המגזרים היו רחוקים מאוד מהיעדים שהוצבו להם. התוכנית לפיתוח הכלכלה בוטלה אשתקד, בחשאי.
השליט הוסיף שהקונגרס צריך לנתח את הטעויות שנעשו בשנים האחרונות, כדי להימנע מהתמודדות נוספת עם "שיעורים כואבים". קים אמר שארצו צריכה לסמוך יותר על עצמה: "אנחנו צריכים לקדם ולהגדיל את ההצלחה והניצחונות שהשגנו במחיר של דם ויזע".
בדיווח של סוכנות הידיעות הממלכתית לא צוין שקים התייחס לשגיאה ספציפית בתוכנית הכלכלית של צפון קוריאה. סוכנויות האו"ם מדווחות על מחסור כרוני בחשמל ובמזון - בין השאר כתוצאה מהסנקציות הבינלאומיות בעקבות תוכנית הגרעין הצפון קוריאנית, אך גם כתוצאה מסגירת הגבולות בגלל מגפת הקורונה והשיטפונות הקשים שפקדו את המדינה.
בישיבת הקונגרס אמור קים להציג תוכנית כלכלית חדשה לחמש השנים הקרובות, ובנוסף לעסוק במצב בחצי האי קוריאה ובמדיניות החוץ של פיונגיאנג. בנאום בקונגרס אמר קים ג'ונג און שארצו השיגה "ניצחון מופלא" בחיזוק כוחה והיוקרה העולמית שלה - התייחסות לפיתוח הצבאי ולניסויים המוצלחים שביצעה ב-2017 בטילים בין יבשתיים, וגם למפגשי הפסגה עם דונלד טראמפ. הוא לא התייחס במפורש לארה"ב, בנאום שהיה שבועיים לפני השבעתו של ג'ו ביידן לנשיאות.
6 צפייה בגלריה
צפון קוריאה נאום קים ג'ונג און
צפון קוריאה נאום קים ג'ונג און
"נאום הדמעות" של קים באוקטובר
(צילום: רויטרס)
הפעם האחרונה שהקונגרס הצפון קוריאני התכנס הייתה ב-2016. זו הייתה ישיבה ראשונה אחרי קרוב ל-40 שנה. באותה ישיבה ביצר הקונגרס את מעמדו של קים כשליט העליון ואת כוחה של השושלת המשפחתית. ישיבת הקונגרס נחשבת לכלי תעמולה מרכזי, שנועדה לעזור לקים ג'ונג און לחזק את אמון הציבור המודאג, על רקע המגפה העולמית והאתגרים הכלכליים המורכבים של צפון קוריאה. בנאומו אמר קים שהאתגרים הנוכחיים של הממשלה הם "חסרי תקדים" והקשים ביותר שהיו לה.
הפרשנים מעריכים שנאומו של קים בקונגרס הוא ניסיון נוסף של הדיקטטור להציג את עצמו כמנהיג "אנושי" ואף "עממי", וכך להגדיל את אהדתו עוד יותר במדינה שבה הוא נהנה מפולחן אישיות נרחב. "נראה שהוא קיבל החלטה אסטרטגית להודות בכישלון כלכלי בשעה שהוא יכול גם להאשים את נגיף הקורונה", אמר שים באום צ'ול, פרשן מסיאול. שים הוסיף שבאמצעות הודאה בטעות קים מטפח תדמית של מנהיג שאוהב את עמו. באוקטובר, בנאום לא שגרתי, קים הזיל דמעה וביקש סליחה מהאזרחים. "לא תמיד אני עומד בציפיות שלכם. אני ממש מצטער", אמר השליט.