שרי הממשלה אמורים להתכנס הערב על מנת לקבל את תמונת המצב העגומה על רקע העלייה בתחלואה והמלצת הפרויקטור פרופ' רוני גמזו להפסיק את הלימודים למשך חודש בתקופת החגים - ובמשרד הבריאות כבר תוקפים את גמזו. בינתיים, נמשכים הדיונים בקבינט הקורונה שמכונס כבר שעות ארוכות, אף שישיבת הממשלה הייתה אמורה להתחיל ב-17:00 אחר הצהריים.
לעיון במתווה שהוצג בקבינט הקורונה - לחצו כאן
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר בהתייחס לתוכנית הרמזור שהחלה רק ביום ראשון השבוע ובמסגרתה הוטל ביום שלישי סגר לילי על עשרות יישובים: "התוכנית הדיפרנציאלית תלך ותקיף עוד ועוד מאות אלפים עד שנגיע למשהו דומה מאוד לסגר כללי. אבד הכלח על התוכנית הדיפרנציאלית".
7 צפייה בגלריה
רוני גמזו מעלה את תוכנית הסגרים בוועדת חוקה חוק ומשפט
רוני גמזו מעלה את תוכנית הסגרים בוועדת חוקה חוק ומשפט
ממונה הקורונה גמזו
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
7 צפייה בגלריה
הגרפים שהוצגו בקבינט הקורונה
הגרפים שהוצגו בקבינט הקורונה
הגרפים שהוצגו בקבינט הקורונה
פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן האשים בדיון בקבינט הקורונה: "נכשלה התפיסה שלפיה אפשר לנהל חיים תקינים במדינה עם רמת תחלואה גבוהה, יותר מאלף ליום, נכשלה. הדרך היחידה לאפשר חיים תקינים בנוכחות הווירוס היא הורדה דרסטית של התחלואה אל כ-100 חולים חדשים ביום. בזבזנו זמן יקר ועכשיו אנחנו נאלצים להפעיל צעדים חמורים יותר לפרק זמן ארוך יותר".
מהמצגת של "מגן ישראל", תוכנית המאבק בקורונה שבראשה עומד פרופ' גמזו, נראית היטב העלייה באמצע אוגוסט במדד R, מקדם ההדבקה. המדד, שכבר היה מתחת ל-1 - היעד שאותו הציב גמזו עם כניסתו לתפקיד - החל לעלות משמעותית באותה עת. גרפים נוספים מראים את העלייה במספר המאומתים ובמספר הבדיקות, מדדים שבהם נשברו שיאים בתקופה האחרונה.
גרף אחר, של שיעור הבדיקות החיוביות, מראה את העלייה המשמעותית בשיעור החיוביים בקרב האוכלוסייה החרדית עם תחילת הלימודים בישיבות, בא' אלול. במהלך חלקים מיולי-אוגוסט שיעור החיוביים בקרב החרדים היה גבוה מאוד (20%). אותו שיעור חיוביים ירד במהלך הקיץ, ואז טיפס שוב לאחר תחילת הלימודים בישיבות.
גרף נוסף מראה את הזינוק במספר החולים קשה, ואת ההתפלגות. אם ביוני היו פחות מ-100 חולים קשה, הרי שכעת יש כבר 487 חולים שמצבם קשה. בהם – יותר מ-100 באוכלוסייה הערבית, כ-50 באוכלוסייה החרדית והיתר - באוכלוסייה הכללית. על פי התחזית, ב-17 בספטמבר, בעוד שבוע בלבד, כבר יהיו כ-550 חולים קשה.
הגרפים מראים גם עליית ברורה במספר הנדבקים בקרב גילאי בתי הספר מתחילת שנת הלימודים, הן באוכלוסייה החרדית, הן בערבית והן בכללית. לפי הנתונים, נכון לאתמול נדבקו בקורונה 375 תלמידי בית ספר, 74 ילדי גן ו-463 תלמידי ישיבה. בסך הכול נמצאים בבידוד יותר מ-13 אלף תלמידים (9,145 תלמידי בית ספר, 2,440 ילדי גן ו-1,748 תלמידי ישיבות). שר החינוך יואב גלנט אמר עם זאת כי "מערכת החינוך בטוחה".
מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, אמר כי "תחלואת הקורונה במערכת החינוך עולה בקצב מסחרר. עבודת המורים והמנהלים ושהיית התלמידים בבתי הספר הפכה למסוכנת ומסכנת, ומערכת החינוך הפכה שוב למדגרת קורונה". לוי קרא לממשלה להעביר את מערכת החינוך ללמידה מרחוק "עד יעבור זעם", כלשונו.

לפי המצגת של "מגן ישראל", נכון ל-8 בספטמבר, 39 יישובים בישראל הם "אדומים" (15% מכלל היישובים וכ-20% מהאוכלוסייה), 57 יישובים כתומים (22% מכלל היישובים וכ-42% מהאוכלוסייה), 71 צהובים (27% מהיישובים וכ-29% מהאוכלוסייה) ו-92 ירוקים (36% מכלל היישובים ו-8% מהאוכלוסייה).
בקבינט הקורונה דנו השרים בחלופות השונות שהעלה פרופ' גמזו, על רקע הזינוק בתחלואת הקורונה. המלצת גמזו היא להחיל "ריסון מהודק" על המשק, שמטרתו להוריד היקפי תחלואה באופן מהיר - והוא כולל אי קיום לימודים באותה תקופה, מ-15 בספטמבר עד 12 באוקטובר.


לפי אותה אופציה שעליה ממליץ גמזו, יוגבל המעבר בין ערים בימי החגים עצמם - מ-5:00 בבוקר בערב החג ועד 5:00 בבוקר יום לאחר מוצאי החג. יוגבלו התקהלויות לאורך כל אותם 4 שבועות על פי מגבלות הצבע האדום ברמזור. מסעדות, פנאי, בילויים, קניונים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל - ייסגרו. בנוסף תיסגר מערכת החינוך לאורך כל התקופה, מלבד למידה מרחוק.
שר האוצר ישראל כץ עדיין מתנגד לאפשרות הסגר וטען כי מדובר בהחלטה שלא מסתמכת על הכלכלה. "אם בכל זאת נוקטים צעדים עכשיו, מציע לעשות סגר לילי בין 05:00-19:00", אמר. מלבד שר האוצר, רק שר הכלכלה עמיר פרץ הביע תמיכה בסגר לילי במקום סגר מלא.
על פי ההצעה, המגזר הציבורי יעבוד במתכונת חירום. במגזר הפרטי - עבודה בהיקף 30-50% במקומות ללא קבלת קהל (משרדים, מפעלים וכו') – עבודה מהבית לכל מי שיכול. בנוסף יופעל מתווה התפילות במתכונת "אדום" בלבד - עידוד תפילות בחוץ וצמצום משמעותי של תפילות בפנים.
לפי אותו מתווה שעליו ממליץ גמזו, שבועיים לאחר החגים (מ-13 באוקטובר ולמשך שבועיים לפחות) תוגבל ההתקהלות על פי מגבלת הערים הכתומות, מערכת החינוך תיפתח עד כיתה ד' בלבד, ומסעדות ופנאי ייסגרו מהשעה 17:00.
מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה, ד"ר מיכאל הלברטל, אמר בדיון בקבינט הקורונה: "חייבים סגר, לעשות ריסטארט למערכת, הרופאים לא רואים שום אופק". שר הביטחון בני גנץ הוסיף כי הוא מגבה את מערכת הבריאות.
תמר טרבלסי חדד השתתפה בהכנת הכתבה