המעונות הרב-תכליתיים לפעוטות בסיכון, שהיו אמורים לפעול בזמן הסגר המרוכך, הפסיקו לעבוד מיום שישי שעבר בניגוד להחלטת הממשלה. ל-ynet נודע כי המעונות שבהם שוהים כ-3,000 פעוטות בסיכון תחת הפיקוח של משרד הרווחה לא פועלים מתחילת הסגר המרוכך ביום שישי שעבר למרות ההחלטה להכלילם בהחרגות המסגרות לילדים ונוער בסיכון.
הפעוטות במעונות נמצאים במצבי סיכון, מצוקה ופגיעה בגיל הרך, זקוקים לסיוע רגשי, שיקום וטיפולים פרה-רפואיים. במעונות אלה נמצאות עובדת סוציאלית, צוותי טיפול פרה-רפואיים, תוכניות הדרכה הוריות, ייעוץ והכוונה תחת פיקוח.
1 צפייה בגלריה
המעונות סגורים (ארכיון)
המעונות סגורים (ארכיון)
המעונות סגורים (ארכיון)
(צילום: ליאור פז)
במסגרת הנחיות מקצועיות שפרסם הרווחה למנהלי המחלקות לשירותים חברתיים לזמן הסגר, נכתב כי המעונות הרב-תכליתיים אמורים להמשיך ולפעול בזמן הסגר גם אם שאר מוסדות החינוך לגיל הרך יהיו סגורים. אולם מתברר שלא כך הדבר, והפעוטות בסיכון נשארו ללא מסגרת כבר שבוע ימים.
"הוראת משרד העבודה לסגור את המעונות הרב-תכליתיים היא זלזול בוטה במחוקק אבל בעיקר בפעוטות בסיכון הזקוקים למענה טיפולי, רגשי ושיקומי במיוחד בימים משבריים אלה. חייבים להשאיר את המסגרות הללו פתוחות ואסור להשאיר את הפעוטות בסיכון לבד", אמרה עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד.
היא הוסיפה: "חוק הקורונה קובע בפירוש שהמעונות לפעוטות בסיכון צריכים להישאר פתוחים, ועדיין במשרד הרווחה לא מבינים כנראה את המשמעות של סגירת המעונות הללו ורומסים ברגל גסה את ההוראות שקיבלה הכנסת רק לפני מספר שבועות. שר העבודה והרווחה חייב להורות על פתיחת המעונות הללו עוד היום, ויפה שעה אחת קודם".
תגובת משרד הרווחה: "המשרד רואה חשיבות רבה בטיפול ובשמירה על שגרה לילדים ולבני נוער בסיכון גם בזמן הסגר. בהתאם לכך החריג המשרד רוב מכריע של מסגרות אלו והן ימשיכו לפעול. מכיוון שהטיפול לפעוטות בסיכון עד גיל שלוש ניתן במסגרת המעונות והמשפחתונים לאוכלוסייה הכללית אשר סגורים על פי הנחיות של משרד הבריאות, עושה משרד הרווחה מאמצים רבים על מנת לפתוח אותם עבור הפעוטות בסיכון. חלק מהמעונות כבר נפתחו ואנו פועלים כדי שהיתר ייפתחו כבר בימים הקרובים".