בית משפט באיסטנבול פסק היום לטובת שני שחקנים ותיקים שנאשמו בהעלבת הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. הזיכוי של שני השחקנים נחשב לניצחון נדיר לחופש הביטוי בטורקיה.
מטין אקפינר ומוג'דאט גזן, שניהם בסוף שנות ה-70 לחייהם, הם מאבני היסוד של הקולנוע והטלוויזיה בטורקיה. תומכיהם התייחסו להעמדתם לדין כדוגמה נוספת לדיכוי ההתנגדות הפוליטית לארדואן. אם השניים היו מורשעים הם היו נשלחים ליותר מארבע שנות מאסר.
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. הבטיח ששני השחקנים ישלמו מחיר
(צילום: AFP)
השחקנים הועמדו לדין בגלל אמירות שהשמיעו ב-2018 בערוץ האופוזיציה Halk TV. הם התייחסו לפעולות אחרי ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016. רבבות שנחשבו למתנגדי משטר נעצרו או הודחו מתפקידים ציבוריים. "אם לא נהפוך לדמוקרטיה, המנהיג עלול למצוא את עצמו תלוי מהרגליים או מורעל במרתף", הזהיר אקפינר. גזן אמר לארדואן: "דע את מקומך".
החקירה נגד השחקנים הוותיקים נפתחה מיד אחרי שארדואן השתלח ב"אמנים לכאורה" שתוקפים את שלטונו בפומבי. "הם צריכים לעמוד לדין", אמר ארדואן כמה ימים אחרי דבריהם של שני השחקנים. ארדואן טען שטורקיה לא יכולה שלא להגיב לאמירות האלה, והבטיח: "הם ישלמו מחיר". השופט באיסטנבול קבע שבמהלך המשפט של שני השחקנים "לא הופיעו המרכיבים האובייקטיביים של העבירה" - ולכן קבע שיש לזכות אותם.
2 צפייה בגלריה
מוג'דט גזן שחקן ב טורקיה זוכה מהעלבת ארדואן
מוג'דט גזן שחקן ב טורקיה זוכה מהעלבת ארדואן
מוג'דט גזן. "הנשיא לא צריך להחליט איך אמנים מתנהגים"
(צילום: AFP)
עורך דינו של גזן אמר אחרי פסיקת בית המשפט שהזיכוי "לא אומר שבטורקיה הכול ורוד". עורך הדין ג'לאל אולג'ן הוסיף כי "הצל של הפוליטיקה עדיין מרחף מעל בית המשפט". הוא ציין שהמשפט נגד השחקנים כלל לא היה אמור להיפתח מלכתחילה. "לצערנו חרב דמוקלס עדיין תלויה מעל ראשיהם של מתנגדי השלטון, האינטלקטואלים ומעצבי דעת הקהל".
ערב הזיכוי אמר גזן ל-AFP שמאז שארדואן נמצא בשלטון, החופש האמנותי בטורקיה הוחלף בצנזורה עצמית ופחד. "עכשיו יש לנו צנזורה עצמית, אבל מה שכואב לי אפילו יותר זה שחלק מהאמנים מעדיפים להיות א-פוליטיים. הנשיא אמר איך הוא מצפה מאמנים להתנהג, אבל הוא לא צריך להיות מי שמחליט על הדברים האלה - האמנים הם אלה שצריכים להחליט".