המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU), מפלגת השלטון של אנגלה מרקל, ספגה אמש (יום א') שני הפסדים מביכים בבחירות המקומיות בגרמניה, כשברקע בוחנים הפרשנים הפוליטיים את עמדת הציבור בנוגע לטיפול שלה במשבר הקורונה. ההפסדים האלה באים בצל "פרשת המסכות" של המפלגה והטענות לשחיתות הכרוכות בה, והם תמרור אזהרה לקראת הבחירות הכלליות בספטמבר, שבהן לראשונה זה 16 שנה לא תוביל מרקל את המפלגה, אלא תפנה את המקום למועמד אחר.
4 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
מרקל. עוזבת אחרי 16 שנה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
גרמניה אנגלה מרקל נאום פרלמנט קורונה
גרמניה אנגלה מרקל נאום פרלמנט קורונה
3 חברי פרלמנט התפטרו: "קצרו רווחים מעסקאות מסכות". הקנצלרית מרקל
(צילום: getty images)
הפסד אחד אתמול רשמה מפלגתה של מרקל במדינת המחוז באדן-וירטמברג, שם מפלגת הירוקים הגדילה את היתרון שהשיגה על ה-CDU בבחירות לפני חמש שנים: היא זכתה בכ-31.5% מהקולות וה-CDU השיגה רק כ-23%, לעומת 27% ב-2016. במדינת המחוז ריינלד-פאלץ ניצחה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית מהשמאל עם כ-33.5%, בעוד ה-CDU קיבלה רק כ-25.5%, אף שבחודש שעבר צעדה שם ביתרון בסקרים.
בשתי מדינות המחוז מדובר בתוצאה הגרועה ביותר של ה-CDU אי-פעם, וכל זה דווקא במערכת בחירות הנחשבת לניסוי כלים חשוב של המפלגה לקראת הבחירות הכלליות ב-26 בספטמבר. "זו שעה קשה עבור ה-CDU", נכתב ב"די ולט", וב"די צייט" כינו את ההפסדים "אסון". מרקל, שמחזיקה בשלטון כבר יותר מ-15 שנה, הודיעה כבר לפני שנתיים כי לא תתמודד על כהונה נוספת, ואשתקד נבחר ארמין לשט לשמש כיושב ראש מפלגתה. הוא מקווה להיות המועמד מטעמה בבחירות בספטמבר.
4 צפייה בגלריה
ארמין לשט היו"ר החדש של מפלגת השלטון של אנגלה מרקל גרמניה
ארמין לשט היו"ר החדש של מפלגת השלטון של אנגלה מרקל גרמניה
ארמין לשט, היו"ר החדש של מפלגתה של מרקל. רוצה להיות קנצלר
(צילום: AP)
ההישגים הדלים המסתמנים למפלגתה של מרקל בבחירות אתמול (יש לציין כי בשל המגפה רבים מהקולות נשלחו בדואר, ולכן עוד עשויים להיות שינויים מסוימים) באים בשעה שממשלת מרקל מתמודדת עם ביקורת על ההתקדמות האיטית במבצע החיסונים נגד הקורונה, על העיכוב בהתחלת מבצע הבדיקות המהירות ועל העלייה המסתמנת בשיעור הנדבקים למרות חודשים של סגרים בגרמניה.
ה-CDU והמפלגה-אחות הבווארית שלה CSU גם נקלעו בשבועיים האחרונים לשערורייה בצל הדיווחים שחברי פרלמנט מטעמן קצרו רווחים מעסקאות מכירה של מסכות להגנה מפני הקורונה. הם מואשמים כי תפרו עסקאות ממשלתיות לרכישת מסכות ושלשלו לכיסם עמלות-ענק. שלושה חברי פרלמנט התפטרו בעקבות החשיפה. המזכיר הכללי של ה-CDU, פול ציימיאק אמר אמש כי פרשת המסכות פגעה במפלגה, והבטיח שה-CDU תגלה "אפס סובלנות" כלפי פוליטיקאים המבקשים לקצור רווחים מהמשבר הבריאותי העובר על גרמניה ועל העולם.
4 צפייה בגלריה
ינס שפאן בחירות של המפלגה הנוצרית דמוקרטית גרמניה
ינס שפאן בחירות של המפלגה הנוצרית דמוקרטית גרמניה
ינס שפאן. ביקורת על הטיפול בקורונה
(צילום: AFP)
אף שה-CDU וה-CSU מנהלות קואליציה פדרלית יחד עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית מהשמאל, רוב האשמה על הכשלים בניהול משבר הקורונה הוטלה על מפלגתה השמרנית של מרקל, ובמיוחד על שר הבריאות מטעמה ינס שפאן. התמיכה הארצית ב-CDU/CSU צנחה לאחרונה לכ-30%, שפל שכמותו לא נראה כשנה.
התוצאות אמש מגבירות את הלחץ על ארמין לשט, שכאמור מקווה להיות המועמד של מפלגתה של מרקל לתפקיד הקנצלר אך אינו זוכה לתמיכה נרחבת בכלל הציבור. לפי סקרים, רוב הגרמנים מעדיפים לראות כקנצלר דווקא את ראש ממשלת מדינת המחוז בוואריה, איש ה-CSU מרקוס זודר, אבל הוא טרם הודיע שיתמודד על התפקיד.