יותר מ-20 ישראלים, בהם יוצאי התעשיות הביטחוניות, נחקרו במסגרת חקירת סחר בלתי חוקי בטילים עבור מדינה באסיה. החשודים, כך התברר בחקירת יאחב"ל ושב"כ, עסקו בפיתוח, בייצור ובמכירת טילים חמושים עבור אותה מדינה. בין היתר פורסם תיעוד ניסוי באותם טילים.
4 צפייה בגלריה
הטילים
הטילים
"חשש שטכנולוגיה תזרום למדינות עוינות לישראל". הטילים שנמצאו
(צילום: דוברות המשטרה )
4 צפייה בגלריה
הטילים
הטילים
הציוד שנתפס
(צילום: דוברות המשטרה )
4 צפייה בגלריה
הטילים
הטילים
(צילום: דוברות המשטרה )
עוד התברר כי החשודים קיבלו הנחיות לפעולה מגורמים הקשורים באותה מדינה זרה, בתמורה לקבלת כספים בהיקפים גדולים וטובות הנאה נוספות. הקשר בינם לבין אותה מדינה התנהל בחשאי, תוך ניסיון להסוות את הגורם שאליו מיועדים הטילים. "חקירה זו חשפה מידע רב אודות שיטות הפעולה של אותם גורמים זרים אל מול ישראלים, לרבות שימוש בטכניקות של הסתרה וחשאיות בביצוע העסקאות ובהעברת התמורה להן", נמסר בהודעת המשטרה ושב"כ.
חלק מהחשודים שירתו בתפקידים משמעותיים בצה"ל, ועבדו בעברם בתעשיות ביטחוניות גדולות. במהלך החקירה עלה חשש ממשי שהאמל"ח יגיע לגורמים עוינים לישראל - אפילו שהמדינה שעמה סחרו הישראלים לא מוגדרת כמדינת אויב. בימים אלה הועבר חומר החקירה לבחינת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.
4 צפייה בגלריה
הטילים
הטילים
(צילום: דוברות המשטרה )
לפי שב"כ, "החשודים עסקו בפיתוח, ייצור, ביצוע ניסויים ומכירת טילים משוטטים חמושים עבור מדינה באסיה שלא כדין. הם נחקרו בחשד לביצוע עבירות נגד ביטחון המדינה, עבירות על חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, עבירות הלבנת הון וכן עבירות כלכליות נוספות".
בשב"כ הוסיפו כי "הפרשה ממחישה את הנזק הפוטנציאלי לביטחון המדינה שגלום בעסקאות המבוצעות על ידי אזרחים ישראלים, מול גורמי חוץ, שלא על פי הדין - ובכלל זה החשש שטכנולוגיה זו עשויה לזלוג למדינות עוינות לישראל".
לפי החוק בישראל, כל אדם, חברה או תאגיד שמעוניינים לייצא ציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני חייבים לקבל אישור על רישום במרשם הייצוא הביטחוני, שעליו אחראי אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון. הרישום במרשם היצואנים מהווה תנאי מקדים לביצוע פעולות שיווק ולקבלת רישיונות שיווק וייצוא לפי החוק.
עו"ד אבי עמירם, המייצג את אחד החשודים בפרשה, טען כי "המשטרה טעתה ביוזמתה להסיר את איסור הפרסום על אודות הפרשייה הביטחונית הסבוכה. בית המשפט מאידך לא ביקש את התייחסות הסנגורים, זו פרשה שהשתיקה יפה לה ודי לחכימא ברמיזא".