2 צפייה בגלריה
נעליים קרועות של כבאי
נעליים קרועות של כבאי
הנעליים הבלויות. "משחק בבטיחות"
הרשות הארצית לכבאות והצלה בישראל רכשה לפני שנה מאות נעליים שלא יועדו מראש לעבודת הכבאים במסגרת מכרז בשווי כ-240 אלף שקל. הנעליים שנבחרו, של חברת וולקל מדגם en-345, נקרעו במסגרת עבודת הכבאים. המכרז בוטל רק אחרי שמאות נעליים שכבר הועברו לשימוש הכבאים התבלו, ובסופו של דבר לא נרשמה עלות לרשות או לציבור.
במסגרת המכרז, ביקשה הרשות לרכוש את הנעליים לטובת שימוש הכבאים בעת שהותם במשמרות בתחנה וביציאה לשריפות חורש ואירועים מבצעיים שאינם כוללים מגע עם אש. זאת, בניגוד למגפיים המבצעיים, שמשמשים את לוחמי האש בעת טיפול בשריפות בשטח בנוי. ואולם, הנעליים של חברת וולקל, שאותן מייבאת לישראל חברת "ריתוך טכנולוגיות בטיחות בע"מ" מיועדות לעובדי תחום הרפואה, ובמיוחד לפרמדיקים באמבולנסים.
כבאים ששוחחו עם ynet סיפרו כי עד כה השתמשו אנשי הכבאות בנעליים של חברת אייאקס הגרמנית. "היה פה משחק בבטיחות שלנו בתמורה לחיסכון בכסף", אמר אחד מהם. "המהלך הזה מתחבר לכאוס הכלכלי שיש כיום בכבאות שגורם להם לצאת למכרזים זולים כדי לחסוך בכסף. ניסו לתת פה ללוחמי אש נעל של אנשי רפואה במקום להישאר עם הטוב והמוכר".
2 צפייה בגלריה
נעליים קרועות של כבאי
נעליים קרועות של כבאי
הנעל באתר היצרן. מיועדות לעובדי אמבולנסים
לדברי כבאי אחר, "לא רק שיחקו עם כספי ציבור, אלא הימרו על החיים שלנו. במשך שנים היינו עם הנעל האיכותית של אייאקס שעמדה בשריפות. דדי שמחי ניסה לחסוך והלך על נעל שמתאימה יותר לחובשים מכבאים. היא לא תעמוד בחום של אש אם נתקרב מידי לשריפה. קורס שלם קיבל נעליים לא-תקניות".
על-פי תנאי המכרז, הנעליים של וולקל אמורות היו להגיע לכבאות והצלה בשני סבבים, לטובת שימוש לוחמי אש צעירים שנמצאים בקורסים. כעבור שבועות ספורים החלו להתגלות קרעים בנעליים, ולוחמי האש הצעירים ביקשו נעליים חדשות. בכירים בכבאות פנו לחברה, שהגיעה להסדר עם הרשות, בעקבות טענה שבנעליים שהגיעו בסבב הראשון נרשם כשל בייצור. ואולם, 700 זוגות נעליים חדשים העלו בלאי גם הם.
על כן, פנה מפקד הכבאות דדי שמחי לוועדת המכרזים של הרשות בבקשה לבטל את המכרז. בשבוע שעבר נערך שימוע למנכ"ל החברה שזכתה במכרז – והוא בוטל. גורם בארגון ציין כי על-פי הסכם הביטול נשארו בכבאות כ-150 זוגות נעליים, שהוגדרו שמישים. במקביל, הכבאים ישובו להשתמש בנעלי אייאקס מתוצרת גרמניה בחודש הבא.
מרשות הכבאות וההצלה נמסר בתגובה: "בעבר היה נהוג כי ועדה המורכבת מכבאים ואנשי מקצוע תאפיין את הצרכים ומפרטי המכרזים הנוגעים לציודם האישי. מתוך רצון לתקן את כשלי העבר הוקמה לפני כשנה ועדת מומחים מקצועית בהובלת מחלקת מחקר ופיתוח, ששמה לה למטרה לדאוג לרווחתם ובטיחותם של הכבאים. הוועדה גיבשה מפרט טכני מחמיר למכרז פומבי הנוגע לאספקת נעלי עבודה תקניות לכבאים. הנעליים הפגומות הוחזרו לחברה ללא חיוב כספי. כבאות והצלה תמשיך לפעול בשקיפות ובכפוף לקריטריונים מקצועיים מחמירים".
מחברת "ריתוך טכנולוגיות בטיחות בע"מ", יבואנית נעלי "וולקל", לא נמסרה תגובה.