4 צפייה בגלריה
הוביל את הפריצה. סא"ל יוני נתניהו ז"ל
הוביל את הפריצה. סא"ל יוני נתניהו ז"ל
הוביל את הפריצה. סא"ל יוני נתניהו ז"ל
(צילום: אלבום משפחתי)
זה נראה היה כבלתי אפשרי: ב-4 ביולי 1976 יצא כוח צה"ל בראשות סיירת מטכ"ל לשדה התעופה באנטבה וחילץ את נוסעי מטוס "אייר פראנס" - ובהם 105 יהודים וישראלים - שנחטף בידי טרוריסטים. ארבעה מבני הערובה נהרגו באותו מבצע, וכך גם מפקד סיירת מטכ"ל, סגן-אלוף יוני נתניהו, שפיקד על צוות הפריצה לטרמינל, ושלימים נקרא המבצע על שמו - מבצע יונתן.
המבצע, שהדהים את העולם כולו, נחשב למרות האבדות הקשות, להצלחה אדירה: התכנון המהיר, המודיעין שכמעט ולא היה קיים והביצוע שהסתיים בהצלתם של כמעט כל הנוסעים והנוסעות.
4 צפייה בגלריה
מכתבו של אהוד ברק לשמעון פרס
מכתבו של אהוד ברק לשמעון פרס
"חומר למחשבה בלבד". המכתב מברק לפרס
(צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)
השבוע, בדיוק 45 שנה אחרי אותו מבצע נועז וייחודי, נחשף לראשונה מכתב אישי מאהוד ברק - אז קצין בדרגת אלוף-משנה שהיה ממתכנני המבצע - אל מי שהיה שר הביטחון באותם ימים, שמעון פרס, לימים גם ראש הממשלה ונשיא המדינה.
במכתב, שנשלח שלושה ימים לאחר המבצע, תחת כותרת הגג "אישי", הציג אל"מ ברק לשר הביטחון פרס את מה שהוא הגדיר כ"חומר למחשבה בלבד". בתחילת מכתבו ציין ברק שהלקחים הטקטיים של המבצע, כמו גם המשמעויות המדיניות-פוליטיות של הצלחתו, עוד יידונו בהרחבה, אך במכתבו זו הוא מבקש לשים דגש על "הלקח העקרוני העיקרי מהביצוע המוצלח".
וכך כתב ברק במכתב שנחשף לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות": "כאשר בדרגי העבודה של התכנון נפגשים העזה ושיקול דעת, אחריות ודמיון עם היכולת להתאים בכל שלב את מרכיבי התוכנית ותמונת המודיעין שבידינו וכאשר במקביל לכך נבנו ואומנו הכוחות והוכנו האמצעים - ביבשה ובאוויר - מראש, באופן שאינו מותנה בהכרח בתכנון קונקרטי כלשהו אך בגישה חדורת דמיון הפותחת - ולו טכנית - אפשריות מפליגות.

4 צפייה בגלריה
שר הביטחון שמעון פרס וראש הממשלה דאז, יצחק רבין (משמאל), מקבלים את פני המשוחררים מאנטבה
שר הביטחון שמעון פרס וראש הממשלה דאז, יצחק רבין (משמאל), מקבלים את פני המשוחררים מאנטבה
שר הביטחון שמעון פרס וראש הממשלה דאז, יצחק רבין (משמאל), מקבלים את פני המשוחררים מאנטבה
(צילום: דובר צה"ל, אורי הרצל צחיק)
4 צפייה בגלריה
אהוד ברק, הרמטכ"ל ה-14
אהוד ברק, הרמטכ"ל ה-14
מחווה לחבר. אהוד ברק
(צילום: אתר צה"ל)
"וכאשר קיים בנמצא גרעין של הנהגה נחושת החלטה, היודעת את רצונה, ומוכנה לקבל החלטות קשות חרף הספקות המקיפים אותה בדרג המדיני והמקצועי כאחד.
"כאשר מתקיימים כל אלה ניתן דרך מרכיב ההפתעה - הנובע מהפעלת כוח בשיטה, עיתוי והיקף שאינם נצפים על ידי היריב, להשיג הישגים יוצאי דופן המצדיקים מעבר לכל הציפיות את הנכונות לקבל החלטה והמושגים לעיתים תוך סיבוכים הקטנים בהרבה מאלו שנלקחו בחשבון כאפשריים".
את מכתבו לשר הביטחון חתם ברק במילים "שלך, אהוד", ואף הוסיף פסקה שבה בקשה מרגשת משר הביטחון להגיע לביקור ניחומים בשבעה בבית משפחת חברו הקרוב יוני נתניהו, מפקד סיירת מטכ"ל שנפל באנטבה. "אנא בקר, אם תוכל להתפנות ולו לביקור קצר, את הוריו של יוני", ביקש ברק. "יהיה להם חשוב ביותר. יושבים עם שני האחים בביתו של הצעיר שבהם בירושלים".
חמי פרס, בנו של שמעון פרס, שמשמש כיום כיושב ראש מרכז פרס לשלום ולחדשנות אמר אתמול: "גם בחלוף 45 שנה, עדיין אנו מופתעים לגלות תיעוד וחומרים הקשורים למבצע אנטבה (מבצע יונתן) המאירים זוויות חדשות שלא הכרנו. במכתב, שנחשף לראשונה, מעניין היה לקרוא את מה שהוגדר כ'חומר למחשבה' בידי הכותב - מי שלימים הוגדר כלוחם המעוטר בצה"ל - אהוד ברק, לשר הביטחון שיזם את המבצע והוביל אותו במסגרת הדרג המדיני שמקבל החלטות ונושא בכובד האחריות, אבי, שמעון פרס ז"ל. במכתב קל להבחין בקו המחשבה ובתבונתו של מי שלימים שימש בעצמו כרמטכ"ל, ראש ממשלה, ושר ביטחון. המחווה של אהוד ברק ליוני נתניהו ז"ל ולבני משפחתו מרגשת במיוחד. ההספד שנשא אבי ליוני ז"ל בהלווייתו היה בלתי נשכח, והוליד קשר מיוחד בינו לבין משפחת נתניהו לשנים רבות ולדורי דורות".