ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס משיבה הערב (יום ב') לשאלות עיתונאים במסגרת תדרוך לציבור. היא ציינה כי היא מודאגת מכניסה של וריאנטים, בעיקר דרך נתב"ג, ואמרה כי "אנחנו יודעים שהחיסון יעיל למוטציה הבריטית, אבל יש גם את המוטציה הדרום אפריקאית שנגדה החיסון עדיין עובד אבל פחות. אנחנו צריכים לוודא שלא ייכנסו מוטציות נוספות דרך נתב"ג". ynet העביר את דבריה בשידור חי.
3 צפייה בגלריה
מודאגים מכניסה של וריאנטים בעיקר דרך נתב"ג
מודאגים מכניסה של וריאנטים בעיקר דרך נתב"ג
"כניסת וריאנטים - האתר הגדול ביותר שלנו". ד"ר אלרעי-פרייס
(צילום: נדב אבס, לע"מ )
3 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
רוב מוחלט של החולים הקשים והקריטיים - לא מחוסנים. מחלקת קורונה באיכילוב
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
אלרעי פרייס ציינה כי וריאנט שיתפשט בישראל יכול לפגוע גם באוכלוסיות הלא מחוסנות, בהן ילדים ובוגרים שהחליטו לא להתחסן, וגם באוכלוסיות מחוסנות - אם החיסון יהיה יעיל פחות נגד הווריאנט. לדבריה, "אנחנו מקימים מערך לאומי לריצוף גנומי, מחברים מעבדות מכל הארץ ויש לנו פרויקטור מיוחד שגויס לדבר הזה. אנחנו רוצים שישראל תהיה ערוכה לכך, זה האתגר הגדול ביותר שלנו".
ד"ר אלרעי פרייס התייחסה גם לכך שניתן לקיים חתונות, ואמרה כי "בניגוד לשנה שעברה שבה אנשים נאלצו לעשות חתונות פיראטיות, השנה לא צריך כי יש תו ירוק שמאפשר להיכנס בצורה בטוחה לאירועים. אפשרנו לאחוז מסוים להיכנס עם בדיקות PCR, ואני מקווה שכבר משבוע הבא יהיו בדיקות מהירות. הדברים נפתחים בפעימות ככל שהתחלואה יורדת, אין שום סיבה לעשות חתונה לא בטוחה. ראינו חתונות שנגמרו בהלוויות, חבל. לא הייתם רוצים שהאורחים שלכם יחלו ויקרה להם משהו חלילה כי הגיעו לחתונה".
על כך שכפרים ערביים רבים עדיין מוגרדים אדומים אמרה: "בכל המקומות שבהם יש תחלואה גבוהה יש פחות מחוסנים, ולכן אנחנו מעודדים את האוכלוסייה בהם להתחסן. זו הדרך להפחית את התחלואה. אני מציעה לכל האנשים שחוגגים רמדאן - זה הזמן להתחסן, כי זה מה שיגן עלינו ויאפשר לכם להיכנס להתקהלויות. כך ההתקהלויות יהיו בטוחות".
בתשובה לשאלת ynet אם משרד הבריאות נערך לחסן ישראלים ששבים ארצה כבר בנתב"ג, השיבה ד"ר אלרעי פרייס: "אנחנו מנסים לא לייצר מצב של תיירות חיסונים. מי שמבוטח בקופת חולים יכול לקבל חיסון, ומי שלא יוכל לקבל חיסון אחרי שישהה שישה חודשים בארץ. מי שמגיע רק לשלושה ימים ולא מבוטח בקופת חולים לא יוכל להתחסן".
3 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
ביטול הקפסולות - רק בכיתות י"א-י"ב. בית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
כשנשאלה מה יקרה אם יתברר שאחרי חצי שנה יש ירידה באפקטיביות החיסון, השיבה: "זה דורש בדיקה. המחקרים מראים בינתיים שמנת חיסון אחת מביאה אנשים שהחלימו מקורונה לרמה גבוהה של נוגדנים, אבל לא ברור אם מנת חיסון אחת תספיק או שתיים עבור מחוסנים עוד חצי שנה. דבר אחר הוא עניין הווריאנטים, יכול להיות שייכנס וריאנט שידרוש מנת חיסון אחרת, אולי אפילו שתיים. אלה דברים שנצטרך לבדוק וללמוד על בסיס הנתונים תוך כדי שמתקדמים".

"החיסונים עושים את האפקט"

ראש שירותי בריאות הציבור התייחסה גם ללימודים בבתי הספר, ואמרה כי ביטול הקפסולות אפשרי בשלב זה רק בכיתות י"א-י"ב, שם התלמידים מחוסנים ומתחסנים. בהמשך אמרה כי "ברור לנו שהאתגר בבתי הספר הוא גדול, שכן יש בהם אוכלוסיה לא מחוסנת. אנחנו עובדים על מתווה כדי לאפשר לתלמידים להיות בבתי הספר כמה שיותר, ובעיקר מתכננים לשנה הבאה כדי לתת ודאות להורים ולשלטון המקומי".
"כמות המאומתים הולכת ויורדת, וזה קורה יחד עם פתיחת המשק - מה שמראה שהחיסונים עושים את האפקט", הדגישה אלרעי פרייס. "מקדם ההדבקה ירד ועומד על 0.75, פחות מ-15% מהיישובים הם אדומים או כתומים. רוב החולים הקשים והקריטיים בבתי החולים היום הם האוכלוסייה הלא מחוסנת, וככל שהאוכלוסייה הולכת ומתחסנת מספר החולים שמגיע למצב קשה וקריטי הולך ויורד".
לאור הנתונים, אמרה, "חשוב לי לקרוא שוב לכל בני ה-16 ומעלה שעוד לא התחסנו - זה הזמן. החיסון הוא לא מאה אחוזים ולכן אנחנו ממשיכים עם מסכות, ריחוק ופותחים את המשק בצורה הדרגתית ולא בבת אחת".
ד"ר אלרעי פרייס ציינה כי מיום שני שעבר ישראל מחסנת פלסטינים ב-13 מתחמים - בעיקר במעברים, אבל גם באזורי התעשייה על-ידי עובדים של בית החולים שיבא ומד"א. "במשך כשבוע חוסנו 80 אלף עובדים פלסטינים", ציינה.

מוקדם יותר היום אמר פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש כי החזרה המיוחלת לשגרה מלאה צפויה בקיץ. "זה יקרה כשנגיע לשבעה מיליון מחוסנים ובהם ילדים", אמר פרופ' אש בריאיון לאולפן ynet.
לקראת פסח, אמר הפרויקטור כי "החגיגות השנה יהיו בטוחות יותר בשל שיעור המחוסנים הגבוה. נוכל לחגוג בחיק המשפחה - עד 20 אנשים בחלל סגור ועד 50 במרחב פתוח".
מגמת הירידה בתחלואה בקורונה נמשכת: אתמול אובחנו בישראל 1,339 נדבקים חדשים בנגיף. לפי נתוני משרד הבריאות, שיעור הבדיקות החיוביות עמד אתמול על 2.4%. מספר החולים המאושפזים במצב קשה עומד על 627, מהם נזקקים לתמיכה נשימתית 212 חולים.
מניין הנפטרים מסיבוכי המחלה חצה אתמול את רף ה-6,000. מפרוץ המגפה מתו בישראל 6,025 חולי קורונה, 21 מהם אתמול.